رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی امسال 650 هزار تن گندم در استان تولید شود.

پیش بینی تولید 650 هزارتن گندم در آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ کریم مهری در جلسه آب , خاک و منابع طبیعی هشترود افزود : از 650 هزار تن گندم پیش بینی تولید 650 هزارتن گندم در آذربایجان شرقیتولیدی در استان 450 هزار تن به صورت تضمینی خرید خواهد شد .
وی گفت : در سال زراعی گذشته از 842 هزار تن گندم تولیدی 598 هزار تن خرید صورت گرفته بود .
مهری قیمت تضمینی گندم را هر کیلو امسال 13 هزار ریال اعلام کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین از خسارت 35 درصدی به محصولات کشاورزی در سال زراعی امسال خبر داد و گفت : امسال به علت تغییر اقلیم , سرمازدگی و سیل میزان تولیدی گندم استان هم کاهش یافته است.
وی در ادامه توجه جدی به آب سفره های زیر زمینی را خواستار شد و گفت : اگر وضع به همین صورت پیش رود وضعیت وخیم تر نیز خواهد شد و بحران دریاچه علی الخصوص ریز گردهای نمک جدی است .
مهری نجات دریاچه ارومیه از بحران فعلی و کاهش مشکلات ناشی از آن را نیازمند همت همگانی و عزم ملی دانست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد : کشاورزان باید ارقام مقاوم با منطقه خود را بکارند که نمونه آن گندم هشترود است که مقاوم در مقابل اقلیم های منطقه ای است و این رقم به نام خود شهرستان هشترود ثبت شده است.
سید حمزه امینی نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی نیز استمهال وام های کشاورزان خسارت دیده ازخشکسالی , سرمازدگی و سیل راخواستار شد و گفت : دولت باید برای جبران خسارت ، وام های کم بهره در اختیار کشاورزان قرار دهد.
شهرام نریمانی مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان هم گفت : در 11 اردیبهشت امسال در بخش زراعت , دام و باغ بیش از 8 هزارو 500 میلیارد ریال بدهی کشاورزان از بابت بیمه پرداخت شده و این بیمه هیچ گونه بدهی به کشاورزان ندارد.
وی افزود : از سال زراعی امسال هم تگرگ مورد حمایت بیمه صندوق محصولات کشاورزی قرار می گیرد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز گفت: امسال میزان بارندگی در استان 230 میلی لیتر بود که 100 میلی لیتر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است
مجتبی جلیل زاده افزود : سد سهند هشترود با 7 هزارو 500 هکتار از چندین سال پیش در هشترود شروع بکار کرده است اما نبود نقدینگی باعث شده پایاب های آن به اتمام نرسد.
به گفته وی این سد دارای 5 واحد عمرانی است که برای تکمیل آنها به دو هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
فرماندار هشترود هم گفت: باید فرهنگ بیمه کردن محصولات کشاورزی بین کشاورزان نهادینه شود.
حسن مستفید با بیان اینکه حوادث پیش بینی نشده ، کشاورزان را با مشکلات زیادی روبرو می کند، توجه جدی روستائیان به توسعه و گسترش بیمه محصولات کشاورزی را خواستار شد.
وی تأخیر در پرداخت غرامت خسارت و تطابق نداشتن غرامت پرداختی با خسارت وارد شده به بهره‌برداران را از جمله مشکلاتی دانست که فراروی کشاورزان قرار دارد.
مستفید از کسب رتبه اول هشترود در استان در ارائه تسهیلات مکانیزاسیون بخش کشاورزی خبر داد و گفت : سال گذشته مکانیزاسیون هشترود 1.67 اسب بخار بود که این رقم به 1.76 اسب بخار رسیده است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.