عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری گفت: امشب جلسه‌ای با حضور بیش از ۵۰۰ کاندیدای اصلاح طلب شورا‌ها برگزار می‌شود تا شاهد شکل‌گیری نهضت انصراف باشیم.

محسن هاشمی میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان را برای انتخابات شورا امضا کرده استبه گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، حسین مرعشی عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز (دوشنبه 25 اردیبهشت ماه) در محل ستاد شوراهای اصلاح‌طلبان برگزار شد، اظهار داشت: از سال ۸۴ سقوطی آزاد در عرصه سیاسی ایران اتفاق افتاد و دو جبهه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب دچار آشفتگی سیاسی و با کاندیداهای متفرقه وارد انتخابات شدند.

وی ادامه داد: نتیجه ورود کاندیداهای متفرقه از سوی دو جریان اصلی کشور این شد که این جریان‌ها از صحنه سیاسی حذف شدند و جریانی ناشناخته در کشور ورود پیدا کرد که از ابتدا ماهیت این جریانات را می‌شناختیم.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه بعد از سال ۸۴ اصلاح طلبان به عنوان بخشی مهم از سیاست نظام جمهوری اسلامی توانستند جبهه خود را بازسازی کنند، گفت: در سال ۹۲ با جود اینکه کاندیدای ما در صحنه نبود و بعضی از ظرفیت‌هایمان برای آمدن محدود شده بود و از طرف دیگر هم آقای هاشمی رد صلاحیت شده بودند در جبهه اصول‌گرایان معتدل دست به انتخاب زدیم.

وی تصریح کرد: کناره‌گیری عارف از صحنه انتخابات و انتخاب حجت الاسلام روحانی یکی از جلوه‌های مهم کار منسجم تشکیلاتی و متکی بر منافع ملی همراه با خردورزی حکیمانه بود.

مرعشی با بیان اینکه مانور دوم اصلاح طلبان در انتخابات سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی بود، گفت: در این انتخابات هم در شهرهای بزرگ همچون تهران با وجود محدودیت تأیید صلاحیت کاندیداهایمان مجددا تمرین بزرگ خودمان را ادامه دادیم و گام دیگری را با موفقیت برداشتیم.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تأکید کرد: انتخابات امسال کار تشکیلات مهم دیگری برای اصلاح طلبان است که دو جلوه دارد، حمایت یکپارچه از کاندیداتوری آقای روحانی‌ و جلوه دوم کار تشکیلاتی در انتخابات شورای شهر است.

وی افزود: ما به اندازه کافی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده متعلق به احزاب اصلاح طلب را داشتیم در اولین گام برای هموار کردن بدنه اجتماعی اصلاحات فراخوانی را مطرح کردیم و حدود ۷۰۰ نفر از کاندیداهای اصلاح‌طلبان فرم حضور در لیست شورا‌ها را پر کردند.

مرعشی با اشاره به تعیین کمیته‌ای ۱۴ نفره برای گزینش کاندیداهای اصلاح طلبان گفت: این کمیته اظهارات کاندیدا‌ها را به عدد و رقم تبدیل کرد و فرم‌های ارزیابی نهایی را در اختیار شورای عالی و هیئت رئیسه قرار دادند و سپس از میان کسانی که امتیاز بیشتری را کسب کرده بودند ۱۵۳ نفر به مرحله بعد ورود پیدا کردند.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان ادامه داد: بر اساس تقسیم کاری تخصص‌های مورد نیاز شهر تهران را انتخاب کردیم و متناسب با وزنشان به آ‌نان کرسی‌هایی را تخصیص دادیم در این راستا مدیریت شهری ۴ کرسی، معماری و شهرسازی ۲ کرسی، محیط زیست ۲ کرسی، بهداشت و سلامت یک کرسی، خدمات پیشرفته و شهر هوشمند یک کرسی، عمران و حمل و نقل و زلزله دو کرسی، امور فرهنگی و آموزشی ۳ کرسی، بودجه و اقتصاد دو کرسی و حقوقی هم یک کرسی را به خود اختصاص دادند.

وی گفت: طی جلسه‌ای از ۱۵۳ نفر کاندیداهای نهایی دعوت کردیم و در جلسه‌ای از آنان خواستیم تا خودشان در انتخاب افراد اصلح به ما کمک کنند و انتظارمان این بود که به ازای هر کرسی سه نفر را از میان خودشان انتخاب کنند، اما هر ۱۵۳ نفر گفتند که انتخاب کار سختی‌ است و مسئولیت تدوین لیست را بر عهده شورای عالی گذاشتند.

مرعشی اظهار داشت: در نهایت شورای عالی انتخاب‌ها را انجام داد و مجبور شدیم که به ازای هر کرسی دو نفر را انتخاب کنیم در این مرحله نیز الزاماتی داشتیم که باید آن را رعایت می‌کردیم یکی از مهم‌ترین الزاماتمان اختصاص سهمیه زنان و جوانان بود که بر این اساس ۳۰ درصد را به جوانان و ۳۰ درصد را به زنان اختصاص دادیم که در مجموع ۱۰ کرسی شد.

وی با بیان اینکه ما با این لیست متوسط سن شورای شهر را کاهش دادیم، گفت: در بخش فرهنگی و آموزشی فاطمه راکعی و مینایی‌پور در لیست پیشنهادی بودند، اما به دلیل اینکه یک کرسی این بخش متعلق به زنان جوان بود برای این کرسی زهرا بهروزآذر و الهام فخاری به فینال رفتند.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان افزود: برای کرسی دوم فرهنگی که متعلق به آقایان بود خلیل آبادی و الحسینی به فینال آمدند در کرسی بودجه و مالی برای سهم مردان جوان ایوب فرامرزی و حجت نظری به شورای عالی معرفی شدند و برای کرسی دوم سیدحسن رسولی از استانداران با سابقه کشور و احمد حکیمی‌پور دبیر کل حزب اراده ملت به مرحله نهایی ورود پیدا کردند.

مرعشی ادامه داد: در کرسی خدمات پیشرفته و شهر هوشمند مجید فراهانی دبیر کل حزب ندا و نادمی به شورای عالی معرفی شدند، برای کرسی امور اجتماعی بهاره آروین و نادره رضایی به عنوان دو بانوی جوان به مرحله نهایی راه پیدا کردند و برای کرسی دوم امور اجتماعی امانی، میرسارد، مسجدجامعی و فرنیان معرفی شدند.

وی تصریح کرد: برای کرسی حقوقی امینی نماینده سابق نورآباد و علیرضا طباطبایی معرفی شدند و همچنین در بخش عمران و حمل و نقل و زلزله آقایان هاشمی، سرخو، محمد علیخانی و تقوایان به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: در بخش محیط زیست صدراعظم نوری و طاهره طاهریان و در بخش مردان نیز زمانی نوری و حسینی میلانی به شورای عالی معرفی شدند، برای معماری و شهرسازی نیز در بخش زنان ملیحه باقری و نژادبهرام و برای کرسی مردان نیز علی اعطا و حسین احمدی معرفی شدند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه برای کرسی سوم معماری و شهرسازی حبیب‌زاده و نوذرپور به مرحله فینال رسیدند، ادامه داد: در بخش مدیریت شهری کاندیداهای زیادی همچون رباطی، حقانی، تاجیک، اسماعیلی، سوفی، شجاع‌پوریان، دوستی، سیدافضل موسوی، و دنیامالی را با عنوان کاندیدا داشتیم.

مرعشی گفت: با تمهیدات دبیر شورای عالی سیاست گذاری انتخابات دقیق و منظمی برگزار شد و برای هرکدام از این کرسی‌ها برگه آرا با رنگ خاص چاپ شد و از مجموع ۴۲ نفر اعضای شورای عالی ۳۶ نفر در جلسه حاضر بودند و رأی گیری نیز به صورت مخفیانه انجام شد.

 وی تأکید کرد: انتخاب اصلح سخت است و برای ما نبود هر کدام از اصلاح طلبان در این لیست همچون قطع عضو سخت و رنج آور است، اما ما باید از میان ۷۰۰ نفر ۲۱ نفر را انتخاب می‌کردیم.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: در تدوین این لیست هیچ حزب، فرد و شخصی اعمال نظر خاصی نکرده و تصمیمات بر اساس کار و خرد جمعی اصلاح طلبان اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه در کار جمعی باید تسلیم نظام جمع شویم، ادامه داد: دموکراتیک بودن انتخاب ضرورت پایبندی به آن را هم ایجاد می‌کند همه افرادی که در لیست نیستند و همه آنهایی که در لیست هستند میثاق نامه‌ای را امضا کرده‌اند که اگر توسط شورای عالی انتخاب نشوند به نفع لیست اصلاح طلبان انصراف می‌دهند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: در روزهای اول انتقاداتی تندی نسبت به لیست نهایی مطرح شد، اما در نهایت همه متوجه شده‌اند که چاره‌ای جز حمایت از لیست ندارند و این امتحانی برای مجموعه اصلاح طلبان است.

مرعشی افزود: مشکل جدی ما این است که با حجم زیادی از نیروهای لایق اصلاح طلب مواجهیم که می‌خواهند برای شهرشان کار کنند، اما از طرفی کرسی‌های شورای شهر محدود است.

 وی با تأکید بر اینکه اقدام مجلس در جهت کاهش کرسی‌های شورای شهر از ۳۰ نفر به ۲۱ نفر خطایی بزرگ بوده است، اظهار داشت: نمی‌توان یک شهر ۸ میلیونی را با ۲۱ نفر اداره کرد امروز بعضی از مناطق تهران بیش از یک استان بزرگ جمعیت دارند.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بیان داشت: در شورای عالی سیاست‌گذاری پیشنهادی را مطرح کردیم که از طریق فراکسیون امید به مجلس نیز ارائه می‌شود تا بتوانیم در تهران شوراهایی را در مناطق شهرداری داشته باشیم و شورای تهران منتخب شورای مناطق باشد با این اقدام زمینه مشارکت افراد کاردان و با صلاحیت در امور شهری فراهم می‌شود.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از برگزاری جلسه‌ای با حضور بیش از ۵۰۰ کاندیدای اصلاح طلب شورا‌ها خبر داد و گفت: امشب این جلسه را برگزار می‌کنیم تا با این کاندیدا‌ها صحبت کنیم و امیدوارم شاهد شکل گیری نهضت انصراف باشیم و همه از لیست واحد حمایت کنند. 

مرعشی ادامه داد: امیدواریم در جبهه اصول گرایان نیز چنین ساز و کار و تشکیلاتی منظمی شکل بگیرد تا رقابت‌ها به جای فرد محور بودن به سمت برنامه محوری پیش برود و بتوانیم بسته‌های مشخصی را برای آبادانی هرچه بیشتر تهران ارائه کنیم.

عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان همچنین در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه اعلام شده محسن هاشمی میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان را امضا نکرده است٬ گفت: این خبرها پایه و اساس ندارد و آن را تکذیب میکنم.

وی تصریح کرد: محسن هاشمی هم میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان را برای انتخابات شورای شهر تهران امضا کرده است.

مرعشی در پاسخ به سوالی پیرامون لیست‌های متعدد اصلاح طلبان در انتخابات شورا‌ها گفت: از جریان اصلاح طلبی هیچ لیستی بیرون نیامده است در فضای مجازی متأسفانه به صورت جعلی از عناوین اصلاح طلبان استفاده می‌شود.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با تأکید بر اینکه شورای هماهنگی اصلاحات لیستی برای انتخاب شورا‌ها ارائه نکرده است، گفت: اخیرا در فضای مجازی شاهد بودیم که چند اسم را از لیست شورای عالی حذف کرده‌اند و اسامی خودشان را جایگزین نموده‌اند این مسئله را ما به لحاظ حقوقی تعقیب می‌کنیم از جبهه اصلاح طلبان فقط یک لیست بیرون آمده و آن لیست شورای عالی است.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: اخیرا دیدم لیستی تحت عنوان یاران هاشمی منتشر شده است بنده بیشتر از هرکسی با هاشمی بودم، اما از چنین لیستی خبر ندارم هر نوع انتسابی را به آقای هاشمی تکذیب می‌کنم و جبهه اصلاحات هم فقط یک لیست دارند که مورد تأیید رئیس دولت اصلاحات و خانواده هاشمی هم است.

مرعشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعمال لابی در تدوین لیست شورای عالی سیاست گذاری اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد ما تاکنون بیشتر اعضای لیست را ندیده‌ایم، اما برای رعایت سهمیه جوان گرایی و چرخش نیرو‌ها دست به انتخاب جوانان زدیم.

 وی افزود: افرادی، چون خانم آروین یا آقای اعطا چه لابی می‌توانند داشته باشند اگر در این لیست شاهد حضور چهره‌های شاخص شناخته شده بودیم آن زمان ممکن بود این انتقاد وارد باشد، اما اینکه لیست ما چهره شاخص کمتری دارد نشانه‌ای از سلامت کار شورای عالی‌است.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بیان داشت: اعضای لیست پیشنهادی ما با شهامت و صراحت مسائل شهری را پیگیری می‌کنند و این ترکیب خوبی است حتما در جمع آن ۷۰۰ نفر افراد لایق زیادی وجود دارد، اما کار دموکراتیک و جمعی کردن منجر به حذف چهره‌های لایق شود.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تمهیداتی اندیشیده‌اید تا در این لیست افرادی همچون الهه راستگو وجود نداشته باشند که بر خلاف نظر جمعی اصلاح طلبان عمل کنند، گفت: ما به این لیست کاملا اعتماد داریم همان گونه که به لیست مجلس اعتماد داشتیم و خوب هم عمل کردند و از آنان راضی هستیم.

مرعشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده که شما با قهر و دعوا از جلسه تدوین لیست خارج شده‌اید، گفت: بخشی از این مطالب شایعه است و یک کلاغ و چهل کلاغ کرده‌اند آن روز یکی از حاضران بیش از اندازه از حزبش حمایت می‌کرد من هم به وی تذکر دادم چرا که قرار بود هیچ کس سهم خواهی حزبی نکند و من نیز تا لحظه آخر در جلسه حاضر بودم.

 وی افزود: اگر ما لیستی می‌بستیم که همه اعضای آن شناخته شده و مشاهیر بودند باز هم با انتقاد روبرو می‌شدیم و می‌گفتند پس سهم جوانان و چرخش نیرو‌ها چه شد.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود لیست‌های متعدد اصلاح طلبان امکان پیروزی لیست شورای عالی را چقدر می‌بینید، تأکید کرد: اگر لیست شورای عالی اقبالی نداشته باشد لیست‌های دیگر هم نخواهد داشت ما چه پیروز بشویم و چه نشویم مسئله اتحاد برایمان اهمیت زیادی دارد.

مرعشی در پاسخ به سوالی پیرامون ارائه لیست جداگانه از سوی حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار اظهار داشت: آقای کمالی تا آخرین لحظه در جلسه تدوین لیست حضور داشت وقتی می‌پذیریم که یک جمع از میان چند نفر، یک نفر را انتخاب کند نباید سهم خواهی حزبی داشته باشیم اگر سهم کارگزاران در این لیست صفر می‌شد بنده باز هم از این لیست حمایت می‌کردم.

 وی ادامه داد: از نظر من اعضای حزب اسلامی کار و یا حزب اتحاد ملت عضو حزب کارگزاران هم هستند چرا که ما پذیرفتیم عضو یک جبهه باشیم و اگر نگاهمان حزبی بود به ائتلاف نمی‌رسیدیم. 

عضو هیئت رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تأکید کرد: لیست جدا دادن یعنی تفرقه و تفرقه یعنی تبریک پیشاپیش پیروزی به اصول گرایان است.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی به انتخابات شورای دوم اشاره کرد و در این زمینه گفت: در آن انتخابات دو لیست منتشر شد که از میان آقای تاج‌زاده و عاشوری در نهایت از جناح مقابل یعنی آقای چمران بالاترین رأی را آورد بنابراین برای پیروزی راهی جز اتحاد و پایبندی به لیست نداریم و کسانی که به لیست نهایی پایبند نیستند باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.

در ادامه این نشست خبری ژاله فرامرزیان دبیر شورای عالی سیاستگذاری در پاسخ به سوالی پیرامون تبلیغات انتخاباتی ضعیف این شورا گفت: ما همچون دیگران به قدرت و ثروت دسترسی نداریم و نمی‌توانیم تبلیغات گسترده‌ای انجام بدهیم و قرار نیست که اسراف کنیم و کل شهر را با کاغذ بپوشانیم.

وی ادامه داد: طی چند روزآینده به میزان کافی لیست‌های کف دستی شورا‌ها منتشر خواهد شد و در اختیارمردم قرار می‌گیرد.

دبیر شورای عالی سیاستگذاری در پاسخ به سوالی پیرامون کمیته غربالگری کاندیداهای انتخابات شورا‌ها گفت: حجت الاسلام موسوی لاری، کمالی، مبلغ، گرامی‌مقدم، صادقی و خانم الهه کولای عضو کمیته غربالگری بودند و مجموع تصمیمات قبل از انتخاب ۱۵۹ نفر بنابر توافق این افراد بوده و بعضا به مدیریت کمالی صورت گرفته است.

فرامرزی گفت: ما ۱۵۹ نفر نهایی را طی یک جلسه دور هم جمع کردیم و انتخاب را به خودشان واگذار کردیم، اما آن‌ها نپذیرفتند که دست به انتخاب بزنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.