رییس اتاق تعاون خوزستان از آغاز به کار مرکز داوری اتاق تعاون استان به منظور رسیدگی و حل اختلافات تعاونی‌ها در اهواز خبر داد.

آغاز به کار مرکز داوری اتاق تعاونی خوزستانآغاز به کار مرکز داوری اتاق تعاونی خوزستانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ مرتضی رخیصی، رییس اتاق تعاون خوزستان، در این خصوص گفت: مرکز داوری اتاق تعاون بر اساس قانون برای رسیدگی به اختلافات و دعاوی بین اعضای تعاونی‌ها با خود تعاونی، تعاونی‌ها با  تعاونی‌های دیگر و اتحادیه‌ها علیه تعاونی‌های دیگر راه‌اندازی می‌شود و اختلافات آن‌ها را حل و فصل می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که رسیدگی به این دعواها در مراکز قضایی مستلزم صرف وقت و هزینه‌های بالایی است، این مرکز با توجه تخصصی بودن آن می‌تواند این مشکلات و دعاوی را به نحو احسن و با هزینه‌هایی کمتر و در اسرع وقت حل کند.

رخیصی اظهار داشت: در این مرکز سعی می‌کنیم دعواها به صلح بیانجامد و اولین رسالت ما در این بخش صلح دادن این دعواها و سپس افزایش سطح آموزشی مدیران تعاونی‌ها است.

رییس اتاق تعاون خوزستان افزود: حل و فصل دعواها به‌صورت تخصصی توسط بخش تعاونی انجام می‌شود؛ در این مرکز از افراد خبره و ماهر برای حل مشکلات استفاده می‌شود و مطمئن هستیم که این مرکز می‌تواند این مشکلات و دعواها را به حداقل برساند.

وی با اشاره به این‌که فعالیت این مرکز رسمی است، اذعان کرد: توصیه می‌کنم شرکت‌های تعاونی قانون بخش تعاونی را جدی بگیرند و مدیران خود را آموزش بدهند. در این شرکت‌ها باید شفاف‌سازی به وجود بیاید تا مشکلات اعضا را رفع کنند.

محمد رنجبر، رییس مرکز داوری اتاق تعاون ایران، بیان داشت: این مرکز داوری طبق بند 15 ماده 57 قانون تعاونی تشکیل شده است. کار مرکز داوری، رسیدگی به دعاوی تعاونی‌ها علیه همدیگر و اعضای خود تعاونی علیه تعاونی و اتحادیه علیه تعاونی‌ها است.

وی تصریح کرد: در این مرکز 3 نفر برای رسیدگی به شکایت و دعاوی حضور دارند که یک نفر حکم سرداور را دارد و دو نفر دیگر داور هستند. داوران از بین قضات بازنشسته دادگستری، وکلای پایه دادگستری، اساتید دانشگاه‌ها و افراد خبره در تعاونی‌ها انتخاب می‌شوند.

رنجبر گفت: مراحل جذب و گزینش این داوران توسط اتاق مرکزی داوری انجام می‌شود و متقاضیان باید اسامی خود را به این مرکز تحویل دهند، پس از آن افراد واجد شرایط انتخاب خواهند شد. این افراد ابتدا به‌صورت شش ماهه منصوب می‌شوند و بعد از اینکه از لحاظ کیفی و فنی، خبره و ماهر شدند، حکم آن‌ها سالیانه می‌شود.

وی اظهار داشت: در هر استان، اتاق تعاونی داریم که  هر اتاق یک مرکز داوری برای خود دارد.

رییس مرکز اتاق داوری با اشاره به آمار پرونده‌های سال گذشته خاطرنشان کرد: در تعاونی‌های ما در سال گذشته بالغ بر 13 هزار پرونده وجود داشت که به آن‌ها رسیدگی شده و منجر به صدور رای شده است، بیش از 97 درصد پرونده‌ها توسط دادگستری به مرکز داوری ارسال می‌شوند که نشان از دقت نظر و توجه داوران دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.