وی افزود: با شناسایی ظرفیت مناطق مختلف برای مشاغل جدید دانشجویان مهارتی تربیت میشوند و این موضوع سبب رفع مسئله اشتغال میشود و در همین راستا دانشگاه جامع علمیکاربردی بحث تکدرسها و پودمانها را در شورای اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است و در آن توجه ویژهای به تکدرسها شده است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی در برههای از زمان به مدرکگرایی روی آورده بود، گفت: در حال حاضر ۴۷۸ تکدرس و تکپودمان در این دانشگاه وجود دارد که از ان تعداد ۱۵۹ مرکز در نیمه دوم سال ۹۵ به تصویب شورا رسیده و ۵۹ عدد در گروههای مختلف تأیید شده است و همچنین قرار است ۲۱۸ مرکز تکدرس و تکپودمان جدید تعریف کنیم.
امید عنوان کرد: دستورالعمل شناسایی مشاغل جدید در هر منطقه به مراکز ابلاغ شده است و بر اساس آنها تکدرس و پودمانها نیز شناسایی و اجرایی میشود که خیلی از این مراکز به صورت بین رشتهای است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه آموزشهای تکمیلی و بینسطوح در این دانشگاه ایجاد میشود، تصریح کرد: در دنیای پیشرفته امروزی اشتغال صرفاً بر اساس مدرک نبوده و فرد باید برای انجام شغل و یا کارآفرینی گواهیهای شغلی مرتبط را داشته باشد و این همان بحث صلاحیت حرفهای است که متأسفانه تا به امروز در کشورمان وجود ندارد.
وی ادامه داد: بحث صلاحیتهای حرفهای به مجموعه آموزش عالی و مهارتهای قبل از آموزش عالی محسوب میشود که آییننامهاش قسمتی مربوط به وزارت رفاه و بخشی به وزارت علوم مربوط میشود.
وی عنوان کرد: مدرسان فعلی دانشگاه نیز تا پایان سال تحصیلی ۹۷-۹۶ ارزیابی می شوند و صلاحیت های عمومی و عملی آنها بازنگری خواهد شد.
هیچ گاه ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مطرح نبوده است
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در هیچ زمانی موضوع ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مطرح نبوده است، بلکه زمانی موضوع تجمیع مدیریتی این دو دانشگاه مطرح شده بود.
امید اضافه کرد: فعالیت این دو دانشگاه با یکدیگر متفاوت بوده ولی برای اینکه برخی از برنامه های این دو دانشگاه با یکدیگر همپوشانی داشتند در زمانی موضوع ادغام مدیریت این دو دانشگاه مطرح شد اما اکنون تصمیم گیری در این زمینه مبتنی بر آمایش آموزش عالی است.
وی گفت: در طرح آمایش آموزش عالی ماموریت گرایی و بهبود کیفیت مطرح شده اما اسم هیچ دانشگاهی عنوان نشده بنابراین طبق این طرح اختیارات برای اصلاح به وزارتخانه های علوم و بهداشت واگذار شده و ستادی در وزارت علوم در این زمینه تصمیم گیری می کند.
بیش از ۸۰ رشته محل دانشگاه اصلاح می شود
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: برنامه داریم بیش از ۸۰ درصد رشته/محل های این دانشگاه را اصلاح کنیم که بر این اساس در مهرماه سال گذشته ۲۰ درصد رشته/محل های خارج از ماموریت کاری شان حذف شد.
امید عنوان کرد: در بهمن ماه سال گذشته نیز بیش از نیمی از رشته/محل های غیرمرتبط این دانشگاه حذف شد.
ارزیابی مجدد مراکز علمی کاربردی
وی با اشاره به ارزیابی مجدد مراکز علمی کاربردی گفت: نتایج این ارزیابی تا پایان شهریور ماه اعلام می شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: مراکز این دانشگاه سطح بندی شده اند اما با توجه به اینکه در ثبت و بیان اطلاعات مشکلاتی وجود داشت ترجیح دادیم نتایج را اعلام نکنیم و مجددا ارزیابی انجام دهیم.
امید تاکید کرد: در ارزیابی مجدد مراکز این دانشگاه اطلاعات مربوط به سال های ۹۶-۹۵ مراکز مورد بررسی قرار می گیرد.
برنامه دانشگاه علمی کاربردی برای استان های محروم
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: ما به دولت پیشنهاد کرده ایم که بخشی از هزینه های تحصیلی دانشجویان این دانشگاه را پرداخت کند که این مسئله برای دانشجویان مناطق محروم است.
امید گفت:برای قانون بودجه سال ۹۷ به دولت پیشنهاد دادیم تا بخشی از هزینه های تحصیلی حدود ۳۰ درصد دانشجویان این دانشگاه از سوی دولت تامین شود که امیدواریم در قانون بودجه این موضوع تصویب شود.
وی عنوان کرد: این تصمیم گیری بر اساس نیازهای مراکز دولتی و منطقه ای انجام خواهد شد که برای برخی رشته های خاص و مناطق خاص از جمله مناطق محروم اعمال می شود.
برخی مراکز دانشگاه ماموریت گرا نیستند
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در گذشته برخی از مراکز این دانشگاه براساس محیط واقعی اشتغال شکل نگرفته اند و ماموریت گرا نبوده اند.
وی اظهار داشت: در سال ۹۶ نیز سیاست ماموریت گرایی مراکز دانشگاه به طور کامل اجرایی خواهد شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در آیین نامه مصوب دولت بخشی از صلاحیت حرفه ای به وزارت کار و بخشی نیز به وزارت علوم اعطا شده است که به پیشنهاد دانشگاه فعالیت های مربوط به وزارت علوم از سوی این دانشگاه انجام می شود.
وی اضافه کرد: با قرار گرفتن دانشگاه در ماموریت اصلی خود و راه اندازی دوره های پودمانی مورد نیاز صنعت و جامعه می توانیم جذب دانشجویان در دانشگاه را افزایش دهیم.