همیشه سبز بود و مغرور، این غرور را از چوب سختی داشت که باید هیچ وقت قطع نمی‌شد، اما...!

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛همیشه سبز بود و مغرور، این غرور را از چوب سختی داشت که باید هیچ وقت قطع نمی‌شد، اما مجالش نمی‌دهند و نفسش را می‌گیرند.

باران تمام انرژی‌اش را تأمین می‌کرد، اما امروز او هم جوابگوی این حال نیست، اصلاً این روز‌ها حالش خوب نیست و رو به پایان است.

این روز‌ها پروانه‌های کوچکی با پرواز‌های شبانه به جانش افتادند و راه نفس را به رویش بسته‌اند.


پروانه‌هایی که بلای جان طبیعت شدند

این حشره با همه کوچکی‌اش قدرتی بزرگ دارد و قدم در تخریب جنگل‌های سرسبز خطه شمال برداشته.

سال گذشته بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر از آمار آفت آلوده شب‌پره در جنگل‌های شمال کشور داد و گفت: آفت شب‌پره حدود ۱۸۷۰ هکتار از جنگل‌های شمال را آلوده کرده است.

این آفت که بومی کشورهای شرقی آسیا از جمله چین، ژاپن، تایوان و هند بوده حالا میهمان ناخوانده ما ایرانی‌ها شده میهمانی که با آمدن بهار از سمت کشور آذربایجان به آستارا و خطه سرسبز شمال و همچنین با توریست‌ها و مسافران رامسر وارد شد.

پروانه‌هایی که بلای جان طبیعت شدند

* آفت شب‌پره وارداتی است

ستار بابایی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران سال گذشته در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه این آفت نوظهور و وارداتی است، عنوان کرد: این آفت برای کارشناسان ناشناخته است ، طوری که کارشناسان و محققان در حال جستجو و تحقیق هستند.

اما انگار بعد از یک سال این تحقیق و جستجو خیلی هم اثرگذار نبود ،طوری که امروز با گذشت یکسال از این موضوع بیش از ۸۰ درصد شمشادهای ما آلوده به بیماری بلایت هستند.

پروانه‌هایی که بلای جان طبیعت شدند

این گونه که از اهمیت خاصی بین ذخایر جهان برخوردار است و از مهمترین گونه‌های گیاهی همیشه سبز جنگل‌های حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود، امروز در حال انقراض است و تا پایان نابودی آن چیزی باقی نمانده.

وطن‌دوست کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه افت شب‌پره سال گذشته برای اولین بار در نوشهر مشاهده شد،گفت: اواخر خرداد ماه سال ۹۵ بود که این آفت در نوشهر و بعد از آن به آستارا و در ساری و بقیه شهر‌ها مشاهده شد و متأسفانه در حال حاضر در اکثر خطه سرسبز شمال وجود دارد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون اقدامات بسیاری انجام شده، افزود: در حال حاضر تمامی مناطق آلوده به آفت شناسایی و با استفاده از ترکیباتی شیمیایی سازگار با طبیعت طی سه مرحله انجام شده اما از آنجایی که این آفت‌ها ۵ نسل دارد، هنوز پاکسازی کامل صورت نگرفته است.

وطن‌دوست با بیان اینکه این اقدام همکاری همه دستگاه‌های دخیل را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: برای از بین بردن این آفت نیاز به اعتبار و همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.

پروانه‌هایی که بلای جان طبیعت شدند

از آنجایی که پروانه‌ها همیشه زیبایی‌های چندانی به طبیعت بخشیده‌اند، متأسفانه این بار گام در از بین بردن زیبایی‌های خالق هستی برداشته‌اند و می‌خواهند این گونه طبیعتی را برای همیشه از ما بگیرند، کاش مسئولین، امروز بیشتر به فکر داشته‌هایمان باشند و منتظر‌ ای‌کاش‌های فردا نمانند.

گزارش از ندا فاضلی


انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.