تولیت آستان قدس رضوی گفت: ماه مبارک رمضان از آغاز تا پایان جلوه دگرخواهی مسلمانان در پرتو خداخواهی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز در جلسه تفسیر سوره «لیل» که با حضور زائران بارگاه قدس رضوی در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار شد، غرض از این سوره را انذار انسان‌ها دانست و افزود: خداوند این سوره را با سه سوگند تفکر برانگیز آغاز می‌کند، پروردگار متعال در این سوره به شب در آن هنگام که جهان را می‌پوشاند سوگند یاد می‌کند و این سوگند اشاره‌اى به اهمیت شب و نقش مؤثر آن در زندگى انسان‌ها، تعدیل حرارت آفتاب و آرامش و سکون همه موجودات و نیز عبادت شب زنده داران مؤمن دارد.

وی با اشاره به آیه «وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى» افزود: خداوند متعال در ادامه به روز سوگند یاد می‌کند، آن لحظه‌ای که که سپیده صبح تاریکی شب را فرا می‌گیرد و همه چیز را غرق نور و روشنائى مى‌کند همان نورى که رمز حرکت، حیات و رشد تمام موجودات زنده است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سعى، تلاش و کوشش انسان‌ها در زندگى متفاوت است، به آیه «إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّى» اشاره و گفت: جهت‌گیرى و تلاش‌های انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است و این تلاش‌ها تن‌ها منحصر به اعمال نیست بلکه نیات را نیز شامل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی تمام اعمال را دارای «حسن فعلی» و «حسن فاعلی» خواند و افزود: اعمال نیک و پسندیده است که دارای «حسن فعلی» و «حسن فاعلی» باشند، کسانی که در این عالم مبتنی بر تقوا و برای رضای الهی تلاش می‌کنند سعادت‌مندان دنیا و آخرت هستند.

وی با اشاره به اینکه شاخص و ملاک برای ارزیابی دیگران «ادای امانت» و «صداقت در سخن» است، گفت: یکی از ویژگی‌های ماه مبارک رمضان تقویت دگرخواهی در پرتوی خداخواهی است و بطور کلی می‌توان این ماه را جلوه دگرخواهی دانست.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه هر عمل خوب و خیری کرامت نیست، افزود: مؤسسات خیریه بسیاری در عالم وجود دارند، اما عموما یا برای کسب شهرت، جلب توجه دیگران و یا جذب منافع کار می‌کنند، عملی ارزشمند است که بدون چشم داشت برای رضای الهی انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به ویژگی دگرخواهی در دین اسلام، گفت: بخششی که ائمه اطهار (ع) داشتند و در منزل حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه اطهر (س) مشاهده می‌شد، دو ویژگی مهم داشت، ابتدا اینکه تن‌ها برای رضا خداوند بود و دیگر آنکه بدون هیچ چشم داشت و توقعی انجام می‌شد.

انتهای پیام//ف. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.