مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: میراث فرهنگی تصمیم دارد تا جایی که امکان دارد مجموعه دولت‌خانه صفوی را احیا و بازآفرینی کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الهیاری  اظهار کرد: در سال جاری 500 پروژه مرمتی اعم از باستانی و تاریخی در استان اصفهان انجام خواهد شد که عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است، هم‌چنین سال 95 و 96 بودجه‌ای به اداره‌کل میراث فرهنگی برای مرمت 500 خانه تاریخی تخصیص یافته است که 270 عدد از این خانه‌ها در سال گذشته مرمت شدند و بقیه این خانه‌ها در سال جاری مرمت خواهند شد.

وی در رابطه با مرمت حمام شیخ بهایی افزود: این حمام تا 30 سال پیش در اصفهان فعال بود اما متأسفانه در طول 400 سال گذشته الحاقات و آسیب‌های بسیاری را پذیرفته است که باعث شده بود وضعیت این حمام به شدت نا به سامان شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: فاز و مرحله اول مرمت حمام شیخ بهایی در اصفهان به اتمام رسیده است که وضعیت این حمام در این مرحله از حالت بحرانی خارج شد.

وی تأکید کرد: برخی صاحب‌نظران معتقدند که در دل حمام شیخ بهایی یک حمام سنتی دیگری ایجاد شود اما سازمان میراث فرهنگی در تلاش است تا یک کاربری به این حمام بدهد.

الهیاری بیان کرد: زمانی که نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان در خصوص مرمت حمام شیخ بهایی به اتمام رسید، برای اجرایی کردن مرحله دوم احیای این حمام ارزشمند آغاز خواهد شد.

وی در رابطه با احیای دولت‌خانه صفوی گفت: یک مجموعه عظیمی در اصفهان وجود داشته که متأسفانه این مجموعه نابود شده که مکان آن حدفاصل میدان امام حسین(ع) امروزی تا محور شرقی خیابان چهارباغ و میدان امام(ره) بوده است و کاخ‌های سلاطین صفوی در اینجا وجود داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ابراز کرد: از زمان شاه‌ عباس اول تا زمان سقوط اصفهان به دست افاغنه دولت صفوی در مجموعه‌ای به نام دولت‌خانه صفوی در کاخ‌های عظیمی ساکن بودند که برخی اعتقاد دارند، 40 مجموعه سلطنتی در این مجموعه وجود داشته است.

وی ادامه داد: کاخ چهلستون، موزه هنرهای تزئینی، تالار اشرف و کاخ هشت‌بهشت باقی‌مانده مجموعه دولت‌خانه صفوی بوده است.

الهیاری اذعان کرد: خیابان‌های استانداری، سپه و غیره در اصفهان در دوره پهلوی در اصفهان ایجاد شدند که مجموعه دولت‌خانه صفوی در آن زمان از بین رفتند، اما امروز میراث فرهنگی تصمیم بر این گرفته تا جایی که امکان دارد مجموعه دولت‌خانه صفوی را احیا و بازآفرینی کند.

وی در پایان یادآور شد: قطعاً امکان حذف خیابان سپه و استانداری دیگر برای احیای مجموعه دولت‌خانه صفوی وجود ندارد اما در آن حد امکان تلاش داریم تا بناهای از بین رفته را از دولت‌خانه صفوی بازسازی کنیم که یکی از آن‌ها، راه شاهی واقع در پشت عالی‌قاپو، محور اصلی میدان امام به دولت‌خانه صفوی است.

 
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار