تبریز؛

اعلام برگزاری کنگره ملی نکوداشت حیدرعباسی شاعر مراغه ای

کنگره ملی نکوداشت مقام ادبی و شعری حیدر عباسی متخلص به باریشماز شهریور ماه در مراغه برگزار می‌شود.

اعلام برگزاری کنگره ملی نکوداشت حیدرعباسی شاعر مراغه ایبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ فرماندار شهرستان ویژه مراغه در جلسه هماهنگی برگزاری این کنگره گفت: در این کنگره دو روزه از ۵۰ سال فعالیت شعری، ادبی، فرهنگی و هنری استاد حیدر عباسی شاعر برجسته آذربایجان تجلیل می‌شود.
ظفر محمدی  افزود: حیدر عباسی با تالیف، ۴۰ جلد کتاب شعر، داستان و ادبیات دینی نگین شاعران آذربایجان است.
وی، با بیان اینگه این کنگره ۱۷ و ۱۸ شهریورماه برگزار خواهد شد افزود: دبیرخانه این کنگره به منظور جمع آوری مقالات و فراهم کردن مقدمات برگزاری فعالیت خود را در فرمانداری مراغه آغاز کرده است.
فرماندار شهرستان ویژه مراغه افزود: همزمان با این کنگره از تندیس استاد بارشماز رونمایی و دو جل کتاب از مقالات شرکت کنندگان در کنگره و آثار منتخب استاد منتشر خواهد شد.
حیدر عباسی در سال ۱۳۲۲ در شهر مراغه متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مراغه و تحصیلات عالی را در دانشگاه آذرآبادگان با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.
ترجمه و تفسیر کتاب‌های نهج البلاغه و مثنوی معنوی (شرح الانوار) به زبان آذری در مدت ۴۲ سال مهمترین فعالیت فرهنگی عباسی است.
ترجمه و تفسیر نهج البلاغه در سه جلد و مثنوی معنوی نیز در شش جلد چاپ شده که نویسنده آن علاوه بر ترجمه متون کتاب به زبان آذری، تفسیر و شرح آن را نیز به همین زبان آورده است.
این شاعر مراغه‌ای به زبان‌های آذری، عربی، انگلیسی، فرانسه و روسی تسلط کامل دارد و اغلب آثارش به زبان آذری است.

انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار