پاسخ سوالات خود در زمینه "کبد چرب" را اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد.

پاسخ سوالات خود در زمینه
به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کردند توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد.
 
شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.
 
پاسخ سوالات در زمینه «کبد چرب» که از سوی پروفسور رضا ملک زاده متخصص گوارش و کبد ارائه شده به شرح زیر است:  
 
*** چاق‌ها بیشتر به کبد چرب مبتلا می‌شوند؟
رضا ملک زاده متخصص گوارش و کبد گفت: در کشور ما ۳۵ درصد از افراد مبتلا به کبد چرب بالای ۵ درصد هستند و در بیشتر افراد، این بیماری بدون علائم شیوع و پیشرفت می‌کند که ممکن است در اثر این بیماری بیشتر افراد زودتر از سن معمول به سکته مغزی، قلبی، فشار خون و نارسایی کلیه مبتلا شوند.
 
وی تاکید کرد: البته باید در نظر داشت که چاقی تنها عامل ایجاد کبد چرب در افراد نیست و فقط ۲۰ درصد از افرادی که چاق هستند به کبد چرب مبتلا می‌شوند و ِنتیک و عوامل محیطی نیز در ایجاد این بیماری بی تاثیر نیست.
 
*** علائم کبد چرب
این متخصص گوارش و کبد بیان کرد: نمی‌توان به طور قطع و به یقین گفت که علائمی همچون لاغری، زردی چشم، پف دستان، خال صورت و داغ شدن کف پا نشانه‌های کبد چرب است، زیرا این بیماری علائم خاصی ندارد، اما نشانه هایی همچون چاقی ناحیه شکم در بروز این بیماری نقش موثری دارد.
 
*** نقش آفرینی کبد در بدن
وی اظهار داشت: کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آن‌ها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم‌های دیگر بدن می‌کند.
 
وی افزود: کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول‌هایی ترمیم و پاکسازی می‌کند، اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده بسیار بالا باشند در این کار اختلال رخ می‌دهد.
 
*** کبد چرب مادا العمر باقی می‌ماند؟
ملک زاده عنوان کرد: ۷۵ درصد از مردم ایران چاق هستند و یا اینکه وزن‌شان بیش از حد معمول است و این آمار نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از مردم ایران ورزش نمی‌کنند.
 
وی تاکید کرد: هر چند چاقی بزرگ‌ترین عامل برای ایجاد کبد چرب محسوب می‌شود، اما این بیماری مادام العمر نیست و با داشتن رژیم غذایی مناسب و تحرک می‌توان آن را از بین برد.
 
*** بخور و نخور‌های کسانی که کبد چرب دارند
این متخصص اذعان داشت: کسانی که مبتلا به کبد چرب هستند باید بدانند که تغییر در رژیم غذایی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند از پیشرفت این بیماری و شیوع عوارض ناشی از آن جلوگیری نماید.
 
وی ادامه داد: مواد غذایی مانند برنج، سیب زمینی، شیرینی‌جات، چربی و پرخوری از عواملی هستند که بروز کبد چرب را دو چندان می‌کنند به همین خاطر بهتر است افرادی که مبتلا به این بیماری هستند در طول روز از میوه‌ها استفاده کنند.
 
*** کبد چربی‌ها روزه بگیرند؟
ملک زاده بیان کرد: در ایران افراد، ۳۰ درصد بیش از حالت عادی غذا می‌خورند و مهم‌ترین عاملی که به پیشرفت این بیماری کمک می‌کند پرخوری است، زیرا اگر کسی مبتلا به کبد چرب باشد اشتهایش بالا می‌رود و خطر آفرین می‌شود.
 
وی تاکید کرد: توصیه می‌شود افرادی که مبتلا به این بیماری هستند با توجه به این که به ماه رمضان نزدیک می‌شویم، بهتر است روزه بگیرند، زیرا گشنه بودن خود عاملی است که می‌تواند در بهبود وضعیت کبد نقش بسزایی داشته باشد.
 
*** برای رفع آنزیم کبد بالا چه کنیم؟
این متخصص گوارش و کبد گفت: بیشترین عاملی که در افراد مبتلا به کبد چرب باعث کوتاهی عمر می‌شود، عوارض ناشی از این بیماری است که می‌توان به سکته مغزی، فشار خون و قند خون اشاره کرد.
 
وی افزود: به تازگی قرصی وارد بازار شده که ترکیبی از آسپرین، قرص ضد چربی و قرص پیشگیری از فشار خون است، که پلی پیل نام دارد و مصرف آن در طول روز از عوارض ناشی از این بیماری می‌کاهد.
 
 
*** راه تشخیص کبد چرب 
وی ادامه داد: یکی از ساده‌ترین و ارزانترین روش تشخیص کبد چرب روش تصویربرداری می‌باشد که می‌تواند به تشخیص کبد چرب در بیماران کمک کند و در کنار آن انجام آزمایش‌ها برای آنزیم‌های کبدی در تشخیص التهاب ناشی از کبد چرب به ما کمک می‌کند و در موارد کمتر سی تی اسکن یا سایر روش‌های تصویربرداری هم در تشخیص بیماری کبد چرب استفاده می‌شود.
 
وی تاکید کرد: اگر خانمی باردار باشد و در دوره‌های آخر بارداری مبتلا به کبد چرب شود می‌تواند برای او و فرزندش خطر آفرین باشد به همین خاطر باید بنا به دستور و صلاح دید پزشک متخصص، زایمان قبل از زمان تعیین شده صورت بگیرد.
 
 
*** گرید‌های متخلف کبد چرب  
این پزشک متخصص تاکید کرد: کبد چرب سه نوع گرید دارد که بر اساس میزان چربی در افراد مختلف متفاوت است و هر چه میزان چربی کبد بالا‌تر رود، گرید بالاتر و میزان سفت شدن کبد هم بیشتر می‌شود.
 
وی ادامه داد: تحقیقاتی در ۱۷ نقطه مختلف کشور صورت گرفت و نشان داده شد که افراد ۳۰ تا ۳۵ درصد غذای اضافی می‌خورند و در کنار پرخوری به ورزش نمی‌پردازند که این خود عامل بزرگی در چرب شدن کبد به حساب می‌آید.
 
ملک زاده بیان کرد: افرادی که مبتلا به گرید نوع اول هستند بین ۵ تا ۱۰ درصد چربی، افرادی که مبتلا به گرید نوع دوم هستند بین ۱۰ تا ۳۰ درصد چربی و افرادی که مبتلا به گرید نوع سوم هستند بالای ۳۰ درصد کبد چرب دارند.
 
*** حذف وعده‌ی غذایی صحیح است؟
وی در پاسخ به این سوال گفت: کسانی که سیگار می‌کشند و یا به استعمال دخانیات می‌پردازند خطر بروز کبد چرب در آن‌ها بیشتر می‌شود همچنین باید توجه داشت، افرادی که وعده‌ی غذایی را حذف می‌کنند بزرگ‌ترین اشتباه ممکن را انجام می‌دهند، زیرا این کار باعث می‌شود تا ریزه خوری کرده و یا در یک وعده از مواد غذایی سنگین استفاده کنند و این عامل بزرگی برای ایجاد این بیماری در افراد به شمار می‌آید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
خدایا سلامتی را از ما مگير
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
خدایا سلامتی را از ما مگير
Iran (Islamic Republic of)
بیژن
۱۸:۳۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام پس چرا جواب سوال من هنوز نداده مگر قرار نبود جواب همه بده
آخرین اخبار