تاکنون کار مبارزه علیه آفت سن در سطح 200 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تاکنون کار مبارزه علیه آفت سن در سطح 200 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام شده است.

کیومرث اکبری افزود: با وجود اینکه امسال شاهد طغیان آفت سن در مزارع گندم و جوی کشور بوده‌ایم، اما وضعیت مزارع استان مناسب‌تر از سایر مناطق است.

  وی با بیان اینکه آفت سن تقریبا همه ساله مزارع گندم و جو را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: وضعیت امسال مزارع استان در مقایسه با سال گذشته از نظر شیوع این آفت تقریبا برابری می‌کند.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با پیش بینی اینکه مبارزه با آفت سن در مزارع استان به نزدیک 400 هزار هکتار خواهد رسید، اظهار کرد: سال گذشته نیز مبارزه با آفت سن را در همین سطح در استان شاهد بودیم.

اکبری با اشاره به اینکه بهترین زمان برای سم‌پاشی علیه سن مادر زمان قبل از تخم گذاری است، اظهار کرد: تلاش‌ بر این بوده تا مبارزه با آفت سن در مرحله سن مادر به گونه‌ای انجام شود که مبارزه در مرحله دوم که مبارزه با پوره سن است به حداقل برسد، چراکه مبارزه با این آفت در مرحله سن مادر به دلیل ارتفاع کم گندم و جو راحت‌تر است و هزینه کمتری دارد.

وی ادامه داد: بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که امسال مبارزه با این آفت به دلیل تراکم بالا باید در تمامی نقاط استان بجز در منطقه سومار انجام شود.

اکبری با بیان اینکه اگر مبارزه با آفت سن انجام نشود عملکرد گندم تولیدی از نظر کمی و کیفی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، اضافه کرد: در صورت طغیانی شدن آفت سن در مزارع گندم و جو میزان عملکرد به 70 تا 80 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: آفت سن، گندم تولیدی را از نظر کیفیت نیز تحت تاثیر قرار داده و سبب خواهد شد تا ضمن کاهش سطح پروتئین، گندم تولیدی خاصیت نانوایی خود را هم از دست بدهد.

به گفته اکبری مبارزه با افت سن در مزارع استان کرمانشاه از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده و تا اواخر خرداد ادامه پیدا خواهد کرد.

 
انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، سن گندم ، جو ، آفت ، مبارزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.