طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در گیلان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت:طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج از امروز در گیلان آغاز شد.
 
حبیب جهانساز با بیان اینکه این طرح در روستای ولد صومعه سرا آغاز شد افزود:30 هزار کارت حاوی زنبور تریکو گراما برای نصب در 300 هکتار از شالیزارهای این روستا بین شالیکاران توزیع شد.
 
وی اظهار داشت: در هر هکتار از شالیزار در مرحله نخست 100 کارت معادل 100 گرم تخم زنبور تریکو گراما استفاده می شود.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت:نصب کارت تریکو گراما در 4 مرحله انجام می شود.
 
حبیب جهانساز اعلام کرد :قرار است امسال مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در 20 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان اجرا شود.
 
وی گفت: هزینه خرید و نصب کارت زنبور تریکو گراما در هر هکتار 14 هزار تومان است که 5 هزار و 600 تومان آن را کشاورزان و 8 هزار و 600 تومان دیگر را دولت پرداخت می کند.
 
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان افزود: کرم ساقه خوار مهمترین آفت برنج است که با خوردن ساقه های برنج ، موجب ورس یا خوابیدگی  خوشه ها و کاهش تولید این محصول می شود.
 
 حبیب جهانساز با بیان اینکه زنبورهای تریکوگراما با تغذیه کرم ساقه خوار برنج موجب از بین رفتن این آفت می شود تصریح کرد: کاهش مصرف سموم شیمایی ، کاهش 30 تا 40 هزار تومانی هزینه تولید و جلوگیری از آلودگی محیط زیست از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/م.ع
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.