کاروان ورزشی ایران با کسب 98 مدال رنگارنگ به مقام سومی چهارمین دوره بازی های همبستگی کشور های اسلامی دست یافت.

بررسی عملکرد کاروان ایران در بازی های همبستگی کشور های اسلامیبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛چهار مین دوره بازی های همبستگی کشور های اسلامی به میزبانی جمهوری آذربایجان از 18 اردیبهشت ماه آغاز شد. در این دور از بازی های اسلامی 57 کشور در 21 رشته ورزشی با هم به رقابت پرداختند.

دوره اول این رقابت ها سال 2005 به میزبانی عربستان برگزار شد، 6 هزار شرکت کننده از 55 حضورشرکت کردند. همچنین پس از آنکه دوره دوم به میزبانی ایران لغو شد، اندونزی سومین دوره این بازی ها را با حضور 1769 ورزشکار از 41 کشور برگزار کرد.

در چهارمین دوره از بازی های کشور های اسلامی کاروان ورزشی ایران با 282 ورزشکار و همراه راهی باکو شد.

ورزشکاران ایران در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، زورخانه‌ای، بوکس، تنیس، دوومیدانی معلولان، دوومیدانی، جودو نابینایان، جودو، ژیمناستیک، کاراته، تیراندازی، وزنه‌برداری، ووشو، شنا و شیرجه و واترپلو، تنیس روی میز، تکواندو و والیبال در این بازی ها شرکت کرد و موفق به کسب98 مدال شد که از این تعداد ورزشکاران کشور مان 39 مدال طلا،26 نقره و 33 نقره به دست آوردند.

کاروان ایران در سومین دوره بازی های همبستگی کشور های اسلامی که به میزبانی اندونزی برگزار شد 59 مدال کسب کرد و در جایگاه دوم این رقابت ها قرار گرفت.

قرار بود کشتی پهلوانی در این دور از بازی های همبستگی کشورهای اسلامی شرکت کند که با مخالفت مسئولان برگزاری این بازی و اتحادیه جهانی کشتی همراه شد.

کاروان کشورمان در دوره اول این بازی‌ها در میان 28 کشور، با 10 طلا، 9 نقره، 11 برنز و مجموع 30 مدال در رده چهارم قرار گرفت.

دور سوم این بازی ها به میزبانی پالم‌بانگ اندونزی در سال 2013برگزار شد که با درخشش ورزشکاران کشور مان همراه بودو کاروان ایران بود.

هرچند تعداد مدال کاروان ورزشی ایران در چهارمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی نسبت به دوره های گذشته بیشتر بود اما نتوانست از عنوان نایب قهرمانی خود دفاع کند ور در رده سوم جدول توزع مدال ها قرار گرفت.

اکنون به عملکرد تیم های ورزشی کشورمان در این دور از رقابت ها نگاهی می کنیم .

تیراندازی

تیم ملی تیراندازی که نخستین حضورش در بازی های همبستگی اسلامی را تجربه می کند با 12 ورزشکار در 2 رشته تفنگ و تتپانچه شرکت کرد و موفق به کسب 12 مدال شد.

نرجس امام قلی نژاد تیرانداز رشته تفنگ توانست به کسب عنوان قهرمانی نخستین مدال طلای کاروان ورزشی ایران در این بازی ها را به دست آورد.تیم تیم تیراندازی فراتر از حد انتظار در نخستین حضورش در این رقابت ها ظاهر شد و ورزشکاران این رشته پرمدال توانستند 5مدال طلا ،4نقره و 4 مدال برنز کسب کنند که از رشته های پرمدال کاروان ورزشی ایران در چهارمین دوره بازی های همبستگی کشور های اسلامی بودند.

نرجس امام قلی نژاد،الهه احمدی ،نجمه خدمتی گلنوش سبقت الهی و پوریا نوروزیان مدال طلا مساباقت تیراندازی بازی های همبستگی کشورهای اسلامی را به خود اختصاص دادند.حسین باقری و الهه احمدی به مدال نقره دست یافتند و تیم میسک تفنگ نیز به مدال نقره رسید.محمد احمدی و مه لقاجام بزرگ مدال های برنز را از آن خود کردند همچنین تیم میکس تیراندازی تفنگ نیز به مدال برنز این رقابت ها دست یافت.

دوومیدانی

در سال 2005 که این مسابقان به میزبانی عربستان برگزار شد ، تیم دوومیدانی‌کاران ایران یک طلا، نقره و چهار برنز به دست آورد.
تنها مدال طلا را ایوب آرخی کسب کرد. همچنین امین نیک‌فر هم به مدال نقره رسید و روح‌الله عسکری، محسن ربانی، مهدی شاهرخی و احسان حدادی هم به مدال برنز دست یافتند.

در سومین دوره این بازی‌ها در سال 2013 دو و میدانی کاران عملکرد در خشانی داشتند وموفق به کسب6 مدال طلا، 3 نقره و یک برنز شدند.

در سال 2013 مریم طوسی بود توانست دو مدال طلا کسب کند طوسی در چهارم بازی های اسلامی به دنبال درخشش دوره گذشته بود اما با مصدومیتی که مواجه شد از حضور در این دور از رقابت ها بازماند.

در سومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی علاوه بر طوسی، کیوان قنبرزاده، احسان حدادی، رضا قاسمی و لیلا رجبی هم بر روی سکوی قهرمانی قرار گرفتند.

همچنین محسن ربانی، محمد صمیمی و محمد ارزنده نایب قهرمان شدند و رضا قاسمی هم در دوی 200 متر به مدال برنز رسید.

دو و میدانی کاران کشورمان درچهارمین دوره بازی های همبستگی کشور های اسلامی به میزبانی آذربایجان 2 نقره و 2 برنز کسب کردند

تنیس روی میز

رشته تنیس روی میز در اولین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی با 5 بازیکن شرکت کردندکه حاصل کار آنها 2 مدال نقره و 2 برنز بود.

در بخش انفرادی هم اخلاق‌پسند به مدال برنزدست یافت. دربخش دو نفره هم تیم احدی و نوروزی به نایب قهرمانی رسیدو تیم اخلاق‌پسند و سربخشیان در رده سوم قرار گرفتند.

در بخش تیمی نیز ایران با شکست مقابل مصرنایب قهرمان مسابقات شد. این رشته در دوره سوم بازی‌ها کشورهای اسلامی به میزبانی اندونزی حضور نداشت.

تیم تنیس در چهارمین دور بازی های همبستگی کشورهای اسلامیبه مقام قهرمانی دست یافتو نسبت به دوره های گذشته با درخشش ورزشکاران این رشته همراه بود. تنیسورها توانستند در این دور از بازی ها4 مدال کسب کنند. در نتیجه ورزشکاران این رشته در این دور از بازی ها 3 مدال طلا و 1 نقره گرفتند و با یک عنوان چهارمی به کارشان پایان دادند.

ژیمناستیک

ژیمناستیک ایران که برای نخستین بار در این رقابت ها شرکت کردند.با ترکیبسعید رضاکیخا، هادی خناری‌نژاد و مهدی احمدکهنی به نمایندگی از کشورمان به باکو اعزام شدند. این تیم در نخستین حضورش 3 مدال برای کاروان ایران به ارمغان آورد که سعید رضا کیخا به مدال نقره دست یافت و هادی خناری نژاد موفق به کسب مدال برنز شد و تیم ملی ژیمناستیک نیز مدال برنز به دست آورد.

شنا شیرجه واترپلو

تیم ملی شنای ایران هم با 5 شناگر سینا غلا‌م‌پور، مهدی انصاری، جمال چاوشی، بنیامین قره‌حسنلو و آریا نسیمی‌شاد در این بازی‌ها حضور داشت.

طبق قوانین مسابقات، هر شناگر تنها می‌تواند در 3 رشته انفرادی و در 3 رشته تیمی شرکت کند.تیم ملی شنا در دوره قبل بازی های کشورهای اسلامی که در اندونزی برگزار شده بود شرکت نکرد.تیم شیرجه هم با ترکیب شهنام نظرپور و مجتبی ولی‌پور به این رقابت ها اعزام شد.

تیم واترپلو در این دور از بازی های اسلامی موفق به کسب 1 نقره 1 برنز و 2 مدال تیمی برنز شد.

وزنه برداری

تیم ملی وزنه برداری کشورمان با ترکیب 8 ورزشکار در بازی های کشورهای اسلامی شرکت کرد که موفق به کسب 5 مدال طلا ،2 نقره و 1 برنز شد.

سید ایوب موسوی در دسته 94 کیلوگرم و محمد رضا براری کاپیتان تیم در دسته 105 کیلوگرم( مدال طلا) بدست آوردند. مجید عسگری وزنه بردار دسته 69 کیلوگرم و همایون تیموری در دسته 105+ کیلوگرم(نشان نقره) گرفتند. رامین ربیعی نیز در دسته فوق سنگین موفق به کسب مدال برنز شد.

والیبال

تیم ملی والیبال که سومین حضورش در بازی های همبستگی کشور های اسلامی را تجربه می کند در دور چهارم این بازی ها موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.

تیم والیبال ایران که با ترکیبی از جوانان والیبالیست تشکیل شد به سرمریی گری بهروز عطایی در این دور از رقابت ها شرکت کرد که در نهایت توانست با پیروزی مقتدرانه 3 بر صفر مقابل تیم میزبانی مدال طلای این بازی ها را به خود اختصاص دهد.

در گزارشی جداگانه عملکرد رشته های رزمی در بازی های همستگی کشورهای اسلامی را بررسی کردیم ،با ماهمراه باشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار