مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم گفت: ۵٢ رشته قنات شهرستان با اعتباری بالغ بر ٧٧٠میلیون تومان مرمت و بهسازی شد.

اختصاص ۷۷۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای مرمت و بهسازی قنوات کشاورزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز یزد؛  مجتبی آغاز مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم گفت: شهرستان خاتم دارای ١٠٢رشته قنات است که با ٧٧٠میلیون تومان ۵٢ رشته قنات  با لایه روبی، کف شکنی، حفرمیل چاه، پیشکار کنی و کول گذاری مرمت و بهسازی شد.

آغاز با بیان اینکه شهرستان  بیش از ۱۰ هزاربهره بردار کشاورز دارد، افزود: ١٢٠٠هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تحت پوشش قنوات است و اراضی ۲۰ درصد از بهره برداران با آب استحصالی این قنات‌ها آبیاری می‌شود.

وی ادامه داد: احیا و بهسازی قنوات نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است که درصورت تخصیص اعتبار آمادگی مرمت قنوات شهرستان را داریم و با توجه به خشکسالی‌های اخیر احیا قنوات و بازگشت مجدد آن به چرخه تامین آب ضروری است.

مدیر جهادکشاورزی گفت: خشکسالی باعث مهاجرت تعداد زیادی از روستائیان شده، اما احیا قنوات در تغییر جهت مهاجرت تاثیر گذار است و اخیرا ب ااحیاء بعضی از قنوات درصد معناداری مهاجرت معکوس به شهرستان را داشتیم.

آغاز با بیان اینکه شهرستان دارای ١٠٢رشته قنات با مجموع دبی ۵٠٠لیتر درثانیه که آب استحصالی این تعداد قنوات دریکسال آبی ١۵میلیون مترمکعب است، افزود: توانستیم با این اعتبار که از محل کمک‌های فنی اعتباری ملی برای شهرستان تخصیص داده شد مقدار آبدهی قنوات مورد مرمت را افزایش دهیم که یکی از قنوات رکورد افزایش ٨لیتر درثانیه را بعد از مرمت داشته است.

وی از پرداخت تسهیلات بلاعوض برای اجرای آبیاری کم فشار و آبیاری تحت فشار درقنوات شهرستان خبرداد و گفت: به ازای هرهکتارلوله گذاری آبیاری کم فشار و تحت فشار تسهیلات بلاعوض ۴/۵میلیون تومان و١٠میلیون تومان برای اجرا این طرح و افزایش راندمان آبیاری به متقاضیان پرداخت شده است.

آغاز افزود: باتوجه به محدودیت منابع آبی بهینه سازی مصرف آب و افزایش بهره وری از طریق ارتقای راندمان آبیاری، کاهش تلفات آب، اصلاح روش‌های آبیاری و استفاده از گیاهان کم ابخواه در الگو و ترکیب کشت دارای اهمیت ویژه‌ای است.

وی گفت: شهرستان خاتم، درحوزه آبخیز ایران مرکزی که پهناورترین ناحیه آب و هوایی ایران است قرار دارد و این شهرستان به دلیل همجواری با رشته کوه‌های زاگرس دارای آب وهوای ملایم تری نسبت به هوای ایران مرکزی دارد.

انتهای پیام/ی

ارائه تسهیلات  برای مرمت و بهسازی قنوات کشاورزی خاتم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.