رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: ۲۶۵ هزار و ۴۲۰ داوطلب انتخابات شوراها تایید صلاحیت‌ شده‎اند و این یعنی 92.68 درصد را تایید کرده‌ایم.

نصب اپلیکیشن خاص بر روی تلفن همراه ناظران انتخابات برای ارسال آمار نهاییبه گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا صبح امروز (سه‌شنبه 26 اردیبهشت ماه)  با حضور محمد محمودی شاه‌نشین، فرهاد تجری و میرزایی نیکو برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری "قاسم میرزایی نیکو" عضو هیئت مرکزی نظارت اظهار داشت: در دو هفته اخیر مجموعه هیئت‌های نظارتی استانی و شهرستانی تلاش‌های شبانه روزی انجام دادند که منجر به نتایج خوب و مفیدی شده است.

وی ادامه داد: در ۱۱ هزار شعبه، اخذ رای به صورت الکترونیکی انجام می‌شود این مسئله مصوبه سطوح بالای نظام است و برای تحقق این مهم تمهیدات و کارهای مفصلی انجام شده است.

رئیس کمیته آی تی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری همواره بر صیانت از آرای مردم تاکید کرده‌اند، گفت: سیستمی تحت عنوان تجمیع آرای انتخابات را طراحی کردیم که قبلا در اختیار وزارت کشور بود.

میرزایی نکو از طراحی اپلیکیشنی بر روی تلفن همراه ناظرین صندوق‌ها خبر داد و افزود: بعد از اتمام رای‌گیری و تنظیم صورتجلسه شماره ۲۹ براساس این اپلیکیشن قادریم ظرف ۳۰ ثانیه نتایج را بر روی سایت مرکزی داشته باشیم.


* اکنون زمان طرح مطالبه عمومی درباره تغییر قانون انتخابات است

در ادامه "فرهادی تجری" سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها اظهار داشت: علی‌رغم وجود خلا‌های متعدد قانونی ما سعی کردیم درست عمل کنیم و حقوق کسی را ضایع نکنیم.

وی به ضرورت بازنگری در قانون انتخابات اشاره کرد و در این مورد گفت: اکنون که در آستان برگزاری انتخابات قرار داریم زمان مناسبی است تا مطالبه عمومی مردم پیرامون بازنگری در قانون انتخابات مطرح شود و بتوانیم از قانون فعلی که پر از ضعف و ابهام است به قانونی برسیم که تامین کننده حقوق جامعه باشد.


*ایجاد شعبات اختصاصی در حوزه‌های قضایی برای بررسی تخلفات

سپس "محمد محمودی شاه‌نشین" رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها به اعلام آمار کلی انتخابات شورا‌ها پرداخت و بیان داشت: ۲۸۶ هزار و ۳۸۵ نفر تعداد کل ثبت نام کنندگان در انتخابات شورا‌ها هستند که از این تعداد ۲۳۱ هزار و ۳۴۵ نفر در حوزه روستایی و ۵۵ هزار و ۴۰ نفر در حوزه شهری ثبت نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: از تعداد ۲۳۱ هزار و ۳۴۵ نفر ثبت نام کنندگان در حوزه روستایی ۲۱۹ هزار و ۱۰۰ تایید نهایی شده‌اند، از تعداد ۵۵ هزار و ۴۰ نفر ثبت نام کنندگان شهری ۴۶ هزار و ۳۲۰ نفر تایید صلاحیت نهایی شده‌اند.

محمودی شاه‌نشین افزود: به صورت کلی در حوزه روستایی از ۱۰۰ درصد ثبت‌نام کنندگان 94.71 درصد و از ۱۰۰ درصد ثبت نام کنندگان در حوزه‌های شهری 84.16 درصد تایید شده‌اند و 80.1 درصد رد نهایی و ۳. ۴۹ درصد نیز از حضور در انتخابات شورا‌ها در بخش روستایی انصراف داده‌اند.

وی تصریح کرد: ۲۶۵ هزار و ۴۲۰ نفر تعداد کل تایید صلاحیت‌شدگان است این یعنی 92.68 درصد را تایید کرده‌ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۱۲ هزار و ۸۷۳ کرسی شورا‌ها در روستا‌ها وجود دارد که به ازای هر کرسی 1.8 نفر تایید صلاحیت شده‌اند و با هم رقابت می‌کنند ۶۷۳۷ کرسی در شهر‌ها داریم که به ازای هر کرسی 6.8 نفر تایید صلاحیت شده‌اند.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون آمار نهایی شکایات و تخلفات صورت گرفته در این دوره از انتخابات اظهار داشت: در هر حوزه قضایی یک شعبه اختصاصی برای رسیدگی به تخلفات در نظر گرفته شده و شکایت‌های هیئت‌های نظارت به این شعب ارجاع می‌شود و آقای تجری به سوال شما به صورت کامل‌تر پاسخ می‌دهد.


*رد صلاحیت 37 نفر از کاندیداهای انتخابات شوراها با ارائه مدرک از سوی دادستانی 

فرهاد تجری در پاسخ به این سوال به اعلام آمار پرداخت و گفت: مجموعا ۱۴۰۰ نفر به هیئت‌های نظارت استانی و شهرستانی نسبت به رد صلاحیت شکایت و اعتراض کردند که از این تعداد ۵۸۸ نفر تایید نهایی شده‌اند.

وی ادامه داد: ۳۷ نفر نیز در هیئت‌های نظارت استانی و شهرستانی تایید صلاحیت شده بودند، اما از طریق دادستانی و وزارت اطلاعات سوابق آنان مشخص شد و بر اساس این اطلاعات آنان حق ورود به انتخابات را نداشتند و رد صلاحیت شدند.

تجری تصریح کرد: حدود ۲۴ ساعت دیگر مهلت تبلیغات علنی به پایان می‌رسد و در این زمینه محدودیت‌های قانونی برای اجرای صحیح انتخابات و رعایت حقوق مردم اعمال خواهد شد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: نحوه رفتار کاندیدا‌ها بعد از پایان مهلت تبلیغات مد نظر است و از طریق دستگاه قضایی هیئت‌های اجرایی و نظارت این موضوع رصد و پیگیری می‌شود.

تجری گفت: مراجع انتظامی و اطلاعاتی به عنوان ضابطین مکلفند به تناسب حوزه خود در صورتی که تخلفی را بینند اعلام کنند.

وی با بیان اینکه قطعا در آینده شکایات و تخلفات آمار بالاتری پیدا می‌کند، اظهار داشت: دادستانی کمیته‌هایی را در سراسر کشور تشکیل داده که بر اساس تجربه دوره‌های گذشته و میزان فراوانی تخلفات پیش‌بینی‌های دقیقی صورت گرفته و راه‌های پیشگیری تعبیه شده است.

تجری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نامه دادستانی به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها اظهار داشت: در نامه دادستانی اسم ۷۵ نفر قید شده بود بنده اگر انتقادی به قانون دارم به این دلیل است که ساختار تعریف شده و متولی آن به انتخابات را به صورت دائمی نداریم.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها بیان داشت: از ۷۵ نفری که در نامه دادستانی قید شده بود ۳۰ تا ۳۵ نفر را توانستیم اعمال کنیم و بقیه اعمال نشد چرا که منع قانون وجود داشت نامه دادستانی از باب تاکید بود و موضوع جدیدی نبود.

سپس محمودی شاه‌نشین در توضیح بیشتر سوال خبرنگاری پیرامون نامه دادستانی گفت: دستگاه‌های چهار گانه ملزمند در وقت مقرر خودشان پاسخ‌های لازم را به هیئت‌های نظارت و مرکزی بدهند و در این پاسخ‌ها مباحثی مربوط به ماده ۲۰۶ و سابقه کاندیدا‌ها قید خواهد شد، تشخیص اینکه آیا این موارد منجر به تأیید و یا رد صلاحیت شود در ابتدا با هیئت‌های اجرایی و سپس با هیئت‌های نظارت است.


