به گزارش
خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از راههای تعامل علمی پژوهشی میان کشورهای جهان رد و بدل کردن دانشجو است. چه برای تحصیل دائم در یک مقطع تحصیلی و چه برای مدت موقت ترمی و حتی همان فرصت مطالعاتی دانشجو که از کشور دیگر برای پذیرش در کشور مقصد ثبت نام میکند.
در بین کشورهای مختلف اروپایی و امریکایی تبادل و پذیرش دانشجو امری متداول است هرچند اکثراً در مورد تحصیل دانشجویان کشورمان در کشورهای دیگر شنیده و خواندهایم، اما حالت عکس این قضیه یعنی ورود دانشجوی خارجی برای تحصیل به داخل ایران که هیچ منعی هم وجود ندارد.
ایران ۵ برابر کشورهای پیشرفته دانشگاه دارد. ایران ۲۶۴۰ دانشگاه دارد، در حالی که چین ۲۴۸۱ دایر کرده است.
امروزه کمتر دانشگاهی را میتوان دید که دانشجوی خارجی در آن مشغول به ادامه تحصیل نباشد ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاههای معتبر در جهان در گرو تعامل بیشتر آنها با دیگر دانشگاههای معتبر در جهان و تبادل علمی با آنهاست برهمین اساس وزارت علوم یکی از برنامهها و اولویتهای خود را بین المللی سازی دانشگاهها قرار داده است.
تحصیل حدود ۵ هزار دانشجوی خارجی در کشور
محمد فرهادی وزیر علوم در همین زمینه اظهار کرد: با توجه به ظرفیت موجود در دانشگاهها اقداماتی در قالب انعقاد تفاهم نامه با کشورهای خارجی و هماهنگیهای لازم با وزارت خانههای کشور و امور خارجه و سایر ارگانهای مربوطه انجام شده تا پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاههای کشور تسهیل شود.
وی به پذیرش حدود ۵ هزار دانشجوی خارجی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با جذب این تعداد دانشجوی خارجی مجموع آنها به ۵۲ هزار دانشجو میرسد که در مقاطع تحصیلی مختلف از کارشناسی تا دکتری در دانشگاههای کشور پذیرفته شدهاند.
در این میان دانشگاههای جهان را اگر بتکانی حداقل یک دانشجوی چینی در تمامی دانشگاههای دنیا وجود دارد.
طبق آمارهای جدید به دست آمده از موسسات دانشگاهی و علمی سراسر جهان، ۲۵ درصد از ۵ میلیون دانشجوی خارجی که در جهان وجود دارد چینی هستند.
بیشترین دانشجوی چینی در دانشگاههای کشورهای غربی
بدین ترتیب که از هر ۴ دانشجوی خارجی در دانشگاههای کشور یک دانشجوی چینی در این میان دانشجویان وجود دارد در حالی که تعداد دانشجویان چینی در دانشگاههای آمریکا، انگلیس و استرالیا بیشتر است؛ و این رقم را میتوان این طور تصور کرد که تعداد بیشتر دانشجویان چینی در دانشگاههای آمریکا ادامه تحصیل میدهند.
تحصیل ۱۴۰۰ دانشجوی ایرانی در ۶۰ دانشگاه کشور چین
حسین سالار آملی معاون بین الملل وزارت علوم گفت: یک هزار و ۴۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی در ۶۰ دانشگاه چین در حال تحصیل هستند. براساس گزارش آماری اردیبهشت ۹۶، رایزن علمی ایران در کشور چین، تعداد دانشجویان ایرانی در این کشور نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ نفر است.
وی ادامه داد: تا کنون اطلاعات ۵۸۰ نفر از این افراد توسط رایزن علمی کشورمان به دست آمده، این دانشجویان در ۶۰ دانشگاه چین در حال تحصیل هستند. بیش از نیمی از دانشجویان ۵۵ درصد در دو شهر پکن و شانگهای مستقر هستند و نزدیک به ۸۰ درصد دانشجویان ایرانی در چهار شهر پکن، شانگهای، نانجینگ و ووهان هستند.
معاون بین الملل وزارت علوم افزود:از نظر مقطع تحصیلی ۸۳ درصد تحصیلات تکمیلی و ۶۱ درصد دانشجویان در مقطع دکتری تحصیل میکنند.
آملی تصریح کرد:دانشگاههای شانگهای جیائوتونگ با ۷۹ دانشجو بیشترین دانشجوی ایرانی را دارد و دانشگاه چینخوا با ۴۳ دانشجو در رتبه بعدی قرار دارد هر دو دانشگاه در رتبه بندی وزارت علوم ممتاز هستند.
قائم مقام وزیر علوم درباره اعزام دانشجویان ایرانی به کشور چین، خاطرنشان کرد که در سال جاری بورسیه کردن دانشجویان ایرانی به کشور چین شتاب بیشتری خواهد گرفت.
حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: با توجه به پردیسهای بین الملل و ارتقا دانشگاه تهران در سطح بین الملل هرساله تعداد دانشجویان خارجی متقاضی به تحصیل در این دانشگاه نسبت به سالهای قبل افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: سالانه حجم بسیار زیادی از دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران برای مراجعه میکنند.
معاون آموزشی دانشگاه تهران تصریح کرد: این دانشگاه در زمینه جذب دانشجویان خارجی فعالیت خوبی داشته، به طوری که با ورود گسترده دانشجویان از کشورهای مختلف و افزایش مراودات روسای دانشگاهها، افراد بیشتری علاقمند به تحصیل در دانشگاه تهران هستند.
حسینی بیان کرد: اکنون بیش از ۲۸۰ دانشجوی خارجی از ۴۴ کشور از جمله عراق، افغانستان، روسیه، چین، کره، ژاپن، ترکیه، لبنان، سوریه و اسپانیا در مقاطع مختلف مشغول تحصیل در دانشگاه تهران هستند.
سخن آخر
امیدواریم در راستای توسعه هویت بین المللی دانشگاه و فراهم نمودن بستر مناسب برای ادامه تحصیل جوانان مستعد سایرکشورها با تاکید بر کشورهای همسایه و جهان اسلام و بر اساس آیین نامه پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشورمان بتوانیم قدمی مثبت برداشته باشیم.
انتهای پیام/