فرماندار شهرستان اهر گفت: جلوگیری از احداث باغ و ساخت و سازها و تصرفات غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه های شهرستان اهر از اولویت های مهم است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ عابدی فرماندار شهرستان اهر در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر گفت: متأسفانه به علت بارش های کم در سال های اخیر عده ای دانسته و یا ندانسته اقدام به درختکاری و ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه ها کرده اند که در صورت بروز بارش های سیل آسا باعث خسارت های مالی و جانی خواهد شد.
 
وی افزود: کسانی که در بستر و حریم رودخانه ها کشاورزی می کنند در صورت بروز هرگونه حوادث ناشی از بارش های سیل آسا، به علت گوش نکردن آنها به هشدارهای کارشناسان امر در این زمینه مسئول خواهند بود.
 
فرماندار شهرستان اهر همچنین با بیان اینکه به علت بارش های کم شاهد کاهش ذخیره آب در سد ستارخان اهر هستیم لازم است مدیریت در مصرف آب و به خصوص در زمین های کشاورزی پایاب این سد در اولویت قرار گیرد و در صورت مشاهده هرگونه استفاده های غیرمجاز با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
 
عابدی همچنین با بیان اینکه از پل هایی که در جاده های برون شهری احداث شده است به عنوان راه های میان بر و زیرگذر از سوی رانندگان و همچنین عابران پیاده استفاده می شود، خواستار جلوگیری از تردد خودروها و مردم از زیر این پل ها برای جلوگیری از حوادث و اتفاقات ناگوار ناشی از سیل گردیدند.
 
در این جلسه مدیر امور آب شهرستان اهر نیزضمن قدردانی از رهنمود های فرماندار شهرستان اهر و ریاست محترم دادگستری ومساعدت های دادستان محترم شهرستان وکلیه قضات محترم دادگستری شهرستان اهرو فرماندهی نیروی انتظامی و کلیه عوامل تحت امر و به خصوص رؤسای محترم کلانتری ها در حفاظت و صیانت از آب اعلام کرد: از زمان شروع برنامه طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی تاکنون در شهرستان اهر، تعداد 589 حلقه چاه مسدود شده است که به تبع این اقدامات 7 میلیون و 890 هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.
 
وی افزود: در 3 ماهه اول امسال نیزدر کنار سایر وظایف حفاظتی تعداد 179 مورد جلوی تصرفات غیر مجاز در بستر رودخانه های شهرستان اهر گرفته شده است واز همشهریان در خواست می شود قبل از خرید هر زمینی در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها از میزان حد و بستر رودخانه در آن محدوده استعلام کنند تا خدای ناکرده دچار ضرر و زیان مالی نگردند چرا که بر اساس وظایف قانونی و حاکمیتی وتأکید شورای حفاظت منابع  آب شهرستان با هر گونه دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها برخورد جدی قانونی صورت خواهد گرفت.
 
مدیر امور آب شهرستان اهر با بیان اینکه در شهرستان اهر یک هزار و 500 کیلومتر رودخانه شناسایی شده است. گفت: برای تعیین حریم و بستر این رودخانه ها و تهیه نقشه برای آنها اعتبارات ملی کافی مورد نیاز است.
 
عطازاده با بیان اینکه با توجه به اهمیت آب و نقش حیاتی آن جهت مدیریت آب نیاز به مساعدت و همراهی تمامی ادارات و متولیان امر می باشد خاطر نشان کزد تا زمانی که کمبود در آب و لزوم صرفه جویی در مصرف در بین همه مردم و بخصوص کشاورزان عزیز به طور جدی رعایت نگردد متأسفانه در آینده نه چندان دور شاهد بحران جدی در بخش آب کشاورزی شهرستان اهر خواهیم بود .
 
عطازاده همچنین گفت: برخلاف تمامی شایعاتی که در خصوص میزان آب تحویلی به صنعت وجود دارد آب واگذار شده به بخش صنعت برخلاف سایر کشورهای دنیا بسیارناچیزاست و این در حالی است که علیرغم کاهش آورد آب امسال سد ستارخان نسبت به سال قبل از 35 میلیون آب استحصالی در سالجاری 3 میلیون مترمکعب در بخش صنعت ، 8.5 میلیون مترمکعب در شرب، 4 میلیون مترمکعب هم تبخیرو 4 میلیون مترمکعب هم در محیط زیست مصرف و مابقی هم به مصرف بخش کشاورزی می رسد.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار