قره‌خانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جریمه 1.9 میلیارد دلاری ایران به ترکیه از طریق صادرات گاز تسویه می‌شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران براساس شکایت ترکیه به پرداخت 1.9 میلیارد دلار محکوم شد که ما نخواستیم آن را نقدا پرداخت کنیم.

///"اسدالله قره‌خانی" سخنگوی کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برخی خبرها درباره ارسال گاز به صورت مجانی از ایران به ترکیه گفت: در حقیقت گازی را نمی‌بخشیم بلکه آن را تهاتر می‌کنیم تا جریمه‌مان تسویه شود.

نماینده مردم علی‌آباد کتول تصریح کرد: ترکیه در سال 2010 ادعایی را مبنی براینکه گاز ایران به سبب قیمت، کیفیت و کمیت مناسب با تقاضای ما نیست، خواهان تجدیدنظر شده و در این رابطه شکایتی را علیه ما به جریان انداخت.

وی با اشاره به اینکه ایران زمستان‌های بسیار سختی داشت که گاهی منجر به قطعی گاز ارسالی می‌شد، گفت: بعضا شنیده بودم که نمی‌توانستیم میزان گاز صادراتی توافق شده را به ترکیه ارسال کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ترکیه اذعان کرد که خسارات سنگینی را به دلیل قطعی گاز و عدم کیفیت آن متحمل شده است، اظهار داشت: ترکیه در همان سال دو پرونده یکی با عنوان قیمت و دیگری در رابطه با کیفیت و کمیت گاز در دادگاه بین‌المللی این کشور علیه ایران تشکیل داد که تاکنون بررسی آن طول کشیده است.

قره‌خانی ادامه داد: ادعای ترکیه برای دریافت غرامت بسیار بالاتر از 5 میلیارد دلار بود، واحدهای حقوقی شرکت‌ ملی گاز با ورود به این پرونده مذاکراتی را انجام دادند که نهایتا میزان غرامت و سال محاسبه برای این امر کاهش پیدا کرد.

نماینده مردم علی‌آباد کتول بیان داشت: ترکیه ابتدا ادعا داشت که خسارات باید از سال 2005 محاسبه و پرداخت شود اما نهایتا این مسائل به پرونده داوری رفت و دو پرونده تبدیل به یک پرونده شد، اکنون با پیگیری ایران از سال 2011 محاسبه شده و پرداخت غرامت بالغ بر 6 میلیارد دلار تغییر پیدا کرد.

وی با تاکید براینکه با وجود موفق بودن این نتیجه باز هم ایران نپذیرفت، افزود: نهایتا دادگاه ایران به پرداخت نقدی 1.9 میلیارد دلار محکوم شد که باز هم ایران از پذیرش این حکم استنکاف کرد و گفت که چنین پولی را نمی‌توانم پرداخت کنم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: نهایتا مبنا بر این قرار گرفت که ایران جریمه خود را از صورت حساب‌های گاز صادراتی به ترکیه کسر کند یعنی با توجه به ادامه قرارداد این رقم به صورت تدریجی از روی صورت حساب پرداخت گاز کم شود تا تسویه شود.

قره‌خانی تاکید کرد: در حقیقت ما گازی را به ترکیه نمی‌بخشیم بلکه آن را تهاتر می کنیم تا بدهی مان تسویه شود، بنده امروز برای پیگیری موضوع ارسال گاز مجانی به صورت جدی دو بار با رئیس شرکت ملی گاز صحبت کردم و تمام اخبارهای دقیق را در این رابطه جویا شدم.

نماینده مردم علی‌آباد کتول اظهار داشت: شرکت ملی گاز این موضوع را برای خود در قبال ادعاهای ترکیه یک موفقیت می‌داند و باید گفت که این موضوع با یکسری از مسائل سیاسی مخلوط شده است، در هر صورت یکسری سوال‌هایی به وجود آمده و دولت موظف است در این رابطه اطلاع رسانی‌ دقیقی را انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار