استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از صفات انسان مومن، داشتن ترس از خدا است، ترسی که هم در قلب انسان و هم در عمل او باشد.

ترس از خدا از صفات انسان مومن است
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه جمعه در جلسه سخنرانی در دفتر مرحوم آیت‌الله بروجردی با اشاره به واژه حزن اظهار کرد: این واژه هم به معنای مثبت و هم به معنای منفی در قرآن آمده است.
 
وی ادامه داد: انسان اگر از کسانی می‌ترسد، با خواندن آیت الکرسی از شر آن افراد در امان خواهد ماند و این مطلب در روایات آمده است.
 
استاد حوزه علمیه قم افزود: وابستگی به دنیا برای انسان حزن به وجود می‌آورد، جدا شدن از دنیا سخت است، انسان نباید به دنیا وابسته باشد. حضرت عیسی در روایتی فرمود اگر انسان نان خشک با نمک بخورد و در بیابان‌ها بخوابد، ولی عافیت دنیا و آخرت را داشته باشد، بهتر است.
 
رفیعی با اشاره به ضرورت عدم نگاه به اموال مردم اظهار کرد: انسانی که همیشه به اموال و زندگی مردم توجه دارد، حزن خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: ترس گاهی در زبان عربی با واژه خشیت می‌آید که هم معنای مثبت و هم معنای منفی دارد، کسانی که خشیت خداوند را دارند، از غیر خدا نخواهند ترسید، خشیت به معنای ترس عالمانه است، ولی خوف ترس گناهکار است.
 
استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی از صفات انسان مومن، داشتن ترس از خدا است، ترسی که هم در قلب انسان و هم در عمل او باشد، خشیت ترس درونی و همراه با عظمت است، ولی شفقت ترس در عمل است.
 
رفیعی با اشاره به اثر خشیت خداوند اظهار کرد: در روایات آمده است که تمام دین در خشیت خداوند است، انسان باید همیشه خداوند را در نظر بگیرد و بداند که خدا ناظر بر اعمال او است.
 
وی ادامه داد: خداوند به درون انسان هم آگاه است، گاهی انسان با چشم خود کارهایی انجام می‌دهد، خدا از این حرکت چشم‌های انسان هم آگاه است، ائمه معصومین(ع) به اذن خداوند از اعمال انسان آگاهی دارند و هر کاری که انسان انجام بدهد، رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) از این کارها آگاه هستند.
 
استاد حوزه علمیه قم افزود: آگاهی را خداوند به ائمه معصومین(ع) می‌دهد، غیب البته برای خداوند است، اما خدا غیب را در اختیار پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) قرار می‌دهد، حتی برخی از اصحاب امام علی(ع) از حوادث آینده خبر داشتند و آن‌ها تعدادی از این حوادث را پیش از وقوع به دیگران می‌گفتند.
 
رفیعی با اشاره به علم بی پایان خداوند اظهار کرد: خدایی که جهان آفرینش را آفریده است، از این جهان اطلاع کامل دارد، خداوند بر اعمال ما آگاه است و نباید تصور کنیم که از چیزی که در قلب ما می‌گذرد، خدا بی اطلاع است.
 
وی با بیان اینکه رسول اکرم(ص) فرمود که پاره تن من در خراسان دفن می‌شود، ادامه داد: زیارت امام رضا(ع) موجب برطرف شدن غم انسان می‌شود و زیارت این امام معصوم برای انسان نشاط به دنبال دارد.
 
استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) پیش از آمدن به ایران با قبر رسول اکرم(ص) در مدینه وداع کرد و فرمود که بازگشتی برای من از این سفر وجود ندارد.
 
انتهای پیام/ز
برچسب ها: رفیعی ، ترس ، حوزه علمیه قم ، قم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
ببخشید میشه ب این سوالم پاسخ بدید
طبق گفته حضرت زهرا از کدام ویژگی مومن باسد ترسید
آخرین اخبار