عضو هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جامعه مامایی را در دولت تدبیر و امید، ترویج زایمان طبیعی در طرح تحول سلامت عنوان کرد.

ناهید خداکرمی عضو هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از مهمترین دستاوردهای جامعه مامایی را ترویج زایمان طبیعی در طرح تحول نظام سلامت دانست و گفت: در اجرای این طرج زایمان طبیعی به عنوان یک هدف مهم مورد توجه قرار گرفت و سرمایه‌گذاری‌های لازم برای آن انجام شد.

وی ادامه داد: با وجود خرسندی از اجرای این امر مهم، جامعه مامایی از درون احساس درد دارد چرا که ۱۲ سال قبل فریاد زد که سزارین در کشور افزایش بی‌رویه دارد و نسل آینده با خطر مواجه است.

وی با گلایه از اینکه ۱۲ سال طول کشید تا سیاستگذاران نظام سلامت صدای جامعه مامایی را برای کاهش آمار سزارین در کشور بشنوند؛ ابراز داشت: خوشبختانه طی چهار سال اخیر این کاستی‌ها جبران شد و وزیر بهداشت با قاطعیت این هدف مهم را دنبال کرد و جامعه مامایی نیز با تمام توان برای پیشبرد اهداف نظام سلامت تلاش می‌کند.

عضو هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی تاکید کرد: تاکنون ریالی از تعرفه‌های زایمان طبیعی به ماما‌ها پرداخت نشده و این در حالی است که سال گذشته ۷۶ درصد کل تولد‌ها به روش طبیعی و توسط ماما‌ها انجام شد.

وی با بیان اینکه تمام حق‌العمل‌های این زایمان‌ها به متخصصان شاغل در همان مراکز پرداخت شد، افزود: سهم عمل زایمان به ماما‌ها پرداخت نشد و ریالی به دست آن‌ها نرسید؛ این در حالی است که از زمان دولت هشتم بخشی از تعرفه‌ها به ماما‌ها به طور مستقیم پرداخت می‌شد، اما بعد از طرح تحول نمی‌دانیم چرا سهم ماما از محل تعرفه زایمان طبیعی به آن‌ها پرداخت نمی‌شود. با این وجود جامعه مامایی همچنان با عشق و علاقه در خدمت مادران باردار است.

**مغفول ماندن هویت ماما در نظام سلامت 
رییس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی توسط شبکه‌های بهداشتی در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر گفت: نکته سوال‌برانگیز برای جامعه مامایی این بود که واحدهای مامایی که سال‌ها در شبکه‌های بهداشت کار می‌کردند، حذف شده و نام ماما به مراقب سلامت تغییر یافت.

وی اضافه کرد: بخشنامه شد که در هر مرکز دو ماما حضور داشته باشد. نام ماما در داخل مراکز حذف شد به طوری که این افراد بدون هویت به زنان خدمات ارائه می‌کردند. در چنین شرایطی مراجعه کنندگان نیز به دنبال ماما می‌گردند و اطمینان آنان به نظام شبکه کم شده و اکثر آن‌ها به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند.

خداکرمی با تاکید بر اینکه جامعه مامایی از صمیم قلب در خدمت اهداف نظام سلامت است، گفت: جامعه مامایی در سراسر کشور از دورترین روستا‌ها در تیم پزشک خانواده تا پیشرفته‌ترین بیمارستان‌ها در تیم‌های درمانی در خدمت مردم بوده و سربازان نظام سلامت محسوب می‌شوند، اما انتظار دارند فرماندهی نظام سلامت از پتانسیل این حرفه برای رسیدن به اهداف سیاست‌های کلی خانواده و جمعیت و اهدافی که وزارت بهداشت در این راستا دنبال می‌کند، استفاده بهینه داشته و در مسیر درست خدمات ارائه شود.

وی در خاتمه یادآور شد: امید است تا پایان دولت این وضعیت اصلاح شود و همانطور که در نسخه اولیه پزشک خانواده از ماما با عنوان واقعی خود نام برده شده است، اکنون نیز در مراکز جامع و پایگاه‌های سلامت به عنوان مامای خانواده در خدمت مردم باشند و عنوان نامأنوس مراقب سلامت از آن‌ها برداشته شود و مردم بدون شک و تردید از این قشر خدمات دریافت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار