حریرچی در نشست خبری مطرح کرد؛

میزان مراجعه هر ایرانی به پزشک/ تمهیدات وزارت بهداشت برای شب های قدر

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ارایه خدمات سرپایی و بستری به مراجعان از برنامه های وزارت بهداشت است که حفاظت مالی از مراجعان از زمان طرح تحول صورت گرفته است.

ارایه خدمات سرپایی و بستری به مراجعان/ حفاظت مالی از مراجعان از زمان طرح تحول صورت گرفته است
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و سخنگوی این وزارتخانه صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در این زمینه لازم است تشکر ویژه از اورژانس کشور داشته باشم مخصوصا در بیمارستان سینا که حدود ۴۱ مجروح را به خوبی رسیدگی کردند.

وی با اشاره به شاخص‌های حوزه سلامت بیان کرد: اقدام وسیع در حوزه سلامت به ۴ دسته تقسیم می‌شود که شامل شاخص درون داد، برون داد، پیامد‌ها و اثرات طولانی مدت است و شاخص درون داد میزان سرانه هزینه سلامت است که چه میزان از هزینه دولت به حوزه سلامت اختصاص داده می‌شود و این موارد شامل شاخص‌های مالی هستند که برخی از شاخص‌ها مانند پرونده های الکترونیک مربوط به داده‌ها هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شاخص‌های درون داد نتایج مسقیم و بلافاصله‌ای دارند که به آنها برون داد گفته می‌شود که از جمله آن می‌توان به مورد دسترسی به دارو و بیمارستان اشاره کرد که از جمله دیگر شاخص‌ها پوشش است که شامل پوشش خدمات می‌شود و شاخص دیگر بهرمندی است که تا میزان مردم از خدمات بهرمند می‌شوند و شاخص کیفیت شامل درصد مرگ و میر بیمارستانی و کیفیت خدمات بارداری است.

وی عنوان کرد: در سال ۹۴، ۹۸.۳ افرادی که برای دریافت خدمات سرپایی مراجعه کردند خدمات مورد نظر را دریافت کرده اند، در کل کشور ۴۸.۵ درصد افراد در مراجعه اول به پزشک متخصص مراجعه کردند که در روستا ۴۲.۲ و در شهر ۵۰.۶ درصد بوده است. 

حریرچی درباره میزان دریافت خدمات سرپایی در سال ۹۴ اظهار کرد: مردم حدود ۱۰ هزار و ۴۱۳ تومان خرج کرده اند و افرادی که برای دریافت خدمات بستری مراجعه کردند ۹۹.۲ خدمت را دریافت کرده اند که بسیار مورد توجه است.

وی گفت: در سال ۹۴، ۹۵.۵ درصد افرادی که احساس نیاز به بستری داشتند به پزشک مراجعه کردند که ۹۸.۷ درصد افراد خدمت را دریافت کرده اند که در روستا ۹۸.۹ و در شهر ۹۸.۶ بوده است. 

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: هزینه بستری در سال ۹۴ به ازای هر بستری به طور متوسط ۵۶ هزار و ۵۱۵ در بیمارستان دولتی وابسته به وزارت بهداشت است که این رقم نشان دهنده حفاظت مالی مردم در خدمات بستری طی یک بستری است.

وی بیان کرد: میزان متوسط بستری در سال ۹۴، ۴.۳ روز بوده است که درصد زایمان‌های انجام شده توسط افراد دوره دیده ۹۹.۳ بوده که این میزان در کشور‌های آسیای جنوبی حدود ۴۰ درصد است. 

حریرچی با اشاره به پوشش واکسیناسیون در سال ۹۴گفت: پوشش واکسیناسیون ۹۹.۲ درصد بوده است که رقم درخشانی است.

وی بیان کرد: درسال ۹۴ برای خدمات سرپایی ویزیت پزشک متخصص دندانپزشک است هر ایرانی ۴.۱ بار است که برای روستایی ۳.۹ بار و برای شهری ۴.۳ بار، برای زنان ۴.۸ بار و برای مردان ۳.۴ بار است که درصد قابل توجهی از مراجعات سرپایی در تمام دنیا غیر ضروری است و در انگلیس ۲۵ الی ۷۵ درصد مراجعه کنندگان بدون تجویز دارو درمان می‌شوند.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهار کرد: سرانه بار مراجعه به پزشک ایرانی ۲ است یعنی هر ایرانی ۲ بار به پزشک عمومی و ۳دهم به پزشک خانواده مراجعه می‌کند و ۱.۸۸ مراجعه به پزشک متخصص و برای دندانپزشکی صدم۲۲ است که بار مراجعه به داروخانه توسط هر ایرانی ۳.۱۱ بار در سال با نسخه تجویزی است که مراجعه بدون نسخه هفت صدم مرتبه است.

تمهیدات وزارت بهداشت برای کودک گرگانی
حریرچی درباره وضعیت عماد اسماعیل نژاد کودک نجات یافته از حادثه تروریستی هفته گذشته مجلس عنوان کرد: بیماری های نادر و صعب العلاج و پر هزینه ای وجود دارد که نظام های بهداشت و درمان برای این بیماران دو روش دارند؛ اول اینکه خود نظام بهداشت و درمان هزینه را پرداخت می کند، دوم اینکه از خیریه ها کمک گرفته می شود، تاکنون هزینه ای که برای این کودک انجام شده برای نمونه بود که با دستور وزیر همه هزینه ها جبران شد و همچنین خیزش خوبی از طرف خیریه ها انجام شده است.


برنامه‌های وزارت بهداشت برای شب های قدر
وی اظهار کرد: در شبهای قدر اورژانس کشور با آمادگی کامل در هیات‌ها و مساجد با توجه به استقبال پر شور مردم مومن و روزه‌دار حضور دارند و من به مردم توصیه می‌کنم که مسائل بهداشتی را برای حفظ سلامتی خودشان به طور کامل رعایت کنند.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار