روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی به تنش اخیر میان قطر و همسایگان عرب این کشور پرداخت.

ایندیپندنت: حامی اصلی تروریست‌ها عربستان است، نه قطربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت: چند کشور عربی از جمله عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر روز گذشته با ادعای حمایت قطر از تروریسم، در اقدامی غیرمنتظره اما هماهنگ شده کلیه روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را نیز به روی این کشور بستند.

اما از نظر اغلب کارشناسان و ناظران سیاسی بین المللی، این وهابیت است که ریشه اصلی تروریسم است. به عقیده آنها، فرقه ای که در عربستان سعودی به نام اسلام ترویج می شود، الهام بخش اصلی گروه هایی مانند داعش و القاعده است که اقدامات آنها این روزها از مرزهای خاورمیانه نیز فراتر رفته است.

با این حال، حاکمان عربستان سعودی در حال حاضر انگشت اتهام خود را به سمت همسایه کوچک خود - قطر - نشانه رفته و آن را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم کرده اند. اما چه کسی است که نداند پولی که به طور مرتب در جیب گروه های تروریستی ریخته می شود به رغم مبارزه ادعایی عربستان با تروریسم از جیب ثروتمندان سعودی خارج می شود.

عربستان سعودی تاکنون میلیاردها دلار را صرف ترویج فرقه وهابیت در خارج از مرزهای خود از جمله انگلیس کرده است که آثار و نشانه های آن را امروز به وضوح از رقه در سوریه تا لندن و منچستر در انگلیس می بینیم. با این حال، سعودی ها همچنان دوست ما هستند و مشتری بیش از 80 درصد از صادرات تسلیحاتی ما!

"ترزا می" نخست وزیر انگلیس روز گذشته پس از حمله تروریستی اخیر داعش برروی پل لندن گفت زمان گفتگوی سخت با تروریسم و افراط گرایی فرا رسیده است. اما همانطورکه "جرمی کوربین" رهبر حزب کارگر امروز گفت، چنانچه او به راستی به دنبال مبارزه با افراط گرایی است، پیش از همه برای مبارزه با تروریسم باید با عربستان که سرچشمه آن به شمار می رود، به گفتگو بنشیند.

مرور حوادث تروریستی چند سال اخیر به وضوح نشان می دهد که عربستان صادرکننده اصلی افراط گرایی در جهان است و هیچ کس قطر را در جهان با وجود ارتباط آن با گروه هایی مانند اخوان المسلمین، حماس و طالبان به عنوان حامی تروریسم نمی شناسد. بنابراین، ریشه اختلاف اخیر عربستان و قطر را نمی توان در حمایت دوحه از تروریسم جستجو کرد. بلکه شاید به گفته برخی کارشناسان، تمایل قطر به داشتن یک سیاست خارجی مستقل است که باعث شده امروز از سوی ریاض حامی تروریسم نامیده شود.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۰:۵۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
توخون این وهابیونه.تفرقه.حسادت.شکم.قدرت.سربریدن.زنده به گورکردن دختر.حضرت رسول مه جانمان فدایش واهل بیت چی کشیدن ازدست این کفارصدرنگ. انتقام همه مظلومان رو ایران میگیره فول شرف
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۱۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
حامی اصلی تروریستهارژیم سعودی ورژیم امارات هستند درمنطقه .البته قطر ازتروریستهای النصره درسوریه حمایت میکنه همان طور که ترکیه این کاروانجام میدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ماندلا
۱۸:۳۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
مسئولان ماتاکی می خواهندساکت بنشینند.وقت آن رسیده تاعربستان ضربه شصتی ازایران ببیند.خویشتنداری دیگر بس است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
زمانی صدام بعد از ناکامی در جنگ با ایران به کویت حمله کرد و امروز هم سلمان بعد از ناکامی در یمن بشدت خطرناک شده است
Iran (Islamic Republic of)
محمود شهپرپور
۱۱:۴۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
ایران الان باید حمایت نسبت به قطر اعلام کنه چون قطر پشت ایرانو گرفت
United States of America
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
خدارحمت کندابوعلی سینارو که فرمودمن از گاو(سعودی) میترسم شاخ داردوعقل ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
قطر و عربستان هر دوتاشون دارن تفکر وهابی رو گسترش میدن و به ترورست ها کمک مالی و ... میکنن ، این که بر کسی پوشیده نیست
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۰۸:۴۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
خیلی مسخره است !!!!!!!!!!!!!بهتر است ایندیپندنت کمی مطالعات خود را افزایش دهد ریشه وهابیت قبل از عربستان در خود انگلیس است حال که قطر گرایش به ایران پیدا کرده دنبال وهابیت و ایجاد جنگ در عربستان علیه قطر می گردند . این یهودیت انگلیسی بود که با آموزش عده ای آنها را بصورت ایجاد فرقه جدید با دین جدید در عربستان مستقر کردن اما در ایران موفق نشدن . حالا با چند انفجار برنامه ریزی شده خود را به موش مردگی می زند و ادعای مظلومیت میکند .
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۰۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
شک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
همشون دستشون تو یک کاسست اینها هم فیلم بازی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۴۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
رادش کی رفت اونجا
Iran (Islamic Republic of)
حسن عظیمی
۰۷:۴۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
نفر پشت سرش پسر عموی رادشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
وولک خودشه
United States of America
madlin
۰۶:۳۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
جانم!!1 خود نصرالله رادشه.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۵۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
میگم اونی که پشت ملک سلمانه،نصرالله رادش نیست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
خخخ خیلی خوبی تو
آخرین اخبار