وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرد: تا پایان سال جاری حدود 400 مرکز سلامت در سراسر افغانستان ایجاد خواهد شد.

۴۰۰ مرکز صحی در سال جاری ایجاد می شودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر فیروز الدین فیروز وزیر بهداشت/ صحت عامه افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که هم اکنون حدود 40 در صد مردم افغانستان به مراکز سلامت دسترسی ندارند.

وی افزود: این وزارت به منظور افزایش دسترسی شهروندان به مراکز سلامت برنامه‌ای را در دست دارد که بر اساس آن تا پایان سال جاری حدود 400 مرکز سلامت در سراسر افغانستان  ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، هم اکنون 2400 مرکز سلامت در سراسر کشور فعالیت دارند. میانگین فاصله دسترسی 60 درصد شهروندان به این مراکز یک ساعت (نزدیک به 5 کیلومتر) و میانگین فاصله دسترسی برای 40 درصد دیگر شهروندان بیش از دو ساعت است.

وزیر صحت عامه خاطر نشان ساخت که با ایجاد مراکز صحی جدید در سال جاری، میزان دسترسی معیاری شهروندان (یک ساعت تا مرکز صحی) 10 درصد افزایش خواهد یافت.

فیروز، از افزایش مرگ و میر مادران در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت که از هر یکصد هزار مادر به صورت میانگین 1200 مادر هنگام ولادت جان خود را از دست می دهند.

به گفته وی، در سال 2010 میلادی از هر یکصد هزار مادر 370 مادر هنگام ولادت جان خود را از دست می داد.

وزیر صحت عامه کشور تصریح کرد که به دلیل بالا بودن آمار مرگ و میر مادران، این وزارت در سال های اخیر برنامه خدمات صحی ویژه برای مادران را نیز روی دست گرفته است.

وی خاطر نشان ساخت که بر اساس این برنامه وزارت صحت تا ختم سال جاری، در تمامی مراکز صحی در کشور یک یا چند قابله استخدام خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.