استان اردبیل همه ساله علاوه بر ایام نوروز در فصل تابستان نیز به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و گردشگری بکر و بی نظیر میزبان خیل عظیم مسافران از اقصی نقاط کشور و حتی دنیاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، همه ساله با آغاز فصل گرما و تابستان استان اردبیل همچون ایام تعطیلات عید نوروز میزبان خیل عظیم مسافران و گردشگرانی است که شهر خود را با هدف بهره مندی از هوای پاک و دلپذیر و استفاده از آبگرمهای معدنی شهر چشمه های بهشتی به سمت اردبیل ترک کرده اند.

آماده سازی بیش از 200 مراکز اقامتی اردبیل برای استقبال از مسافران تابستانی/قیمتهای سر به فلک کشیده و نارضایتی گردشگران

در سالهای اخیر میزان ورود مسافران به استان اردبیل در ایام تعطیلات و به جهت مصادف شدن ماه رمضان با اوایل تابستان در عید فطر با رشد تصاعدی نسبت به سالهای پیش تر در بهترین حالت خود مواجه بود تا جایی که ورود خیل عظیم گردشگران به نقطه گردشگرپذیر استان، شهرستان سرعین در عید فطر سال 95 همه مسئولان این شهر را غافلگیر کرد تا از آن پس به فکر تدارکاتی عظیم به منظور استقبال از مسافران در این ایام باشند.

اما امسال هم به سراغ تنی چند از مسئولان استان رفتیم تا از چند و چون اقدامات انجام شده برای استقبال از گردشگران و مسافران تابستانی در ایام پیش رو و قیاس آن با اقدامات سال گذشته پرس و جو کنیم.

آماده سازی بیش از 200 مراکز اقامتی اردبیل برای استقبال از مسافران تابستانی/قیمتهای سر به فلک کشیده و نارضایتی گردشگران

سایت اقامتگاه عشایری در اردبیل ایجاد می شود

مدیرعامل جامعه صنفی تاسیسات اقامتی استان اردبیل گفت: راه‌ اندازی سایت اقامتگاه عشایری با مشارکت بخش خصوصی به منظور معرفی زندگی عشایری به گردشگران پس از اخذ مجوز از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان انجام خواهد شد.

جعفر بذری افزود: جامعه مراکز اقامتی با 220 واحد اقامتی در استان اعم از هتل، هتل آپارتمان، میهمان پذیر و بالغ بر 13 هزار تخت رسمی آمادگی کامل برای استقبال از گردشگران و مسافران در ایام تعطیلات عید فطر و تابستان را دارد.

وی با اشاره به ساماندهی 15 واحد خانه مسافر در شهرستان بیله ‌سوار و صدور مجوز یک ساله به این خانه مسافرها بیان کرد: در سایر شهرستانهای گردشگرپذیر استان نیز اقدامات لازم جهت استقبال از مسافران هم در دور اول هم در دور دوم انجام شده است.

بذری اظهار کرد: براساس مصوبه ستاد اجرایی خدمات سفر کشور مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت ستاد اسکان مدارس در شهرهای دارای مراکز اقامتی کافی و اعتراض هتلداران شهرستان سرعین به اسکان فرهنگیان و حتی غیرفرهنگی توسط مدارس با توجه به برخورداری استان از رتبه سوم اقامت در کشور انتظار می‌ رود در این زمینه رسیدگی لازم شود.

آماده سازی بیش از 200 مراکز اقامتی اردبیل برای استقبال از مسافران تابستانی/قیمتهای سر به فلک کشیده و نارضایتی گردشگران

42 آژانس اردبیل گردی در استان فعال می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار داشت: باهدف ارائه خدمات به گردشگران تابستانی استان و کیفی سازی خدمات ارائه شده 42 آژانس مسافربری و تور اردبیل گردی در ایام تعطیلات تابستان به صورت خودجوش، با موافقت میراث فرهنگی و با مشارکت جامعه صنفی راهنمایان گردشگری، شهرداری سرعین و اردبیل راه اندازی می شود.

کریم حاجی زاده ضمن تاکید بر استمرار بازدیدهای مشترک از تاسیسات گردشگری و اقامتی استان از انجام بیش از 5 هزار و 603 مورد بازدید از مراکز اقامتی و گردشگری در تابستان سال گذشته در استان خبر داد.

