ایران چه صادر میکند؟
موسویان در بخش دیگری از صحبتهای خود در مورد کالاهایی که عمده صادرات ایران به کشورهای همسایه را تشکیل میدهند، اظهار کرد: در مورد کشور افغانستان محصولات غذایی و کشاورزی و مصالح ساختمانی بخش قابل توجهی از صادرات ایران را تشکیل میدهد که در کشور پاکستان نیز محصولات صادراتی مشابهت زیادی به افغانستان دارند. در کشور ترکیه نیز محصولات پتروشیمی، کشاورزی و تا حدی مواد غذایی از جمله محصولات کلان صادرات غیرنفتی به شمار میروند.
مدیر کل سازمان توسعه تجارت همچنین متذکر شد: کشورهای حوزه دفتر آسیا و اقیانوسیه طی سالهای اخیر در اکثر موارد با افزایش میزان واردات خود از ایران مواجه بودهاند و در کشورهای مختلفی مانند ویتنام، تایلند، چین، اندونزی، مالزی، هنگ کنگ و کره حجم واردات کالا از ایران افزایش داشته و تنها در کشور افغانستان طی سالگذشته ۱۹۰ میلیون دلار کاهش صادرات داشتهایم، با این وجود در مجموع حجم صادرات در این بخش افزایشی قابل توجه داشته است.
وی ادامه داد:در سال ۱۳۹۵ حجم صادرات کالا در کشورهای حوزه دفتر آسیا و اقیانوسیه رشدی بیش از هفت میلیارد دلار داشته و از ۱۵.۸ میلیارد دلار به ۲۳.۳ میلیارد دلار رسیده است. با این وجود همچنان امکان افزایش این ارقام وجود دارد و اگر چه ممکن است نتوان در مورد کشوری مانند افغانستان سقف صادرات را افزایش داد، اما در سایر کشورهای این حوزه پتانسلهای خوبی برای افزایش حجم صادرات وجود دارد و به عنوان مثال در کشوری مانند پاکستان برای رسیدن به سهم پنج میلیارد دلاری در تلاش هستیم.
موسویان در عین حال اظهار کرد:در حال حاضر در مجموع از ۴۳ میلیارد دلار صادرات کشور حدود ۲۳ میلیارد دلار یعنی نزدیک به ۵۴ درصد از صادرات به کشورهای آسیایی مربوط میشود.
وی در عین حال به وضعیت بازارهای صادراتی ایران در افغانستان اشاره کرد و افزود:سال گذشته در شهرهای مختلف افغانستان نیز شاهد برپایی نمایشگاههای متعددی همچون نمایشگاه دستگاههای خط تولید سبک در کارگاههای کوچک بودیم که این گونه اقدامات میتوانند گامی موثر در جهت معرفی توانمندیهای صادراتی کشور در بازار این کشور همسایه باشند.
مدیر کل سازمان توسعه تجارت در بخش پایانی صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که با توجه به هدفگذاری رشد ۲۵ درصدی صادراتایران در سال جاری، کشورهای حوزه دفتر آسیا و اقیانوسیه چه تاثیری میتوانند داشته باشند، گفت:با توجه به این هدفگذاری کشورهای حوزه دفتر آسیا میتوانند نقشی مهم در تحقق این میزان رشد داشته باشند، چرا که در حال حاضر از میان ۱۰ کشوری که بازارهای بزرگ صادراتی ایران به شمار میروند هفت کشور در قاره آسیا هستند و در نهایت میتوان گفت آسیا مهمترین مقصد صادراتی ایران به شمار میرود.