صنعت گردشگری جزء فعالیت های اقتصادی پرسود و کم هزینه است و همه دنیا از کوچکترین پتانسیل خود در این عرصه استفاده می کنند، اما در کشور ما با وجود ظرفیت‌های فراوان، آن چنانکه باید و شاید بهره‌برداری نشده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری 10 درصد تولید ناخالص و 10 درصد اشتغال در جهان به صنعت گردشگری اختصاص یافته و این صنعت چهارمین فعالیت اقتصادی دنیا به شمار می رود. 

گردشگری به لحاظ اقتصادی موجب کاهش بیکاری، افزایش درآمد و اشتغال زایی شده و در بسیاری از کشورهای پیشرفته این صنعت نیروی اصلی بهبود و رشداقتصادی محسوب می شود.

طبق آمارهای بانک جهانی تا سال 2015 میلادی ایران در بین 166 کشور از نظر جذب گردشگر خارجی با 5 میلیون ورودی در رتبه 50 جهان جای گرفته است و با نگاهی گذرا به این گزارش در می یابیم که ابرقدرت های اقتصادی جهان در فهرست برترین های صنعت گردشگری قرار دارند که نشان از اهمیت بالای اقتصادی این صنعت دارد.

در ایران نیز در سالهای گذشته با جذب 800 میلیون دلار سرمایه خارجی و تقویت زیر ساخت های گردشگری تا حدودی از ظرفیت های موجود در این بخش برای توسعه و رونق اقتصادی بهره برده است، اما در این بخش همچنان مشکلات عدیده ای وجود دارد که موجب شده تا آن چنانکه باید و شاید بهره‌وری از این صنعت در کشور محقق نشود و هنوز زیرساخت‌ها و برخی مشکلات بانکی مانع جذب بیشتر توریست به کشور می شود، موانعی که در صورت رفع آن موجب اشتغال زایی محسوسی خواهد شد و با توجه به معضل بیکاری این صنعت می تواند راهگشای این مشکل باشد.

حل مشکلات بانکی موجب جذب بیشتر گردشگرخارجی

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر پتانسیل های بالایی در صنعت گردشگری ما وجود دارد، گفت: با توجه به تعدد اماکن باستانی در کشور و برخورداری از طبیعت 4 فصل، ایران می تواند گزینه مناسبی برای دیگر کشورها شود و بدین طریق ارزآوری کلانی را برای کشور به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: دارا بودن قدیمی ترین تمدن دنیا و داشتن طبیعت 4 فصل و اماکن باستانی متعدد موقعیتی ممتاز را برای ایران رقم زده تا بتواند گردشگران را از سراسر جهان به کشور جذب کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن بیان اینکه یکی از مقولات مهم فراهم ساختن زیرساخت هایی مثل هتل ها و اقامتگاه ها است، گفت: برای این منظور می‌توان از طریق اخذ تسهیلات کم بهره از بانک ها کمک گرفت و این مسئله یکی از کمبودهای جدی ما در توسعه صنعت گردشگری است.

گرمابی با بیان اینکه استفاده از کارت‌های اعتباری در بین گردشگران مرسوم است، گفت: اتصال سیستم بانکی کشور با مؤسسات مالی جهانی می تواند این امر را تسهیل کند و این موضوع نیز یکی از معضلات گردشگران خارجی است که حل آن به جذب بیشتر توریست کمک می کند. 

وی در پایان با اشاره به لزوم دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: برگزاری میز بازرگانی اقتصادی در سفارت خانه ها می تواند زمینه را برای بازاریابی و گسترش تعاملات در خصوص گردشگری را فراهم آورد.

درآمدزایی از گردشگری به جای نفت

در این راستا علیرضا قاجار صادرکننده نمونه خدمات گردشگری اذعان کرد: صنعت گردشگری نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خارجی در داخل کشور است و بر تمامی بخش‌های اقتصادی اثر توسعه‌ای و انبساطی دارد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه توجه به مزیت گردشگری و سرمایه گذاری در این حوزه به رونق اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد، بیان کرد: فعالیت گردشگری اهمیت فراوانی هم در اقتصاد ملی و هم اقتصاد محلی دارد و در دنیای اقتصاد امروز این صنعت به دلیل پاک‌بودن، کم‌هزینه‌بودن و در عین حال درآمدزایی در صدر توجه دولت‌ها و صاحبان سرمایه قرار دارد.

وی بر لزوم صادرات خدمات گردشگری تأکید کرد و گفت: گردشگری یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین صنایع در جهان امروز به شمار می‌آید و بسیاری از کشورها این صنعت پویا را منبع اصلی درآمد، اشتغالزایی، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می دانند.

همچنین مهسا مطهر عضو هیئت مدیره کانون انجمن صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور معتقد است؛ گردشگری تحول معجزه یک روزه نیست بلکه یک برنامه مدون و طولانی مدت است و منافع و آثار مطلوب اقتصادی گردشگری همه بخش های اقتصادی را تحت تأثیر قرار می دهد، به نحوی که علاوه بر ایجاد زمینه برای توسعه زیرساخت ها در درآمدزایی و اشتغال بسیار نقش آفرین است.

عضو هیئت مدیره کانون انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گفت: گردشگری می تواند جایگزین نفت شود، ایران سراسر جاذبه گردشگری است ، بنابراین باید از این ظرفیت برای توسعه همه جانبه کشور بهره جست.

مطهر تصریح کرد: با توجه به برخورداری کشور از جاذبه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی، رونق صنعت گردشگری می‌تواند مهمترین و مناسب ترین جایگزین برای قطع وابستگی اقتصادی ایران به نفت باشد.

باز شدن گره اشتغال با توسعه گردشگری

مهدی معصومی اصفهانی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص  افزایش نرخ اشتغال با توسعه صنعت گردشگری کشور عنوان کرد: تحقق توسعه گردشگری نیازمند امنیت، تداوم و نظم است و این خود مردم هستند که باید زیرساخت‌های اولیه این مسئله را فراهم کنند. حضور گردشگران می‌تواند بسیاری از صنوف دیگر از جمله هتل‌ها، رستوران و شرکت‌های حمل و نقل را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعال سازد.
 
معصومی اصفهانی ضمن قیاس وضعیت صنعت گردشگری در دوران تحریم و پسابرجام بیان کرد: آنچه که حائز اهمیت است، ارتباط میان ملت هاست، لذا تحریم‌ها تأثیر جدی در این حوزه نداشته و کمبود مراکز اقامتی علت اصلی کمرنگ شدن این صنعت بوده است.

 وی ضمن تأکید بر اینکه توسعه صنعت گردشگردی مستلزم دیپلماسی مناسب و تعامل با سایر کشور‌ها است، اظهار داشت: زمانیکه ارتباطات گسترش یابد و رفت و آمد‌ها تسهیل گردد، به مرور زمان مسائل و مباحث اقتصادی مطرح شده و منجر به جذب سرمایه گذاری خارجی می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: در حال حاضر توسعه این مراکز در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی می‌شود ظرف ۲ سال آینده با گسترش روابط و همکاری ها و امنیت هر چه بیشتر در منطقه حضور سرمایه گذاران مهیا شود.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۴ تير ۱۳۹۶
من دیشب از استانبول اومدم واقعا این شهر چاه نفت ترکیه اس و خیلی بهش میرسن و کرور کرور گردشگر واردش میشه
آخرین اخبار