معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: تمام بدهی کمیته امداد تا سال 95 به صندوق عشایر و روستائیان پرداخت شده و افراد عضو این صندوق برای سال 96 بیمه می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه رهبر معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری امروز (دوشنبه)، اظهار کرد: از تعداد یک میلیون و 600 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد در مجموع تعداد 3 میلیون نفر کمک معیشت و مستمری دریافت می کنند.

وی ادامه داد: 270 هزار خانوار که  جمعیت 500 هزار نفری را شامل می شوند، از خدمات موردی و تک خدمتی کمیته امداد بهره مند می شوند.

رهبر تصریح کرد: در طرح پایش 250 هزار خانوار بررسی و از چرخه حمایت خارج شده اند که کمک معیشت، بیمه، حامی و وام‌های آن ها قطع نشده و برقرار است و با این اقدام 82 میلیارد تومان در هزینه های کمیته امداد صرفه‌جویی شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد بیان داشت: اطلاعات ایتام بر اساس دختر و پسر بودن، سادات، سن و غیره تفکیک شده تا مدیریت بهتری برای آنان انجام گیرد، چرا که برخی از افراد حامی کودکان شرایط خاصی را می خواهند. ما امیدواریم با مشارکت بیشتر در شب‌های قدر بتوانیم عدالت نسبی بین ایتام و حامی‌یابی را برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار سالمند، 330 هزار دانش‌آموز، 73 هزار دانشجو تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، همچنین 3 هزار و 900 مددکار و 400 مشاور خدمات ارایه می کنند، ادامه داد: 116 هزار  کمک هزینه ازدواج شامل تعدادی کالا بوده است که با سرانه 3 میلیون تومان و ارزش ریالی حدود 7 میلیون تومان توزیع شده، همچنین  امسال قرار است سرانه را به 3.5 میلیون تومان افزایش دهیم و به 300 هزار نفر پرداخت شود.

رهبر در خصوص صف افراد پشت نوبت برای دریافت کمک هزینه ازدواج، افزود: برخی از افراد 4 سال پشت نوبتی در کمک هزینه ازدواج بوده اند که اکنون آن ها را به صفر رسانده‌ایم و 50 هزار پشت نوبتی از قبل وجود داشت که در سال 95 این تعداد به صفر رسیده است. 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خاطر نشان کرد: تعداد 195 هزار فقره وام خارج از وام اشتغال تا سقف 5 میلیون تومان پرداخت شد که سرانه آن یک میلیون و 800 هزار تومان بوده است و در حال حاضر 4 هزار و 300 نفر پشت نوبت دریافت آن قرار دارند.

وی یادآور شد: تسهیلات معافیت سربازی برای 24 هزار نفر، ‌61 هزار فقره اجاره مسکن و 13 هزار و 700 فقره اقساط معوقه بانک مسکن پرداخت شده است، همچنین حق بیمه تأمین اجتماعی برای 210 هزار نفر و برای 82 هزار نفر بیمه صندوق عشایر پرداخت شده است.

رهبر عنوان کرد: تمام مددجویان مشمول بیمه حوادث هستند، همچنین 88 هزار کودک در طرح رفع سوء تغذیه برای کودکان زیر 6 سال قرار گرفته‌اند که 75 هزار تومان به آن ها در ماه سرانه پرداخت می شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: هزینه نگهداری از سالمندان در منزل ماهانه 100 هزار تومان است که به پرستاران آن ها داده می‌شود که این سالمندان شامل 14 هزار و 600 نفر هستند.

وی اذعان کرد: 660 هزار خانوار در مناطق محروم با ضریب 8 و 9 وجود دارند که از منبع آب محروم بوده‌اند یا شرایط جغرافیایی نامساعدی داشتند، به همین منظور 23 هزار و 500 منبع آب، 70 هزار بخاری نفتی و گازی و 9 هزار آبگرمکن در این مناطق توزیع شده و به دنبال توزیع وسایل سرمایشی هستیم.

رهبر افزود: ‌فرآیند توانمندسازی مددجویان و سطح‌بندی آن ها در حال انجام است تا حجم مطالبات از امداد کم شود، چرا که منابع امداد محدود و متقاضی زیاد است، به همین دلیل به دنبال آن هستیم که کمک بلاعوض برای مددجویان را تبدیل به معوض و قرض‌الحسنه کنیم تا آن‌ها در پرداخت این وام‌ها پویا شوند. 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در خصوص افزایش مستمری مددجویان در سال 96 بیان کرد: بنا بر قانون افزایش حداقل مستمری خانوارها بر مبنای متوسط 20 درصد حداقل دستمزد تصویب شده و سهم کمیته امداد و بهزیستی که باید توسط دولت پرداخت شود، مبلغ 4 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: اطلاعات مددجویان طی 3 ماه توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها جمع آوری و پول به حساب آن ها واریز شده و پالایش مختصری بر روی این افراد صورت گرفته که حدود 4 هزار نفر از این افراد به طور مشترک مربوط به کمیته امداد و بهزیستی هستند که این تعداد در میان یک میلیون و 600 هزار خانوار رقم ناچیزی است.

رهبر تصریح کرد: طبق قانون بودجه برنامه ششم توسعه در سال 96 و ماده 79 قانون افزایش مستمری میان خانواده‌های مددجویان کمیته امداد و بهزیستی باید مستمری به جای حساب یارانه مددجویان، به حساب سازمان ریخته شود.

وی با بیان اینکه تمامی بدهی کمیته امداد به صندوق بیمه عشایر و روستایی پرداخت شده و افراد عضو آن برای امسال تحت پوشش بیمه قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: پرداخت مستمری یکی از ده‌ها خدمت کمیته به مددجویان است که ما سطح‌بندی و برنامه‌ریزی ها را برای پرداخت مستمری‌ انجام داده ایم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد افزود: اقدام دولت مبنی بر واریز پول به حساب یارانه‌ مددجویان موجب هجوم آنان به کمیته امداد شده است زیرا کارت‌های دریافت مستمری برخی از این افراد در دست صاحبخانه یا در دست سرپرست خانواری است که با آن ها زندگی نمی‌کند، در این راستا دولت قول داده که مشکلات پرداخت مستمری خردادماه رفع شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار