مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان از مبارزه علیه سن مادر در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛مجید جوادی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: عمده کشت گندم استان به صورت دیم ا ست  که متأسفانه به علت بارش دیرهنگام باران و کشت کرپه، محصول دیر رویش کرد و مزارع ضعیف شدند.

به علت تضعیف مزارع، آفت سن از مزارع به سمت این اراضی هجوم آورده و حتی کشت‌های آبی نیز درگیر موضوع شده است.

وی با بیان اینکه بر همین اساس توجه ویژه‌ای روی موضوع مبارزه با این آفت داشته‌ایم، افزود: هم اکنون مبارزه علیه سن مادر در بیش از 100 هزار هکتار از گندم‌زارهای استان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود این آمار بالاتر هم برود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیشترین سطح مبارزه را در اراضی کشاورزی شهرستان خرم‌آباد عنوان کرد و گفت: در مناطق سردسیر و بعضی نقاط دیگر مبارزه علیه این آفت در حال انجام بوده و یا هنوز آغاز نشده است.

وی ادامه داد: 20 اردیبهشت بعد از مبارزه علیه سن مادر، مقابله با پوره این آفت شروع شده و در شهرستان پلدختر به صورت جدی پیگیری می‌شود.

جوادی علمی از آمادگی بیش از 5000 دستگاه سم‌پاش برای مبارزه علیه این آفت خبر داد و افزود: در حال حاضر سموم با کیفیت مطلوب تهیه شده و مبارزه علیه سن گندم با مشارکت مردمی انجام می‌شود و اگر مورد برگشتی داشته باشیم دولت در اماکن تجمعی خود علیه این آفت اقدام می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حدود 500 پهنه شبکه مراقبت ما فعال است، ادامه داد: کارشناسان سازمان به صورت میدانی مزارع را مورد بازدید قرار داده و در صورت مشاهده مورد مشکوک اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه مبارزه علیه سن به صورت همگانی است، تصریح کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود به آموزش‌های کارشناسان عمل کرده و زمان سم‌پاشی، دز مصرفی و نحوه عمل را رعایت کنند تا شاهد وارد آمدن آسیب جدی به مزرعه نباشند چراکه گندم سن‌زده به هیچ عنوان خریداری نمی‌شود.

جوادی علمی افزود: برای مبارزه علیه سن در مرحله پورگی باید به موقع و خیلی سریع وارد عمل شوند.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.