بقعه سیدون علی ‌نقیا در شهرستان ابرکوه مرمت و بازسازی می شود

 عباس قدیریان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه  درگفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: بقعه سیدون علی نقیا از بناهای ارزشمند قرن ششم تا هشتم هجری قمری است که در محله ی نوادان شهرستان ابرکوه واقع شده است.

 عباس قدیریان سیدون را بنایی چهار ضلعی از خشت با گنبدی بلند و آجری عنوان کرد و افزود: در بالای پنجره ی این بقعه کتیبه ای از کاشی معرق و با خطوط آبی کار شده و در دایره داخل گنبد کتیبه ای از آیات قرآن با خط کوفی و با رنگ آبی تیره مزین شده است. 

وی گفت: بالای سردر ورودی از سمت شرق و غرب دو شمسه با نقوش هندسی و آیات قرآنی به خط کوفی و با رنگهای الوان آبی ، سبز، خاکستری و قهوه ای به صورت محو شده ای دیده می شود.

قدیریان در ادامه تصریح کرد: پس از مشاهده ترک در گنبد بقعه سیدون ، این بنای باارزش در برنامه پایش و کنترل اداره میراث فرهنگی ابرکوه قرار گرفته و با نصب داربست و همچنین با حضور کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان موضوع بررسی شد. 

وی در ادامه با بیان اینکه پس از بررسی موضوع ،مرمت و بازسازی گنبد بقعه سیدون علی نقیا در دستور کار اداره میراث فرهنگی شهرستان قرار گرفت، گفت: علاوه بر مشکلات سازه ای بیشتر آسیب ها ناشی از تخریب پوشش تزییینی اصلی گنبد که تلفیقی از آجر و کاشی است.

 قدمت بقعه سیدون علی نقیا به دوران سلجوقی بر می گردد و این بنای تاریخی و با ارزش در سال 78 با شماره 2451 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار