سوء استفاده از مردمِ نیازمند یا متقاضی،برخورداری از خدمات درمانی با حداقل هزینه،از معضلاتی است که اخیراً به نحو نامیمون و نامبارکی باب شده است.

مراکزی که در پوشش بیمه کلاهبرداری می کنند/سوء استفاده در قالب خدمات درمانی تا چه زمانی استمرار دارد؟به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تأمین هزینه‌های درمانی همواره از موضوعاتی به شمار می رود که بخشی از جامعه نسبت به آن، دغدغه ای جدی دارند و به تبع، بیمه های تعریف شده برای پوشش بخشی از این هزینه ها، از راهکارهایی است که از بار سنگین پرداخت هزینه های احتمالی را کم می کند.

بدون تردید، بیمه سلامت تا حدودی در مهار و کنترل این هزینه ها مؤثر بوده، لذا همچنان اقشاری از جامعه نسبت به برخورداری هر چه بیشتر از پوشش‌های بیمه ای، تلاش می کنند و بهره‌مندی از حمایت های بیمه ای با کمترین هزینه کَرد، ایده آلی است که می تواند برای طیف وسیعی از جامعه جذاب و قابل توجه محسوب شود.

به تبع هر آنچه، ضریب تقاضا برای خدمات، کالا یا محصولی افزایش یابد، احتمال ظهور و بروز سوء استفاده های احتمالی نسبت به آن نیز تشدید خواهد شد.

در چنین بستر و شرایطی، سوء استفاده برخی از مراکز، در قالب و پوشش بیمه از مردم، معضلی است که مهار و کنترل آن بیش از پیش، ضروری به نظر می رسد.

بر اساس گزارشات واصله، مدتی است که برخی از افراد با شماره گیری تلفن‌های شخصی افراد به آنها پیشنهاد برخورداری از بیمه تکمیلی را مطرح می کنند.

در کیفیت خدماتی این بیمه‌ها نیز این‌چنین عنوان می شود که تا سقف 25 تا 30 میلیون تومان امکان پوشش وجود دارد و 80 درصد هزینه ها نیز قابل پرداخت خواهد بود و حتی فراتر از آن، این افراد مدعی می شوند که امکان تحت پوشش قرار دادن 4 نفر دیگر از اعضای خانواده بدون پرداخت ریالی از هزینه اعلام شده که حدود 220 هزار تومان می باشد، وجود دارد.

بر اساس گزارشات موجود افراد سودجو به کذب خود را کارمند سازمان رفاه و زیر مجموعه حوزه نظام پزشکی استان تهران معرفی می کنند و ادعا می شود که بیمه مذکور شامل تمامی خدمات درمانی اعم از جراحی، دندان پزشکی، آزمایشگاه، سونوگرافی و...می شود و فرد بیمه شده با در دست داشتن دفترچه بیمه و کارت هوشمند قادر است از این خدمات به سهولت بهره مند شود.

سناریوی این افراد با طرح این ادعا که وزیر بهداشت این پوشش بیمه ای را تنها برای 30 درصد از پایتخت نشینان تعریف نموده، تکمیل می‌شود و این ادعاهای کذب در شرایطی مطرح می شود که لزوم ورود جدی دستگاه‌ها و نهاد های نظارتی بیش از پیش احساس می شود.

متأسفانه این شیوه خاص از کلاهبرداری، چندان نوظهور و ابتدایی نیز به نظر نمی رسد، پیش از این نیز برخی از خانواده ها، با ادعای برخورداری از بیمه دندان پزشکی، با هزینه 80 هزار تومانی در معرض چنین سوء استفاده هایی قرار گرفتند که البته با هشدار مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان بیمه سلامت ایران نیز همراه شد.

برخورد قاطعانه با سوء استفاده کنندگان ضروری است/خدشه به اعتبار وزارت رفاه به مصلحت نیست

کاظم خسرو آبادی، کارشناس اسبق یکی از شرکت های بیمه ای در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه ، با اشاره به لزوم دقت نظر مردم و حصول اطمینان از طرح چنین وعده های اغوا کننده‌ای در خصوص تأمین هزینه های درمانی متقاضیان دریافت خدمات این‌چنینی، گفت: بدون تردید، چنین طرح هایی در قالب مسائل محرمانه و طبقه بندی شده قرار نمی گیرد که عده ای خاص از آن مطلع شوند.

وی افزود: انتظار می رود مخاطبان چنین افراد و گروه‌هایی که سودای سوء استفاده و کلاهبرداری از متقاضیان دریافت خدمات درمانی با حداقل هزینه را در سر می پرورانند، با علم به ساز و کارهای تعریف شده مشخص، مدون و قانونی، در خصوص اصالت و صحت چنین ادعاهایی اطمینان حاصل کنند.

خسروآبادی عنوان کرد: یقیناً مصوب یا اجرایی شدن چنین مواردی از طریق رسانه های جمعی و عمومی اطلاع رسانی خواهد شد و در شرایطی که هیچگونه اعلام رسمی و قانونی در این خصوص انجام نپذیرفته، اطمینان و اعتماد به چنین وعده‌ها و طرح های کذب و دروغین، جز ساده اندیشی مفهوم دیگری ندارد.

وی افزود: با همه این اوصاف، می طلبد دستگاه‌های نظارتی با ورود جدی و قاطعانه و رصد دقیق، برخوردهای مقتضی را در دستور کار قرار دهد زیرا استمرار این موضوع به اعتبار دستگاه های ذی‌ربط همچون وزارت رفاه و ...خدشه وارد می کند که این به مصلحت جامعه، کشور و دستگاه های متولی نخواهد بود.

این کارشناس بیمه عنوان کرد: ظاهراً بیمه مرکزی از مردم درخواست نموده در صورت بروز و مشاهده چنین کلاهبرداری هایی، مراتب را به سازمان مذکور (بیمه مرکزی) اطلاع دهند، اما به‌صورت مشخصی نحوه این اطلاع رسانی تبیین نشده است.

خسروآبادی در خاتمه یادآور شد: قطعاً در صورت پیگیری مجدانه، دستگاه های قضایی و انتظامی در قبال این سوء استفاده‌ها سکوت نخواهند کرد، اما حصول این امر، مستلزم طرح شکایت و پیگیری های مقتضی خواهد بود که امید آن می رود با هماهنگی و هم افزایی هر چه بیشتر، شاهد مهار و کنترل هر چه شایسته تر چنین سوء استفاده هایی باشیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار