ایرج محمدی تهیه‌كننده باسابقه تلویزیون، مطالعه را اصلی دانست كه باید در طول عمر هر هنرمندی در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ ایرج محمدی تهیه‌كننده مجموعه «كتابفروشی هُدهُد» در رابطه با این موضوع كه چقدر لازم است سینماگران و اهالی تلویزیون اهل مطالعه باشند و مطالعه چقدر در حیطه كاری‌شان تاثیرگذار خواهد بود، نكاتی را بیان كرد. 
 
وی گفت: قطع مسلم تأثیر مطالعه در بخش نمایش چه در مدیوم سینما چه تلویزیون خیلی زیاد است. متأسفانه یكی از آسیب‌هایی كه در این زمینه شاهدش هستیم در بخش برخی سینماگران جوان ماست كه به جای مطالعه، بیشتر اقسام فیلم‌های ایرانی و خارجی را می‌بینند و از كارشان برداشت دیگری می‌كنند و گاهی هم متأسفانه كپی‌كاری می‌كنند؛ در صورتی كه سطح بالای مطالعه می‌تواند مانع از بروز چنین مشكلاتی شود. همچنین در عین حال سطح بالای مطالعه در نگارش فیلم‌نامه تأثیر فراوانی دارد ولی متأسفانه برخی نویسندگان ما خودشان را از زحمت مطالعه راحت می‌كنند و از سطح مطالعه خیلی كمی برخوردارند. به نظرم مطالعه نه تنها در زمینه‌های ادبیات نمایشی بلكه در زمینه‌های مختلف برای هر هنرمندی لازم است. 
 
او در همین راستا تصریح كرد: متأسفانه برخی نویسندگان ما به طور مثال تاریخ و موضوعات روان‌شناسی را اصلا مطالعه نمی‌كنند؛ در صورتی كه هر فیلم‌نامه‌نویسی كه می‌خواهد فیلم‌نامه‌اش محكم باشد، لازم است صد در صد مطالعه داشته باشد، فرقی هم نمی‌كند برای اقشار هنرمندان؛ چرا كه مطالعه شامل همه اقشار هنر می‌شود و همه واجد این شرایط هستند؛ به خصوص تهیه‌كنندگان كه بانی اصلی آثار هستند و باید مطالعه زیادی داشته باشند و به آثارشان فقط به عنوان یك تجارت نگاه نكنند. بنابراین من فكر می‌كنم نمایشگاه كتاب هم فرصتی است برای تجمیع انواع كتاب‌ها و فعالیت ناشران مختلف كه اوقاتی را با كتاب سر كردن قطعا خوب است.   
 
تهیه‌كننده مجموعه‌های طنز «متهم گریخت»، «زن بابا»، «بزنگاه»، «زعفرانی» و ...در ادامه در پاسخ به اینكه آیا سینماگران و اهالی تلویزیون می‌توانند با ساخت فیلم و سریال‌ها، در ترغیب مردم به مطالعه كمك كنند و در عین حال آثاری به دور از شعارزدگی خلق كنند، خاطرنشان كرد: من خودم به عنوان تهیه‌كننده سال‌ها پیش سریالی به نام «كتابفروشی هُدهُد» را با خانم مرضیه برومند ساختم كه مختص همین موضوع بود و مطالعه را به اقشار مختلف مردم توصیه می‌كرد، در واقع در این مجموعه مشاغل مختلف به كتاب روی می‌آوردند، بنابراین من سعی خودم را در این زمینه كردم اما جای خالی‌اش خیلی زیاد حس می‌شود. به طور غیرمستقیم می‌توان مردم را به مطالعه ترغیب كرد كه اگر این‌ طور باشد تاثیرگذاری خوبی در تشویق و ترغیب مردم به كتاب‌خوانی خواهد داشت. 
 
محمدی همچنین درباره اینكه نحوه عرضه كتاب در نمایشگاه‌ها را چطور ارزیابی می‌كند، گفت: یكی از مشكلاتی كه همیشه برای برگزاری نمایشگاه كتاب داشتیم موقعیت برگزاری آن بود كه ترافیك ایجاد می‌كرد و الان كه دو سال است به شهر آفتاب منتقل شده، به نظرم خیلی دور شده است و این كمی برای كسانی كه مثل من سرشان شلوغ است شرایط را برای رفت‌و‌آمد دشوار می‌كند. من سال‌های گذشته در طول برگزاری نمایشگاه حداقل سه بار از نمایشگاه بازدید می‌كردم و كتاب‌هایی كه دوست داشتم را خریداری می‌كردم اما الان یك بار بیشتر نمی‌توانم به آنجا بروم كه آن هم باید در روزهای تعطیل باشد.   
 
وی پیشنهاد داد: به نظرم اگر شرایطی فراهم شود تا یك نمایشگاه كتاب ثابتی داشته باشیم، بد نیست و یا اگر تعداد كتابفروشی‌های محلی را افزایش بدهند اتفاق خوبی است. تا دلتان بخواهد در سطح شهر سوپرماركت و بانك داریم. بنابراین اگر بخشی هم به كتابفروشی‌ها اختصاص پیدا كند، بد نیست؛ چرا كه این محصولات فرهنگی باید در دسترس عموم باشد البته هر چند كه شكل دیجیتالی كتاب‌خوانی هم آمده است اما كتاب در دست گرفتن مزه دیگری دارد. 
 
ایرج محمدی در پایان از آخرین وضعیت تولید سریال جدیدش خبر داد: تاكنون 45 درصد از كل مجموعه «آرمان دو» به پایان رسیده و هم‌زمان آقای سخاوتمند مشغول آهنگ‌سازی آن است. اخیرا هم آقای محمدرضا هنرمند به عنوان بازیگر جدید به گروه اضافه شده است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار