معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: در راستای حفظ ذخایر و منابع آب موجود در استان، دستگاه های مسئول بایستی کنترل میزان برداشت چاه های آب و جلوگیری از کشت محصولات آب بر را مدنظر قرار دهند.

 به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ عزیز فیلی پیش از ظهر دوشنبه در نخستین نشست سال ۹۶ شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: با توجه به بارش های مناسبی که در سال آبی جاری شاهد آن بودیم شرایط بهتری از نظر ذخایر و منابع آبی در استان وجود دارد.

وی افزود: اقداماتی در حوزه آبریز قره چای به منظور افزایش ورودی آب سد الغدیر ساوه از این حوزه آبریز، انجام شده که سبب افزایش حجم آب این سد به ۴۴ میلیون مترمکعب شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی بیان کرد: در زمینه تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان ساوه طی سال های اخیر با مشکلات ناشی از کاهش بارندگی و پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی روبرو بودیم که با بارش های مطلوب مدت اخیر، به نظر می رسد امسال در این زمینه مشکلی نداشته باشیم.

فیلی با اشاره به ضرورت نصب کنتور هوشمند روی چاه های مجاز آب در استان افزود: این اقدام گام مهمی در راستای جلوگیری از برداشت بی رویه و کنترل و مدیریت چاه های آب در استان است و شرکت آب منطقه ای مرکزی و توزیع برق استان تاکنون فعالیت هایی در این زمینه به انجام رسانده اند که بایستی ادامه یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر چاه های آبی که تاکنون مجهز به کنتور هوشمند شده اند، امسال یک هزار کنتور هوشمند بر روی سایر چاه های آب مجاز در استان مرکزی نصب خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به ضرورت انجام اقدامات لازم به منظور حفظ و افزایش کیفیت آب سد کمال صالح که تامین کننده آب شرب شهرستان اراک است، بیان کرد: در این زمینه بایستی نهادهای مسئول از جمله شرکت آب منطقه ای مرکزی، شرکت آب و فاضلاب روستایی و اداره کل محیط زیست استان، پیگیر مدیریت پسماند ۲۷ روستای اطراف این سد که آب شرب ۶۰۰ هزار نفر را تامین می کند، باشند.

فیلی توضیح داد: با توجه به کمبود ذخیره منابع آبی، اصلاح الگوی کشت یکی از مهمترین راه های جلوگیری از هدر رفت آب است که سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بایستی در این زمینه نظارت داشته و از کشت محصولات آب بر مثل هندوانه و... جلوگیری کند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.