مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از صادرات متوسط روزانه انرژی مایع به میزان ۴۵۰ هزار بشکه به شکل پایدار برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کاظمی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حاشیه دومین روز از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: صادرات متوسط روزانه انرژی مایع به شکل پایدار برای اولین بار در کشور به ۴۵۰ هزار بشکه رسیده است.

وی افزود: صادرات شامل مازوت، نفت، گاز و LPG بوده است.

وی گفت: با بهره برداری از بخش بنزین سازی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه لاوان، ۱۶ میلیون لیتر به پتانسیل بنزین کشور اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد:بنزین یورو کشور از ۲۴ میلیون لیتر به ۴۰ میلیون لیتر افزایش یافته که با این موضوع می‌توانیم در شهرهای بسیار زیادی بنزین، نفت و گاز یورو توزیع کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت ایران گفت: در حال حاضر ۳۰ نیروگاه درکشور موجود است که ۹۴ درصد سوخت آن‌ها گاز است و این در حالی است که ۸ ماه از سال، سوخت مایع توزیع نکرده ایم.

کاظمی با اشاره به دوران تحریم که باعث بلوکه شدن تجهیزات از جمله کمپرسورهای اصلی پالایشگاه‌ها شده بود، گفت: با راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واحد بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس و واحد بنزین سازی لاوان حدود ١٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ به تولید کشور افزوده خواهد شد، امیدواریم با راه اندازی طرح‌های جدید، شهرهایی بیشتری را زیرپوشش توزیع بنزین یورو ٤ قرار دهیم.

وی گفت: طرح توسعه و تثبیت کیفی سازی پالایشگاه آبادان افتتاح شده است، این موضوع توسط یکی از شرکت‌های چینی تأمین مالی شده و تن‌ها ۱. ۸ میلیارد دلار آن باقیمانده است.


مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفت ایران تصریح کرد: بعد از اجرای برجام ۳ میلیارد دلار سرمایه وارد کشور شده است، همچنین با شرکت‌های چینی و ژاپنی مراودات سازنده‌ای داشته و در خصوص مذاکرات در بحث پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران و تبریز با آن‌ها نیز پیشرفت هایی داشته ایم.

کاظمی ادامه داد: طرح توسعه پالایشگاه‌ها اصفهان در زمستان سال گذشته با همکاری یک شرکت کره‌ای به امضا رسید.

وی با بیان اینکه پالایشگاه‌های کشور دارای طراحی قدیمی هستند و مازوت تولید می‌کنند، افزود: مقرر شده تا سال ۱۴۰۴ مازوت پالایشگاه‌ها به کمتر از ۱۰ درصد برسد. البته در حال حاضر این میزان در پالایشگاه‌های کشور ۲۵ درصد است و امیدواریم با سرمایه گذاری‌های لازم میزان مازوت را کاهش دهیم تا بتوانیم هم در بازار صادرات حضور مثمرثمری داشته و هم محیط زیست را حفظ کنیم.

تجهیزات اصلی طرح‌های پالایشی جدید و کاتالیست‌ها ساخت داخلی است


مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفت ایران با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات اصلی طرح‌های پالایشی جدید محصول ساخت داخلی است، افزود: می‌توان اعلام کرد که ۶۰ تا ۶۵ درصد از تجهیزات ساخت داخل است، همچنین در بخش کاتالیست‌ها بسیار پیشرفت خوبی داشته ایم، امیدواریم در این بخش خودکفا شویم. در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز ساخت داخل است.

توزیع کنندگان فرآورده‌های نفتی تحت نظر برند فعالیت کنند

کاظمی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های جدی شرکت ملی پالایش و پخش این است که توزیع کنندگان فراورده‌های نفتی تحت نظر برند فعالیت کنند که البته در این موضوع اجباری نیست، ما نمی‌خواهیم به تجارت کسی ضربه بزنیم و فقط پیشنهادمان این است که در این طرح مشارکت کنند و این حُسن را دارد که صاحب برند، مسئولیت همه مشکلات احتمالی را بر عهده می‌گیرد.

افزایش ۳ اسکله در بندرعباس

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در سالهای اخیر در سال گذشته صادرات فرآورده در اسکله‌های ماهشهر و بندرعباس با ترافیک مواجه بود، افزود: در نتیجه مذاکراتی با سازمان بنادر داشتیم در حال افزایش ۳ اسکله در بندرعباس هستیم، همچنین در بندر ماهشهر نیز دو اسکله اضافه کرده بنابراین تعداد اسکله‌های ما از ۴ مورد به ۶ مورد افزایش می‌یابد.


خریداری تجهیزات صنعت نفت به یک سوم قیمت

معاون وزیر نفت با بیان این که برجام ما را از محدودیت‎های شدید نجات داد، گفت: اجرای برجام سبب شد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را به یک سوم قیمت دوران تحریم، خریداری کنیم.

کاظمی با اشاره به این که اجرای پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال ۱۳۸۶ آغاز شد و باید طبق برنامه زمانبندی شده ۴۸ ماهه به پایان می‌رسید، تصریح کرد: چرا کسی نپرسید اجرای این پالایشگاه در زمانی که از لحاظ منابع مالی مشکلی وجود نداشت، اجرا نشد.

وی با بیان این که بار اصلی تحریم‎‌ها بر دوش دولت یازدهم بوده است، تصریح کرد: اجرای برجام ما را از محدودیت‎های شدید نجات داد، زیرا هزینه سنگین جابجایی به ما تحمیل نمی‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش خاطرنشان کرد: باورتان نمی‌شود ما در زمان تحریم از چین کالا خریداری کردیم که همین کالا پس از اجرای برجام و بصورت اصلی از کشورهای اروپایی و به یک سوم قیمت خریداری شده است. آقایان می‌گویند با اجرای برجام خبری نشده و چیزی در سفره ما نیامده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار