به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم بازدید از قطعه یک آزادراه تهران شمال با بیان اینکه کف سازیهای قطعه یک آزادراه تهران- شمال بتنی است گفت: چنین فن آوری و تکنولوژیای در نوع خود در ایران بی نظیر بوده و برای اولین بار در ساخت این آزادراه از تکنولوژی رویه بتنی به جای آسفالت استفاده کرده ایم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود تونل ۴۹۰۰ متری در قطعه اول آزادراه تهران- شمال تأکید کرد: کل سقف این تونل به صورت دو پوشه یا دابل آرک ساخته شده که برای اولین بار در ایران اجرا میشود. در این نوع تونل ها، در صورت آتش سوزی دود و آتش از فاصله میان دو پوشهها به خارج هدایت شده و مردم میتوانند از محل بحران خارج شوند.
وی کار خاکبرداری مسیر قطعه یک آزادراه تهران – شمال را بسیار دقیق عنوان کرد و خاطرنشان کرد: کوچکترین لغزشی در خاکبرداری سبب وقوع ریزشهای سنگینی میشد به همین دلیل با دقت هر چه تمامتر عملیات خاکبرداری به پایان رسید. همچنین در طول مسیر چندین روستا داشتیم که برای انفجار کوهها باید حداکثر ایمنی را رعایت میکردیم تا کوچکترین آسیبی به ساکنان منطقه وارد نشود.
به گفته آخوندی ساخت این مسیر تا پیش از سال ۹۴، در اختیار پیمانکار خارجی بود که وزارت راه و شهرسازی با آنها تسویه حساب کرده و در حال حاضر کل پروژه، دست پیمانکار ایرانی است.
افتتاح قطعه یک آزادراه تهران - شمال تا پایان سال ۹۶
محمد سعیدی کیا نیز با بیان اینکه زمستان گذشته بسیار سرد بود و دمای هوا گاه به بیش از ۲۰ درجه زیر صفر میرسید، گفت: برای ساخت قطعه اول آزادراه تهران- شمال مجبور بودیم مصالح را جمع کرده و از آب گرم استفاده کنیم.
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی افزود: در برخی موارد هنگام شکاف کوه ها، حجم آب خارج شده به قدری زیاد بود که در بخشی از کوه رانش ایجاد میشد، با این حال ساخت آزادراه را با موفقیت ادامه دادیم.
وی با بیان اینکه برای ساخت این آزادراه زیباسازی راه و ساخت مبلمان کنار جادهای را نیز دنبال میکردیم، اظهار داشت: مجموعه این مسائل سبب شد تا پروژه چندماهی تأخیر داشته باشد و از قول قبلی خود در خصوص اتمام پروژه در سال ۹۶ عذرخواهی میکنیم.
سعیدی کیا با بیان اینکه انجام این پروژه خرداد ۹۴ کلید خورده و اولین مناقصات آن در همان تاریخ برگزار شد ادامه داد: ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران - شمال نیز در حال آماده شدن است و برای ساخت قطعه ۳ این پروژه نیز تا پایان امسال با همکاری وزارت راه و شهرسازی به جمع بندی خواهیم رسید. ضمن اینکه قطعه یک نیز تا قبل از پایان سال جاری ساخته خواهد شد.
پایان ساخت قطعه ۲ آزاد راه تهران شمال تا یک سال آینده
در ادامه این بازدید خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: قطعه یک به طول ۳۲ کیلومتر است که عملیات پیچیده و منحصر به فردی داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این مسیر در مجموعه رفت و برگشت ۳۲ کیلومتر تونل داریم، افزود: از دو سال پیش با حضور پیمانکار چینی کار به شش پیمانکار ایرانی واگذار شد تا پیش از ورود پیمانکار ایرانی به این پروژه تنها ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در طول این دو سال به ۸۵ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه تا به حال هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این آزادراه هزینه شده است، ادامه داد: برای تکمیل ۱۵ درصد باقی ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم.
خادمی در خصوص قطعه دوم این آزادراه که امروز ساخت آن با حضور معاون اول رئیس جمهور کلید خورد، گفت: قطعه دو نیز شش بخش پیچیده دارد که یکی از آنها تونل البرز به طور ۶ هزار و ۴۰۰ متر طولانیترین تونل ایران است. عملیات ساخت تونل البرز چند سالی است که شروع شده و هزار و ۲۰۰ متر از حفاری بخش شرقی آن باقی مانده که تا یک سال آینده به پایان میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص قطعه دوم آزادراه تهران - شمال ، گفت: این قطعه به طول ۱۶ کیلومتر شامل یک دستگاه تونل البرز به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر است که به چهار پیمانکار واگذار شده است. برای تکمیل قطعه دوم دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی در خصوص عوارض این آزادراه تصریح کرد: عوارض باید پس از بررسی هزینه صرف شده و زمان بهره برداری محاسبه شود که در حال حاضر معلوم نیست میزان آن چه رقمی خواهد شد.
انتهای پیام/