به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سید امید حسینی نژاد با بیان اینکه موتور تی یو ۵ چهارمین کلاس پژو پارس بوده که با هدف ارتقاء شعبه ایران خودرو در مازندران تولید شده است، گفت: با توجه به موففیت آمیز بودن تولید نخستین خودروی پارس با این موتور، چهار دستگاه دیگر از این خودرو شنبه آینده، سوم تیر وارد خط تولید شود.
مدیرعامل ایران خودروی مازندران به پیش بینی تولید انبوه این نوع خودرو در شعبه بابل تا مدت ۲ ماه آینده اشاره کرد و افزود: مصرف کم و بازده بالا از مزیتهای این نوع موتور بوده که تولید خودروی پارس با روزانه ۲۰ دستگاه در شهرستان بابل شروع و به تولید ۱۴۰ دستگاه در روز افزایش یافته و جایگزین خودرو پارس با موتور ایکس یو ۷ خواهد شد.
وی همچنین با بیان اینکه اجرای طرحهای توسعه فنی، کیفی و لجستیکی شرکت ایران خودرو مازندران آغاز شده و مجوز این طرحها بوسیله گروه صنعتی ایران خودرو پارسال در سه بخش ابنیه ای، تجهیزاتی و توسعه خطوط تولید با سرمایه گذاری جدید صادر شده است گفت: از ستاد عالی طرحهای ایران خودرو مبلغ ۱۷۰ میلیارد رالو برای سرمایه گذاری دریافت شد.
مدیرعامل ایران خودرو مازندران ساخت سالن به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع، سالن تکمیل کاری در حدود سه هزار متر مربع، افزایش هفت هزار متر مربع پارکینگ و اضافه شدن حدود ۵۰۰ متر به فضای قسمت بررسی نهایی خودرو را از جمله طرحهای توسعهای ایران خودروی مازندران معرفی و مدت زمان تکمیل تا بهره برداری این طرحها را ۱۳ ماه اعلام کرد.
حسینی نژاد افزود: هم اکنون روزانه ۱۴۵ دستگاه خودرو در سایت بابل تولید میشود.
موتورهای سری تی یو خان از گروه موتورهای چهار سیلندر کوچک مورد استفاده در خودروهای پژو و سیتروئن بوده که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۶ با خودرو سیتروئنای ایکس معرفی و جایگزین خانواده X. در آن زمان شد. همچنین موتور تی یو در هر دو نوع بنزینی و دیزلی بدون توربو در دسترس هستند.
شرکت ایران خودرو استفاده از این نوع موتور را ابتدا با پژو ۲۰۶ شروع کرده و بعد از آن در دیگر محصولات خود به کار گرفت.
شرکت ایران خودرو با سرمایه گذاری مناسب این نوع موتور را بومی کرده و در خودروهای ۴۰۵، پارس، رانا، ۲۰۶ اس دی و نوع صادراتی سمند ال ایکس به کار برد.
هم اکنون موتور تی یو ۵ در محصولات مختلف ایران خودرو با جعبه دندههای مختلف از جمله جعبه دنده از نوع امای در ۲۰۶ و جعبه دنده بی یی در ۴۰۵، پارس و رانا استفاده میشود.
صدای کم، قدرت مناسب، استاندارد آلایندگی بالا، شتاب بالا و قیمت رقابتی از مزیتهای مهم موتورهای نسل تی یو است.
انتهای پیام/ع