*کلا از کاندیداهای شهر تهران 2 نفر رد صلاحیت شدند

وی افزود: در تهران کلا از ۶ نفر از کسانی که دادستانی برای آن‌ها نامه داده بود فقط دو نفرشان مشمول رد صلاحیت شدند.

محمودی شاه‌نشین اظهار داشت: نوع جرم یک نفرشان تبلیغ علیه نظام بوده است و این مسئله نوعی اقدام علیه امنیت ملی محسوب می‌شود و فرد دیگر محکومیت پنج ساله تعلیق شده داشت، تفسیر دوستان این بود محکومیتش در ابتدا یک سال بوده و بعدا تعلیق شده این موجب رد صلاحیت آن فرد نمی‌شود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورا‌ها افزود: به دلیل آنکه آن فرد محکومیتی پنج ساله داشت که تعلیق هم شده بود وی را رد صلاحیت کردیم. 

وی تأکید کرد: ما به اکثریت قریب به اتفاق شکایات رسیدگی کردیم بعضی از جلسات تا صبح هم طول کشید.


*برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در ۱۴۷ شهر و ۹ هزار و ۷۵۳ شعبه

در ادامه این نشست خبری میرزایی نکو رئیس کمیته آی تی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات الکترونیکی این دوره انتخابات گفت: سرورهای ما به سرور مرکزی در مجلس شورای اسلامی متصل است در ۳۱ استان ۶۲ نفر را به عنوان رابطین اصلی بخش فناوری تعیین کرده‌ایم و آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی ادامه داد: تا صد هزار نفر در این زمینه ارتباط داریم که برای آن‌ها اپلیکشین تلفن همراه طراحی شده است همچنین سیستم پیامکی برای هیئت‌های نظارت طراحی کردیم.

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها ادامه داد: بخش اصلی کار ما از روز جمعه آغاز می‌شود و می‌خواهیم به جامعه ثابت کنیم که می‌توانیم انتخابات را به صورت الکترونیکی داشته باشیم.

میرزایی نیکو افزود: فردا پست نهایی کارهای الکترونیکی را انجام می‌دهیم این سیستم در حال حاضر در هیئت مرکزی نظارت موجود است و خبرنگاران می‌توانند از نزدیک کار آن را مشاهده کنیم.

وی از برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در ۱۴۷ شهر و ۹ هزار و ۷۵۳ شعبه خبر داد.

محمودی شاه‌نشین در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون تعداد شکایات اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: دنیا روز به روز درحال پیشرفت است در سال‌های بعد با اصلاح قانون ما دیگر به دنبال استعلام نخواهیم بود، چون به محض فراهم شدن شرایط ثبت نام مجریان به سایت‌های سوابق تحصیلاتی، شناسنامه و کیفری دسترسی خواهند داشت.


*هیچ شکایتی از سوی نامزدهای اقلیت‌های دینی با عنوان مذهبی نداشیتم 

محمودی شاه‌نشین افزود: بخشی از سوابق محرمانه است و در اختیار وزارت اطلاعات خواهد بود بعد از اصلاح قانون ما مجددا این اطلاعات محرمانه را از وزارت اطلاعات می‌گیریم.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورا‌ها تصریح کرد: در خصوص اقلیت‌های دینی و مذهبی در خصوص طرح‌های خودشان و دیگر طرح‌ها هیچ مانعی وجود نداشته است و ما اصلا کسی را رد صلاحیت نکردیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نامه شورای نگهبان در خصوص اقلیت‌های دینی اظهار داشت: بحث اقلیت‌های دینی فقط مربوط به یکی از استان‌ها بود، هیچ شکایتی از طرف اقلیت‌های دینی و مذهبی با این مضمون که بر اساس داشتن مذهبی خاص رد صلاحیت شده باشند، نداشیتم و اصلا با این موضوع مواجه نبودیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فشاری از سوی نهادهای امنیت به شما برای رد صلاحیت‌ها وارد شده است یا خیر، گفت: بنده شهادت می‌کنم هیچ فشاری در کار نبوده است البته اصرارهایی که برخی دوستان داشتند به این دلیل بود که مبادا کسی از فضای باز انتخابات سوء استفاده کند.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها تأکیدکرد: ما بر اساس فرمایشات صریح و روشن مقام معظم رهبری وظیفه داریم تا فضایی را فراهم کنیم که انتخابات مردمی باشد و اینکه بر نظام مردم سالاری اصرار داریم باید آن را اثبات کنیم و انتخابات هم به دست خود مردم برگزار شود.

وی افزود: امار بالای تأیید صلاحیت شده‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌های هیئت نظارت بر این است که فضا را برای ورود مردم باز بگذارند و خود مردم تشخیص بدهند که چه کسی صلاحیت اداره شهر و روستا را دارد.

میرزایی نیکو در تکمیل اظهارات محمودی شاه نشین گفت: اکثر موارد تأیید صلاحیت شده‌ها به اتفاق آرا و بر اساس ۵ امضا صورت گرفته و جناح‌بندی و سلایق مطرح نبوده است.

عضو هیأت مرکزی نظارت در انتخابات شورا‌ها افزود: ما نظرات را گرفتیم، اما تصمیم‌گیری با هیأت مرکزی بوده است و حتی ممکن است مخالف نظر دستگاه خاصی هم عمل کرده باشیم، ولی سعی ما در رعایت مر قانون بود.


*دستگاه‌های امنیتی در روند بررسی صلاحیت‌ها تنها نظارت‌گر بودند

سپس تجری در تسهیل اظهارات میرزایی نکو تصریح کرد: تصمیماتی که هیأت مرکزی نظارت گرفته در مواردی خلاف نظر دستگاه‌های امنیتی بوده است و آنان فقط نظارت‌گر بوده‌اند بنابراین اینکه گفته شد هیأت نظارت تحت فشار بوده نادرست است گاهی اوقات در حق دستگاه‌های امنیتی اجحاف سیاسی می‌شود بندگان خدا فقط نظراتشان را بر اساس اینکه نگرانی‌هایی داشتند مطرح کردند.

وی افزود: بسیاری از افراد رد صلاحیت شده انسان‌های بدی نبودند بلکه فرایند تصمیم‌گیری سریع و فوری بود و زمان لازم وجود نداشت تا آنان مدارکشان را ارائه کنند از این بابت ایراد‌هایی به قانون وارد می‌شود بنده معتقدم شأن مجلس قانون‌گذاری است نه اینکه در مورد تأیید و یا رد صلاحیت کسی نظر بدهد.

در پایان محمودی شاه‌نشین تأکید کرد: رأی‌دهندگان در روز جمعه با بر دست داشتن شناسنامه افراد و کارت ملی به شعب اخذ رأی مراجعه کنند افرادی که شماره ملی همراهشان دارند زمان کمی را صرف رأی دادن می‌کنند.

وی بیان داشت: هر فردی می‌تواند در یک حوزه حضور یابد و دست به انتخاب بزند و ساکنین شهر‌ها می‌خواهیم از دخالت در صندوق‌ها خودداری کنند چرا که اگر آرای محفوظه در یک صندوق از تعداد ساکنان آن روستا بیشتر باشد آن ابطال صندوق وجود دارد.

رئیس نظارت بر انتخابات شورا‌ها خاطر نشان کرد: به رأی دهندگان توصیه می‌کنیم از انتخاب‌های سیاسی دوری کنند و افراد دارای ایده، تفکر و برنامه را انتخاب کنند همچنین رأی دهندگان از تک رأی بپرهیزند و مجموعه و گروهی را که مکمل هم هستند انتخاب کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.