پایگاه اطلاع رسانی سکرول به قلم بهادراکمار، دیدار وهورا مانپرید سفیر دهلی درکابل با حکمتیار را یک دیدار «به یادماندنی» و تاریخی خوانده و گفته است که حکمتیار اکنون سکوی اصلی رقابت بین هند و پاکستان است.

دیدار «تاریخی» سفیرهند درکابل با حکمتیاربه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اطلاع رسانی سکرول به قلم بهادراکمار، دیدار وهورا مانپرید سفیر دهلی درکابل با حکمتیار را یک دیدار «به یادماندنی» و تاریخی خوانده و گفته است که حکمتیار اکنون سکوی اصلی رقابت بین هند و پاکستان است.

منبع هندی مشخص می گوید که فکر اصلی ملاقات سفیر هند با حکمتیار مستقیم از دفتر صدراعظم نارندرا مودی بیرون شده بود.

این ناظر هندی با صراحت نوشته است که برای «بازگشت دوباره حکمتیار» ده ها سال سرمایه گزاری شده و او به بزرگ ترین قدرت در افغانستان مبدل خواهد شد. اما از منابعی که چنین سرمایه گزاری را انجام داده اند، نامی نبرده است.

نویسنده هندی گفته است که دیدار سفیر هند با حکمتیار اسباب شگفتی آی اس آی نشده است زیرا آی اس آی همه روزه از تمامی فعالیت های حکمتیار به طور منظم مطلع است و آن را زیر نظر دارد.

وی زمان برگشت حکمتیار به کابل را به دلیل ضعف سیاسی حکومت «وحدت ملی»، تغییر وضع امنیتی به نفع طالبان، نتیجه گیری امریکا در مورد برنده نشدن درجنگ و نیاز به یک چهره ای قدرت مند درافغانستان، بسیار با اهمیت خوانده است.

منبع هندی تصریح کرده که حکمتیار آمده است تا پشتون ها را با طالبان متحد کند و او درانتخابات ریاست جمهوری پیش رو، برای رسیدن به قدرت چانس بزرگی را دراختیار دارد. بحث اصلی این است که حکمتیار نقطه اصلی رقابت بین هند و پاکستان است.

این منبع به جزئیات و موضوع اصلی دیدار سفیر با حکمتیار چیزی بروز نداده است اما شکی وجود ندارد که دیدار سفیر هندی اجندای بسیار سری و مهم داشته است که چنین دیدار تاریخی خوانده شده است.

حتی نویسنده نوشته است که دیدار با حکمتیار تأثیری مثبت بر پرونده جنجالی کلبوش جاداف جاسوس بلند پایه سازمان اطلاعاتی هند دارد که به گفته هندی ها از بلوچستان ربوده شده و در قید آی اس آی قرار دارد.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار