یخچال خشتی برزن ابرکوه مرمت و بازسازی می شود.

 عباس قدیریان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه  درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت: یخدان یا یخ‌چال، گونه‌ای ساختمان است که در معماری قدیم ایران برای تولید و نگه‌داری یخ ساخته می‌شد. 

 قدیریان افزود:معمولاً هر یخ‌چال دارای یک استخر و یک دیوار بلند بنام حصار و یک مخزن گنبددار بود. حصار طوری ساخته می‌شد که تمام روز سایه آن بر استخر می‌افتاد و از گرم شدن آب استخر جلوگیری می‌کرد. یخی را که در زمستان در استخر یخ‌چال درست می‌شد می‌شکستند و در خزانه انبار می‌کردند و در فصل گرما آن را به کار می‌بردند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه در ادامه ادامه داد: بنای یخچال های قدیمی، غریب‌ترین عناصر معماری هستند که نه تنها مورد بی مهری قرار گرفته، بلکه تقریباً به بوته فراموشی سپرده شده‌اند. 

وی گفت:در وجود یخچال ها و تولیداتش که در قلب تابستان های داغ و سوزان، خنکای آب گوارا را به درون خانه‌ها می‌کشاند، رمز و رازی وجود دارد که حکایت از معجز ه فروتنانه خشت خام و دست‌های پرتوان معمار فرزانه‌ای می‌کند که به عشق خدمت به خلق، خشت بر خشت نهاده است.

 قدیریان افزود:در سرتاسر خطه ایران زمین و به خصوص در مناطق گرم و خشک مانند شهر تاریخی ابرکوه که دارای تابستان های طاقت فرسا است یخ همواره از ضروریات مردم به شمار می رفته که علاوه بر خنک نمودن آب شرب، برای حفظ خوراکی‌ها نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. 

وی گفت:برخلاف آب انبارها و برکه‌های عمومی آب آشامیدنی در شهرها و روستاها که احداث آنها از مبانی خیرات محسوب می شده و ساختمان و آبش وقف بوده، یخچال ها منبع درآمد زیادی برای صاحبانش به شمار می رفته ‌اند.

قدیریان خاطرنشان ساخت: شهرستان ابرکوه به جهت تعدد یخچالهای خشتی به شهر یخچال ها نیز معروف است و یکی از این یخچال های تاریخی یخچال برزن است.

این مقام مسئول در خصوص اقدامات مرمتی این بنای منحصر به فرد تصریح کرد: ترمیم خشت های فرو ریخته بدنه یخچال، اجرای ازاره سنگی پای یخچال، بندکشی ازاره های سنگی، مرمت بدنه بیرونی طبق الگوی موجود باقیمانده، نظافت و حمل نخاله های داخل یخچال به بیرون از عمده ترین اقدامات مرمتی این یخچال خواهد بود.

قدیریان در ادامه افزود: پس از مرمت این بنای تاریخی، ساماندهی محوطه بیرونی و محوطه سازی اطراف یخچال برزن نیز در دستور کار این اداره قرار دارد. 

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه : اقدامات مرمتی این بنای منحصر به فرد شامل ترمیم خشت های فرو ریخته بدنه یخچال، اجرای ازاره سنگی پای یخچال، بندکشی ازاره های سنگی، مرمت بدنه بیرونی طبق الگوی موجود باقیمانده، نظافت و حمل نخاله های داخل یخچال به بیرون است.

 پس از مرمت این بنای تاریخی، ساماندهی محوطه بیرونی و محوطه سازی اطراف یخچال برزن نیز در دستور کار اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری ابرکوه قرار دارد. 

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار