دامپزشکی خراسان شمالی در خصوص بیماری مشترک بین انسان و دام هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ دلیر صحرایی رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت : در فصول گرم سال نگرانی از احتمال ابتلاء به برخی بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و دام افزایش می یابد.

وی افزود: یکی از این بیماری ها، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است که توسط کنه منتشر کنه می شود لذا برای پیشگیری از احتمال ابتلاء به این بیماری خطرناک و مشترک بین انسان و دام از هم استانی های عزیز خواهشمند است نسبت به رعایت موارد بهداشتی زیر توجه فرمائید :

1ـ از ذبح و قربانی دام در منازل جداً خودداری نمایند و دام ها را جهت ذبح صرفاً به کشتارگاه دام انتقال داده تا توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه های دام، مورد بازرسی قبل از کشتار قرار گیرند.

2ـ بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو خطرناک است و فرد مبتلا به آن تا 30 درصد موارد جان خود را از دست می دهد و راه های انتقال آن تماس با دام بیمار، گزش کنه حامل ویروس و یا استفاده از فرآورده های خام دامی استحصالی از دام بیمار می باشد، لذا از تماس های غیر ضروری با دام اجتناب شود.

3ـ روستاییان و دامداران عزیز با هماهنگی کارشناسان شبکه های دامپزشکی و با نظارت ایشان نسبت به سم پاشی محل نگهداری دام و بدن دام اقدام نمایند.

4ـ از مصرف گوشت قرمز تازه ای که حداقل 24 ساعت در پیش سرد نگهداری نشده است، اجتناب نمائید.

5ـ هم اکنون همه کشتارگاه های دام استان مجهز به سردخانه نگهداری لاشه هستند و تمامی گوشت های استحصالی پس از گذراندن دوره ی سرما به مدت حداقل 24 ساعت و دمای بین صفر تا 4 درجه سانتی گراد در قصابی ها و مراکز عرضه مجاز توزیع می شوند.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.