بحث ما استفاده کردن از این میراث تجربی است؛ تجربه ای که با رویکرد انقلاب اسلامی به سینما نگاه کرده است.

تجربه شهید آوینی چراغی برای ادامه راه سینمای انقلاب اسلامی
حجت‌الاسلام عباس محسنی که به مدت یازده سال مسؤلیت دفتر نشر آثار سید مرتضی آوینی را در موسسه روایت فتح عهده‌دار بوده است، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص فعالیت‌های سینمایی شهید سید مرتضی آوینی گفت: تمام هنر شهید آوینی در این است که او با استفاده از تفکر و تجربیات خود تلاش کرده تا پدیده سینما را در راستای تبلیغ به معنای قرآنی، دینی و انقلابی به خدمت بگیرد که ثمره این فعالیت‌ها در مجموعه مستند روایت فتح قابل ملاحظه است.     

وی بیان کرد: شهید آوینی علاوه بر فعالیت در عرصه مستندسازی، در مباحث نظری و تفکر فلسفی در حوزه سینما نیز توانا بود. وی در این زمینه به نتایج ارزشمندی هم رسیده است که در کتاب های آینه جادو، به صورت مقالات منتشر شده است.  

محسنی در خصوص تبیین شخصیت شهید آوینی تأکید کرد: آوینی یک تجربه است. تجربه شخصیتی که اهمیت فراوانی به انقلاب اسلامی به عنوان یک حرکت تأثیرگذار در سطح بشریت قائل است. از طرفی دیگر آوینی بر عالمی که در آن می زیست آشنایی کامل داشت.  

وی افزود: آوینی می‌دانست که این عالم تحت سیطره تمدن غرب است و سینما نیز یکی از تأسیسات این تمدن است که باید با دانستن ذات سینما، تلاش کرد که از این پدیده تمدنی در جهت اهداف انقلاب اسلامی استفاده کرد.  

این استاد دانشگاه در مورد الگویرداری از شهید سید مرتضی آوینی افزود: شهید آوینی به عنوان سینماگر اهل مباحث نظری بود که همه مسائل با رویکرد حکمت نگاه می‌کرد. وی راه جدیدی را در زمینه یافتن حقیقت آغاز کرده و به نتایج قابل توجه ای رسیده است اما این پایان ماجرا نیست. آوینی در حقیقت سالک و در حال طی کردن راهی ارزشمند بود که به پایان آن نرسید. از این رو می‌بایست اشخاص دیگری این تجربه را یاد بگیرند، از آن عبور کنند و افق‌های نوینی را بگشایند.

وی ادامه داد: بحث ما استفاده کردن از این میراث تجربی است. تجربه‌ای که با رویکرد انقلاب اسلامی به سینما نگاه کرده است و مسئله الگوبرداری نیست. برای آگاهی از نتایج حاصل از این تجربه نیز می بایست آثاری که از شهید آوینی در زمینه مستند سازی و مباحث نظری به جا مانده است، دید و مطالعه کرد.  

محسنی در خصوص بهره‌جویی از تجربه شهید آوینی در سینمای امروز اظهار داشت: شهید آوینی از این جهت که سینماگری اندیشمند بودند، یک وجهه ممتاز هستند. اما نمی توان انتظار داشت که همه سینماگران اندیشمند و همه اهالی اندیشه در سینما فعالیت داشته باشند. بنابراین سینماگران می توانند از تجربیات سینمای آوینی استفاده و اندیشمندان از وجه نظری به آثار ایشان مراجعه کنند.

در پایان حجت الاسلام عباس محسنی تأکید کرد: بنا به تفکرات شهید آوینی، هنرمند به هر مسئله ای که معتقد باشد، در اثرش جلوه گر خواهد شد و اثر هنری تجسم یافته درونیات هنرمند است. بنابراین سیاست گذاران سینما می بایست گوهرشناس باشند و بتوانند سینماگر توانمندی که انگیزه‌های صحیح و قدرتمند در زمینه موضوعات انقلاب دارد را شناسایی نمایند. اینگونه اشخاص می دانند که در چه زمینه هایی فعالیت نمایند و تنها لازم است که به آنها فرصت فعالیت و تولید آثار هنری داده شود.  
 
 
 
انتهای پیام/
 
 
 

 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار