سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کردند توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات در زمینه «مشکلات ریوی» که از سوی محمدرضا قوام نصیر رئیس انجمن آنکولوژی ارائه شده به شرح زیر است:

***علائم بیماری ریوی
محمد رضا قوام نصیر گفت: بیماری‌های ریوی با علائم مختلفی در فرد ظهور پیدا می‌کند که می‌توان به افسردگی یا تغییرات خلق و خو، بیماری‌های مکرر، التهاب غدد لنفاوی، خستگی مفرط، از دست دادن اشتها یا کاهش بی‌دلیل وزن، نفس تنگی و سرفه‌های شدید اشاره کرد.

وی ادامه داد: این بیماری در صورت خوش خیم و یا بد خیم بودن همراه با عفونت هایی همراه است که به صورت خلط در افراد نمایان می‌شود.

***تشخیص سرفه‌های عفونتی
رئیس انجمن آنکولوژی عنوان کرد: اگر فردی سرفه هایی همراه با ترشح داشته باشد و این اخلاط تیره باشد، می‌توان تشخصی داد که فرد مبتلا به بیماری ریوی شده است و سریعا باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

وی تاکید کرد: اگر این خلط هایی که به رنگ‌های تیره دیده می‌شوند، همراه با رگه‌های خونی باشد نشان دهنده بروز سرطان در فرد است.

***تاثیر سیگار کشیدن در ایجاد سرطان
قوام نصیر بیان کرد: افرای که سیگار استعمال می‌کنند نسبت به اشخاص عادی احتمال ابتلا به سرطان در آن‌ها بیشتر است و این افراد می‌توانند با مصرف آدامس‌های مخصوص و سیگار‌های مصنوعی در راه ترک اعتیاد قدم بردارند، اما اراده‌ افراد نیز مساله مهمی است که برای ترک کردن سیگار می‌تواند نقس بسزایی داشته باشد.

وی سیگار کشیدن را عامل خطر اصلی بروز سرطان ریه عنوان کرد و افزود: ایجاد سرطان ریه مستقیماً با تعداد سیگارهای کشیده شده در روز، مدت سیگار کشیدن و محتوای قطران و نیکوتین سیگارهای مصرف شده ارتباط دارد. اکثر کسانی که به‌ علت سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند، سیگاری هستند.

***رابطه‌ی آسم با سرطان ریه
وی عنوان کرد: به ظاهر آسم با سرطان ریه ارتباط خاصی ندارد، اما هر دو آن‌ها منشا مشکلات سیستم ایمنی بدن محسوب شده و ممکن است در برخی مواقع ارتباط کوچکی بین آسم و آلرژی باشد، اما در مجموع بیماری آسم در صورت شیوع و پیشرفته شدن نمی‌تواند عامل ایجاد سرطان باشد.

***تاثیر قلیان بر سرطان
رئیس انجمن آنکولوژی اظهار داشت: مصرف کنندگان قلیان باید بدانند که مصرف قلیان به تدریج آن‌ها را در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌دهد که بسیاری از آن‌ها ممکن است زمانی آثار خود را بروز دهند که کار از کار گذشته و درمان قطعی برای آن‌ها وجود ندارد؛ چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب‌ها، زردی و فساد دندان‌ها از مهم‌ترین نشانه‌های ظاهری افرادی است که قلیان‌کشیدن جزو برنامه‌های روزمره زندگی‌شان شده است.

وی در ادامه گفت: مصرف کنندگان قلیان و اطرافیان آن‌ها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند همچون مصرف کنندگان سیگار مبتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی می‌شوند.

***تاثیر مشاغل خاص بر روی سرطان ریه
این متخصص بیان کرد: کارگرانی که در معدن کار می‌کنند که به خاطر سر و کار داشتن با مواد شیمیایی بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های ریوی قرار می‌گیرند؛ برای مثال این افراد به خاطر کار کردن با آرسنیک ممکن است به سرطان مغز استخوان مبتلا شوند.

وی تاکید کرد: افرادی که امور مربوط به چوب کاری را انجام می‌دهند، ممکن است به سرطان سینوس مگزیلر (سینوس‌های موجود در صورت) مبتلا شوند و این باعث می‌شود که بر روی سیستم تنفسی فرد تاثیر منفی و خطرناکی داشته باشد.

***خس خس کردن در هنگام خواب و تنفس معمولی
قوام نصیر گفت: خس خس کردن در هنگام خواب یا در حالت عادی مربوط به زبان کوچیک می‌شود و در این حالت آستانه تنفسی فرد بالا می‌رود و به صورت خس خس کردن خودش را نشان می‌دهد و ارتباطی به بروز بیماری‌های ریوی ندارد.

وی ادامه داد: اگر فردی نشانه‌های بروز این بیماری را که پیش‌تر تشریح شد، مشاهده کند باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرده تا با انجام آندوسکپی و نمونه برداری از وجود این بیماری در بدن آگاه و از پیشگیری آن جلوگیری کند.

***بیماری‌های ریوی که بر روی بافت بینابینی ریه اثر دارد
این متخصص اضافه کرد: بافت بینابینی یک پوشش باریک میکروسکوپی بین کیسه‌چه‌های هوایی ریه‌ها موسوم به آلوئول ها است. عروق خونی کوچک وارد بافت بینابینی ریه می‌شوند و به گاز‌ها اجازه‌ تبادل بین آلوئول و خون را می‌دهند.

وی در خصوص بیماری ریوی اینترستیشیال (ILD) بیان کرد: مجموعه‌ وسیعی از بیماری‌های ریوی هستند که بر روی میان بافت ریه اثر دارند. از جمله مهمترین و بیشترین موارد این دسته از بیماری ها، می‌توان به اختلالاتی همچون سارکوئیدوز، فیبروز ایدیوپاتیک ریوی و بیماری خودایمنی اشاره کرد.

***سرطان ریه ارثی است؟
وی در ادامه توضیحاتش گفت: کودکان از بچگی مبتلا به سرطان نمی‌شوند و این بیماری در حال حاضر در دهه‌ ۵۰، ۶۰ و ۷۰ بیشتر به چشم می‌خورد و معمولا به صورت ارثی نیست، بلکه به خاطر عوامل محیطی و عدم رعایت نکات لازم در بدن فرد ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: سرطان ریه انواع مختلفی دارد که بسته به آیس نوع سلول‌های مختلف ریه متفاوت است و می‌توان به کارسینوئید ریه، اندیفرانسیل و آدینو کارسینوم ریه اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۹:۵۲ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
سلام و خسته نباشید من چند سالی هست که به گفته ی یه متخصص ریه اسم داشتم و بخاطر مصرف سیگار و قلیون و مشروب اونم به میزان بالا ریه من رو به ریه یه آدم 60 ساله شباهت دادن.... تقریبا 10 سال پیش که 25 سالم بود.... پنج سال پیش بخاطر با داریم تو ماهای 5 بارداری بود که سیگارم و ترک مردم و دیگه مصرف نکردم.... و پیش یه متخصص ریه هم رفتم و عکس و تست صدای ریه بود فکر کنم انجام دادم و گفت که مشکلی ندارم.... دو بار اکو ی قلب و چند بار نوار قلب انجام دادم گفتن مشکلی ندارم... چکاپ کامل هم چند بار انجام دادم تمامش نرمال بوده ولی هنوز تنگی نفس دارم که اکثرا باهام هست و ضربان قلبم که یه دفعه بالا میره و تنگی نفسم بدتر میشه و همینطور درد دست چپ و پشت قفسه ی سینه که دکتر گفت اسکلتی عضلانی هست فقط سابقه ی زخم معده ورم معده و میکروب معده دارم که یکسال تحت درمان بودم... میشه راهنمایی کنید که آیا مشکل از ریه هست یا نه؟
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
چه پاسخ های جالبی --- به اسم بیماری هم اشاره کرده بودم حتی یک کلمه در اون مورد نگفته - بگو آخه دکتری که تا حالا 2 میلیون خرجش کردی چه گلی بر سرت زده که رایگانش بزنه- متاسفم واسه همه ی دکترها
آخرین اخبار