اردبیل؛

تولید سالانه 7/2 درصد شیر کشور در استان اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید سالانه 7/2 درصد شیر تولیدی کشور در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلول تکلوی با بیان این مطلب در جمع صاحبان صنایع فرآورده های لبنی و مراکز جمع آوری شیر استان گفت: استان اردبیل رتبه ۱۴ کشوری را در تولید شیر به خود اختصاص داده است که سالانه هفت و دو دهم درصد شیر تولیدی کشور در این استان تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه در استان اردبیل ۲۵۳ هزار و ۵۹۰ تن شیر تولید می شود افزود: از این میزان شیر تولیدی ۱۳۶ هزار و ۵۲۲ تن در داخل استان مصرف شده و مقدار ۱۱۷ هزار و ۶۷ تن آن به کارخانجات استان های همجوار حمل می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: میزان سرانه مصرف شیر استان پایین تر از میانگین جهانی و حدود 35 کیلوگرم می باشد و امید است با ترویج فرهنگ مصرف این ماده حیاتی در بین تمامی اقشار جامعه بویژه در مدارس ابتدایی شاهد ارتقاء بیش از پیش سلامتی جامعه هدف باشیم.

تکلویافزود: شیر با ارزش ترین ماده غذایی است که تامین کننده نیازهای پروتئینی سبد سلامتی خانوارهاست و شیر با دارا بودن اکثریت مواد مغذی مورد نیاز بدن جزء کاملترین مواد غذایی در دنیاست.

وی افزود: شیر به جهت دارا بودن مواد معدنی موثر در تحکیم استخوانها و سلامتی دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، همچنین مواد معدنی موجود در آن برای فعال کردن بسیاری از آنزیم های بدن برای انجام واکنش های شیمیایی لازم است.

به گفته وی، طبق تحقیقات دانشمندان سوئدی مردانی که روزانه یک و نیم لیوان شیر می نوشند ۳۵ درصد کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا خواهند شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.