مشهد؛

ارتباط مستقیم استعمال دخانیات با سرطان حنجره

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد استعمال دخانيات را يکي از اصلي ترين عوامل ابتلا به سرطان حنجره عنوان کرد.

ارتباط مستقیم استعمال دخانیات با سرطان حنجرهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، دکتر علي تقي زاده با اشاره به اينکه سرطان حنجره يکي از شايعترين سرطانهاي سرو گردن است و سالانه تعداد زيادي از افراد در سراسر دنيا به آن مبتلا مي شوند، گفت: استعمال دخانيات از اصلي ترين علل اين بيماري به شمار مي رود به طوري که اکثر بيماران سابقه مصرف آن را پيش از بيماري داشته اند.

وی با اشاره به اينکه اين بيماري در مردان به ميزان ۴ برابر شايعتر است افزود: افزايش سن بالاي ۵۵ سال، سابقه ابتلا به ديگر سرطانهاي سر و گردن، مصرف الکل، اشتغال در محيط هايي با غبار اسيد سولفوريک و نيکل، تماس طولاني مدت با آزبست و ابتلا به بيماري ريفلاکس هاي معدي و ريوي از دیگر عوامل زمينه ساز سرطان حنجره به شمار مي رود.

دکتر تقي زاده با بيان اينکه تشخيص هر چه سريعتر اين بيماري در مراحل اوليه باعث مو فقيت بيشتر درمان و كاهش عوارض مي شود، گفت: ايجاد خشونت يا هر گونه تغيير در صدا، وجود توده در گردن، گلو درد يا احساس انسداد در گلو، سرفه اي که بهبود پيدا نمي کند، تنفس هاي بدبو، دردگوش و کاهش وزن از جمله علائمي است که براي بررسي آن لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود.

متخصص راديوتراپي دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: معاينه باليني تيروييد، گردن و غدد لنفاوي، انجام لارنگوسکوپي غير مستقيم و مستقيم، CT SCAN،نمونه برداري از جمله اقدامات تشخيصي اين بيماري به شمار مي رود.

دکتر تقي زاده جراحي، پرتو درماني و شيمي درماني را از جمله مراحل درماني اين بيماري عنوان کرد و گفت: امروزه متخصصين سرطان در مواردي از سرطانهاي حنجره ميتوانند با استفاده از تركيب پرتودرماني و شيمي درماني ، حنجره بيمار را حفظ و باعث كاهش عوارض ناشي از برداشت حنجره و بهبود كيفيت زندگي اين بيماران شوند.

انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.