پذیرایی از ۱۷۰ هزار زائر در بزرگ‌ترین سفره افطاری جهان اسلام

حرم مطهر رضوی روزانه پذیرای ۱۷۰ هزار زائر و مجاور در بزرگ‌ترین سفره افطاری جهان اسلام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ،سید خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با موضوع «ماه رحمت خدا و سفره‌های اکرام رضوی» که از شبکه خراسان رضوی پخش شد، گفت: یکی از صحنه‌های بسیار زیبایی که همزمان با ماه مبارک رمضان، در بارگاه منور رضوی به چشم می‌خورد سفره‌های اکرام است.

وی افزود: این سفره‌ها، یکی از بزرگ‌ترین سفره‌های افطاری است که میزبان خیل عظیمی از زائران و مجاوران است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: سفره‌های اکرام رضوی، ویژه مجاوران است دعوت نامه‌ها در درب منازل تمام نقاط مختلف شهر توزیع می‌شود و علاوه بر آن ۴۰ هزار غذای گرم به مناطق حاشیه شهر و ۳۰ هزار غذای گرم در اماکن متبرکه توزیع می‌شود.

منبتی با بیان اینکه توزیع ۴۰ هزار غذای گرم در مناطق حاشیه شهر برنامه‌ریزی کلانی می‌طلبد، افزود: به منظور تسهیل در توزیع این غذا‌ها با توجه به حجم بالای آن، با مدارس در مناطق حاشیه شهر هماهنگ کردیم که یک نفر به نمایندگی در این مدارس حضور یابد و با فیش‌هایی که خادمان از قبل درب منازل آنان توزیع کرده‌اند برای ۵ نفر غذای گرم تحویل بگیرند.

وی تصریح کرد: همچنین روزانه ۱۰۰ هزار بسته شامل خرما، کیک و شیر عسل در صفوف نمازگزاران اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، توزیع می‌شود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با اشاره به سابقه این سفره‌ها گفت: بحث تکریم زائر همواره یکی از دغدغه‌های معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی بوده  و  از سال ۱۳۷۹ خدام بارگاه منور رضوی در ایام ماه مبارک رمضان، از تعدادی زائر پذیرایی می‌کردند. این اتفاق رفته رفته گسترش یافت و تعداد بیشتری از زائران در این ضیافت حضور یافتند که حجم کار نیز بسیار بیشتر شد.

منبتی، افزود: از ابتدای سال ۹۵ به دستور تولیت جدید آستان قدس رضوی و با توجه به حکم مقام معظم رهبری در انتساب ایشان که توجه ویژه به مجاورین، افراد محروم و ناتوان و سالمندان را در دستور کار قرار دادند، روز به روز بر تعداد زائران و مجاوران افزوده شد.

وی نخستین قدم در گسترش این سفره‌های اکرام را تجهیز مهمانسرا در صحن غدیر برشمرد و گفت: این تجهیز نیاز به اعتبار سنگین داشت و از آنجایی که برای انجام هر اقدامی در کنار مضجع شریف علی بن موسی الرضا (ع) راه‌ها باز و هموار می‌شود، این مهمانسرا در اواخر سال ۹۵ به همت یکی از خیران در روز میلاد حضرت زهرا (س) احداث شد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: مهمانسرای غدیر با تجهیزات به روز و مدرن که در ایران بی نظیر است همه روزه از ۲۰ هزار زائر پذیرایی می‌کند و ظرفیت پذیرایی از ۲۵ هزار نفر را نیز داراست.

منبتی با اشاره به مهمانسرای قدیمی حرم مطهر رضوی گفت: این مهمانسرا در گذشته ظرفیت ۷ هزار نفری داشت که در حال حاضر این ظرفیت به ۱۷ یا ۱۸ هزار نفر رسیده است که به صورت صنعتی و سنتی به پخت غذا می‌پردازد.

وی خاطر نشان کرد: برای تهیه این غذاها، روزانه ۱۴ تن برنج، ۱۰ تن گوشت و ۱ تن سبزی برای دو مهمانسرا آماده می‌شود؛ که باید خیلی خوب برنامه‌ریزی شود تا سر ساعت غذا را به دست مردم برسانیم.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی به مراحل این اقدام بزرگ و نیروهای خدمت گزار در این امر مهم اشاره کرد و گفت: این کارمراحل بسیار زیادی دارد. تعداد ۸ هزار نفر خدمه افتخاری، ۳۵۰۰ نفر نیروی ستادی در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی و... مشغول خدمت رسانی به زائران و مجاوران در این سفره‌های اکرام هستند.

انتهای پیام//ف. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
پس ما چی؟
آخرین اخبار