مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم‌آباد اجرای طرح ایکاردا را انقلابی در کشاورزی لرستان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ بیرانوند گفت: برای نخستین سال است که طرح ایکاردا را در شهرستان اجرا می‌کنیم. این طرح در سطح ۱۰ هکتار به طور مشارکتی با همکاری کشاورزان انجام می‌شود. پنج سال تعهد داریم که اجرای این طرح را ادامه دهیم و رقم‌های ایکاردا در مزارع دمو ترویج داده شوند.
 
بیرانوند افزود: از بذرهای کشورهایی که در این زمینه پیش‌قراول هستند، استفاده می‌کنیم و تاکنون سه کلاس با حضور اساتید بین‌المللی برگزار کرده‌ایم و از این کشور‌ها مشاوره می‌گیریم.
 
مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد با یادآوری اینکه تلاش ایکاردا در جهت انجام تحقیقات کشت دیم است گفت: یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح تناوب در کشت بوده و گندم، نخود، جو و برخی دیگر از حبوبات به عنوان کشت جایگزین استفاده می‌شوند.
 
وی افزود: تولیدات رقم‌های گندم با اجرای طرح ایکاردا چند برابر گندم‌های کنونی است و تولیدات قابل قیاس نیست و این طرح انقلابی در کشاورزی لرستان به وجود خواهد آورد.
 
بیرانوند گفت: متأسفانه در دولت گذشته اجرای طرح ایکاردا حذف شد که خوشبختانه در دولت یازدهم دوباره احیای آن در دستورکار قرار گرفت.
 
این طرح با عنوان افزایش بهره‌وری نظام‌های تولیدی غلات‌محور و افزایش بهره‌وری گندم و نظام‌های زراعی گندم بنیان در ایران با سازمان‌های بین‌المللی ایکاردا (ICARDA) در افقی پنج ساله تا پایان سال زراعی ۱۴۰۰ اجرا می‌شود.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.