وی افزود: تردد در حدفاصل بین دو گمرک به دلیل فضای نامناسب و خاکی بودن مسیر، سخت است که در نشست با سرکنسول کشور همسایه برای اصلاح وضعیت این معبر اعلام آمادگی شد، ضمن آنکه اختلافات و نقطه نظراتی بین دو طرف وجود دارد که با سرکنسول مطرح شده و قول مساعد بر پیگیری دریافت شد.
وی اظهار کرد: مشکل دیگر کمبود امکانات رفاهی طرف افغان در مرز است چنانکه با وجود این حجم تردد فقط یک باسکول وجود دارد که در کنار دیگر محدودیت ها، موجب کندی ترددها شده و در ساعاتی از شبانه روز رانندگان به دلیل برخی مباحث امنیتی در افغانستان، حاضر به عبور و تردد از این مرز نمی شوند.
مدیرکل امور اقتصادی ولایت خراسان رضوی بیان داشت: بر اساس توافق صورت گرفته قرار شد در هفته آینده این مسائل به صورت حضوری در مرز بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام شود.
رسولیان تصریح کرد: مهمترین مساله آن است که باید حد فاصل بین 2 گمرک بازسازی و بهسازی شود که از طرف ایرانی آمادگی کامل برای این امر وجود دارد.
سرکنسول افغانستان در مشهد نیز در این زمینه گفت: دقت امنیتی وکمبود امکانات از جمله علل طولانی شدن صف کامیون ها در مرز دوغارون – اسلام قلعه است.
سیدنورالله راغی افزود: حساسیت ها و دقت امنیتی در ایران و نبود امکانات تخلیه بار در افغانستان از عوامل مهم بروز این مشکلات است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک هیاتهای کارشناسی ایران و افغانستان در ماه های اخیر گفت: با توجه به بازدیدهای انجام شده از گمرک های دوغارون و اسلام قلعه و مذاکرات انجام شده در ماههای اخیر، تغییرات و اصلاحات فراوانی در روند کاری و اداری این دو گمرک انجام شده اما این اقدامات کافی نیست و مسئولیتهای دو جانبه دو کشور همچنان باقی است .
وی اظهار کرد: طبق توافق با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مقرر شده است دوباره از مرزهای تجاری ایران و افغانستان بازدید و مسائل موجود با دقت بررسی شود.
کندی تردد خودروها در مرز دوغارون از مدتی قبل بروز کرده به طوری که هم اکنون حدود 300 خودرو در طرف افغانستان و 200 خودرو در این سوی مرز در انتظار عبورند که گاه تا سه روز خواب دارند یا به عبارتی معطل می مانند.
انتهای پیام/
برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید