استاندار خوزستان خبر داد؛

اجرای مرحله دوم طرح های آب و فاضلاب و کشاورزی خوزستان

استاندار خوزستان از اجرای مرحله دوم طرح ساماندهی آب و فاضلاب استان و مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان خبر داد.

اجرای مرحله دوم طرح های آب و فاضلاب و کشاورزی خوزستانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در شورای اداری خوزستان با حضور احمدی؛ معاون سیاسی وزیر کشور و پورمحمدی؛ معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، گفت: برنامه ریزی برای اجرای مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان موسوم به طرح رهبری، از هفته آینده آغاز می شود تا در این طرح با اجرای زهکش های سراسری شاهد تکرار مشکلات طرح نیشکر نباشیم.

وی با اشاره به پرداخت یک سوم اعتبارات مورد نیاز طرح آبرسانی به خوزستان در قالب مرحله نخست این طرح، بیان داشت: دولت وظیفه خود را در سال جاری به جا آورده و سازمان آب و برق و قرارگاه خاتم می توانند برای اجرا اقدام کنند.

شریعتی خاطرنشان کرد: دستور رهبری برای احیای اراضی کشاورزی خوزستان از سال 75 تا 92 به صورت بسیار کند اجرا شده بود که با دولت یازدهم برای عمل به قول خود به مردم استان و تعهد به رهبری این طرح را تحت عنوان550 هزار هکتاری، به اجرا درآورد.

امید حاجتی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در این نشست از رشد بیش از 100 درصد اعتبارات استان در سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی نمایندگان و مسئولان خوزستان دستاوردهای خوبی داشته، اظهار کرد: در زمینه درآمدهای خوزستان که عمدتا مالیاتی هستند نیز امسال رشد حداقلی در کشور به تصویب رسیده و این به این معنی است که فشار حداقلی به فعالان اقتصادی استان وارد می شود.

حاجتی همچنین به تصویب 5 طرح زیربنایی در خوزستان برای حل مشکلات اساسی آن اشاره کرد و افزود: این طرح ها در زمینه آب و فاضلاب، برق، مقابله با ریزگردها، تکمیل طرح 550 هزار هکتاری و احیای کارون است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: این طرح ها با اعتبار 230 هزار میلیارد ریال و در مدت 3 سال به اجرا درمی آید که تصویب این اعتبارات در کشور بی سابقه است.

محمدرضا شمسایی، رئیس سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست بیان داشت: طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان نیاز استان را تا 30 سال آینده تامین می کند.

وی اعتبار مورد نیاز برای این طرح را بیش از 95 هزار میلیارد ریال برای مدت 3 سال عنوان و اذعان کرد: 42 هزار میلیارد ریال از این طرح ها بر اساس قراردادهای قبلی به قرارگاه خاتم واگذار شده است.

شمسایی گفت: علاوه بر طرح آبرسانی که قرار است آب مورد نیاز را از سد دز، سد کارون 3 و سد کوثر تامین کند، طرح تکمیل فاضلاب و احداث تصفیه خانه در مدت 3 سال در 17 شهر استان نیز جزو مصوبات دولت برای خوزستان بوده است.

حجت الاسلام مجید ناصری نژاد، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان خواستار تسریع در اجرای طرح 500 هزار هکتاری کشاورزی و آب و فاضلاب خوزستان شد.

وی اظهار داشت: طرح550 هزار هکتاری احیای کشاورزی خوزستان (500 هزار هکتار خورستان و 50 هزار هکتار ایلام) موسوم به طرح رهبری قرار نبود در دو مرحله اجرا شود اما اکنون به دو فاز تقسیم شده که خواسته ما شتاب در اجرای این طرح است.

ناصری نژاد با اشاره به تصویب طرح ساماندهی آب و فاضلاب استان، خواستار تخصیص اعتبار این طرح شد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان افزود: مشکلات استان نیاز به عزم جدی دارد و خواسته ما این است که خوزستان در صدر اولویت های کشور قرار گیرد و در تخصیص اعتبارات نیز همچون تصویب آن تسریع شود.

وی خاطرنشان کرد: در 15 روز گذشته برخی نقاط استان به صورت مداوم درگیر ریزگردها بوده و اهواز آلوده ترین شهر کشور بوده است و مردم مشکل تنفس و سلامتی دارند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی، وضعیت بیکاری استان را نیز نگران کننده دانست و گفت: وضعیت اعتباری شهرداری ها و دهیاری های استان مناسب نیست.

وی بیان داشت: هماهنگی و جلسات میان نمایندگان و استاندار و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار و مصوبات خوبی برای بررسی بودجه و افزایش آن مصوب شده و به نتایج خوبی رسیده است.

حجت الاسلام مجید ناصری نژاد همچنین وضعیت آب شادگان را بحرانی دانست و اذعان کرد: شادگان با بحران جدی و خشکسالی روبروست و در صورت تداوم این وضعیت تالاب و نخیلات این شهرستان به کلی نابود می شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.