وی تصریح کرد: باید تمامی دستگاه ها و صنوف بر اساس شرح وظایف و کمیته های تعیین شده آمادگی خود را برای ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر نسبت به سال های گذشته در سطح شهر افزایش دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به فعالسازی اکیپهای نظارتی از اوایل خردادماه در استان از تجهیز مراکز گردشگری، تاریخی و باستانی اردبیل خبر داد و اظهار کرد: به منظور پیشگیری سریع از حوادث احتمالی در سطح استان در ایام تعطیلات تمامی اکیپهای نیروی انتظامی، آتش نشانی و راهداری در حالت آماده باش به سر خواهند برد تا در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی بتوانیم در اسرع وقت به ارائه خدمات مشغول باشیم.

حاجی زاده ادامه داد: جشنواره آش طبق برنامه ریزی همه ساله در شهریور ماه سالجاری با شرکت 12 استان و ایجاد 40 غرفه در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار شهرستان نیر برگزار می ‌شود.

وی عنوان کرد: به منظور بررسی اقدامات انجام شده، تصمیمات اتخاذ گردیده برای استقبال از گردشگران در ایام عید فطر و تابستان هر هفته ستاد بررسی اقدامات استقبال از مسافران با حضور نهادهایی همچون صنعت و معدن، ستاد اماکن، ستاد اقامه نماز، تعزیرات و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تشکیل می شود که خوشبختانه تاحال خروجی این جلسات بسیار خوب ارزیابی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: به منظور معرفی جاذبه های گردشگری، تاریخی و فرهنگی و باستانی اردبیل نیز راه اندازی و ایجاد کیوسک ها در ورودیهای شهر در نظر گرفته شده است که در همین راستا زمین احداث از سوی شهرداری انجام می شود و برنامه ریزی شده تا در همین راستا 50 هزار نقشه، بروشور و بنر تبلیغاتی در اردبیل، مشگین شهر و سرعین و 30 هزار اقلام در سایر شهرستانها بین مسافران و گردشگران توزیع گردد.

آماده سازی بیش از 200 مراکز اقامتی اردبیل برای استقبال از مسافران تابستانی/قیمتهای سر به فلک کشیده و نارضایتی گردشگران

ارائه مشوق به صنعت گردشگری و مراکز اقامتی اردبیل

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: به منظور بهبود وضعیت صنعت گردشگری استان و نیز سوق دادن مراکز اقامتی و هتلها به سمت کیفی سازی خدمات ارائه شده به گردشگری مشوقهایی به صنعت گردشگری و مراکز اقامتی ارائه می شود.

قادر تقی زاده افزود: تعداد مشوقهای ارائه شده به مراکز اقامتی و هتلهای استان در 3 ماهه تابستان سال گذشته 41 و تعداد اخطارها 331 مورد بوده است که ما همواره در نظر داشتیم تا با اعلام اخطار به مراکز اقامتی آنها را در راستای بهبود وضعیت خدمات خود به گردشگران آگاه سازیم.

وی ادامه داد: مجموع شکایات واصله نیز در تابستان سال گذشته در استان 35 مورد بوده که مجموع بازدیدها از مراکز گردشگری و جاذبه های استان اردبیل نیز در مدت مشابه یک میلیون و 564 هزار و 165 مورد بوده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل بیشترین میزان اقامت و بازدید تابستان گذشته از مناطق گردشگری و تفریحی از بین شهرهای استان را در شهرستان مشگین شهر با 457 هزار و 291 نفر اقامت و بیشترین بازدید از این شهرستان را 505 هزار و 750 نفر اعلام کرد.

واثقی، مسئول سرویس های بهداشتی میراث فرهنگی استان اردبیل با اشاره به ساماندهی 45 واحد سرویش بهداشتی در سطح استان گفت: به منظور استقبال از مسافران تابستانی و رفع مشکلات سالهای گذشته از بابت سرویس بهداشتی 45 واحد خدماتی در سطح استان ساماندهی شده است.

وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر طبق نظرسنجی از مسافران و گردشگران استان برخی ضعفهایی در بحث نمازخانه ها و سرویش های بهداشتی بین شهری و درون شهری احساس می شد، افزود: امسال در صدد بودیم تا با ارتقای سطح خدمات و کیفی سازی آنها تا اندازه ای از بار نارضایتی گردشگران تابستانی استان کاهش دهیم.

آماده سازی بیش از 200 مراکز اقامتی اردبیل برای استقبال از مسافران تابستانی/قیمتهای سر به فلک کشیده و نارضایتی گردشگران

اقامت بیش از 630 هزار گردشگر در سرعین

شهردار سرعین با اشاره به اینکه در سه ماهه تابستان سال گذشته بیش از 630 مسافر در این شهرستان اقامت داشتند، افزود: تابستان گذشته 632 هزار و 501 نفر در مراکز اقامتی، هتلها و خانه مسافرهای شهرستان سرعین اقامت داشتند.

رضا زنده دل بیان کرد: در راستای اقدامات انجام گرفته برای استقبال شایسته از گردشگران تابستانی در سرعین برای امسال 120 واحد خانه مسافر نیز در شهرستان سرعین ساماندهی شده ‌اند که 20 واحد آن به دلیل برخورداری از امکانات و تجهیزات هتل در پروسه تبدیل وضعیت در کمیته فنی سرمایه ‌گذاری این اداره کل تبدیل به میهمان پذیر شده ‌اند.

وی با اشاره به تاسیس یک شرکت تعاونی با مشارکت 100 نفر از اعضای جامعه صنفی تأسیسات اقامتی استان در رابطه با کارآفرینی و ارائه خدمات گردشگری اظهار کرد: در این راستا درصدد هستیم در کمتر از سه ماه نانوایی‌ های چند منظوره در سرعین به منظور تامین نان مورد نیاز مسافران و میهمانان ایجاد شود.

شهردار سرعین در رابطه با حل معضل جارچیان در شهرستان سرعین گفت: با احصاء نقاط قوت و ضعف طرح ساماندهی جارچیان که با همکاری شورای تامین و فرمانداری شهرستان سرعین در سال گذشته اجرا شد، امسال نیز 85 نفر از جارچیان به عنوان راهنمایان گردشگری سرعین ساماندهی شدند.

زنده دل از راه‌ اندازی کیوسک راهنمای گردشگری در ورودی شهرستان سرعین با عنوان "از من بپرس" خبر داد و گفت: 50 هزار نسخه بروشور با همکاری شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چاپ و تهیه شده و در اختیار مراکز اطلاع‌ رسانی برای توزیع بین گردشگران و مسافران قرار می‌ گیرد.

نارضایتی مسافران در پی قیمتهای سر به فلک کشیده

افزایش گردشگران در استان اردبیل در ایام تعطیلات عید فطر و به ویژه ایام تابستان علاوه بر اینکه باعث شناخته شدن اردبیل شده و سودآوریهای کلانی را به دنبال دارد که به تبع به دنبال همان برخی مشکلات اقتصادی منطقه نیز شاید برطرف شود اما همین امر گاهی باعث برخی سوءاستفاده هایی نیز می شود که از آن جمله می توان به افزایش ناگهانی و نجومی قیمت هتلها و مراکز اقامتی اشاره کرد که در سالهای اخیر با همین امر در استان به وضوح رو به رو بودیم.

به دنبال همین مسئله افرادی که سرمایه کلانی در دست نداشته و صاحب مراکز اقامتی نیز نبوده اند به فکر کوچیدن افتاده و در نهایت منزل مسکونی خود را با قیمتی هنگفت به مسافران اجاره می دهند که در این باره مسعود نگهدار یکی از گردشگران اردبیل از استان البرز که سال گذشته به منظور سفر دو روزه به استان سفر کرده بود می گوید: یکی از خانه های مسکونی حاشیه شهر اردبیل را در عین ناباوری با قیمت شبی 200 هزار تومان کرایه کردیم.

وی ادامه می دهد: علت کرایه اتاقی از حاشیه شهر با چنین قیمتی از سویی دیگر قیمت بسیار بالای مراکز اقامتی و هتل آپارتمانهای اردبیل بود که در این صورت متاسفانه یک سفر دو روزه هزینه های بسیار بالایی روی دست ما می گذاشت.

باتوجه به اینکه برخی عدم نظارتها به مراکز اقامتی، مراکز رفاهی و توزیع اقلام خوراکی، نانوایی ها و سایر مراکز در استان اردبیل همه ساله به ویژه در فصول گردشگری با اینکه برخی سودهای کلان را برای استان در پی دارد اما از سویی دیگر سبب گریخته شدن مسافران و گردشگران از این منطقه نمونه گردشگری شمالغرب کشور نیز می شود که امید می رود تا مسئولان در اسرع وقت با رسیدگی به این مشکل از تکرار این مسئله در تابستان امسال جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.