مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: در سال گذشته اردبیلی‌های خیر بیش از ۲۷ میلیارد و ۱۸۱ میلیون ریال زکات مال و فطریه پرداخت کرده‌اند که ۱۵ میلیارد ریال از این میزان زکات سهم‌الفقرا بود است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،حسین دشتی در نشست بامسئولان اجرایی زکات در اردبیل اظهار داشت:در سال گذشته خیران اردبیلی بیش از 15 میلیارد و 332 میلیون ریال از زکات خود را به صورت سهم‌الفقراپرداخت کرده‌اند که زکات پرداختی در قالب کمک هزینه تأمین جهیزیه، درمان بیماران نیازمند، آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و تعمیر منازل خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد هزینه شده است.

وی با بیان اینکه از محل سهم‌الفقرازکات به مشکلات بیش از دو هزار نفر از خانواده‌های تحت پوشش و اقشار آسیب پذیر جامعه رسیدگی شده است، تصریح کرد: رفع مشکلات نیازمندان و دستگیری از اقشار آسیبپذیر در اولویت هزینه کرد زکات قرار دارد که تا کنون خدمات قابل توجهی از محل سهم‌الفقرابه خانواده‌های مستمند اعطاشده است.

دشتی بیان کرد: براساس اساسنامه شورای زکات، 60 درصد از زکات برای فقراو 40 درصد آن برای پروژه‏‏های عمرانی در نظر گرفته شده و بر این اساس کمیته امداد می‌کوشد از طریق زکات سهم‌الفقرارفع مشکلات مددجویان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و با ارائه خدمات مختلف، آنان را به مرز خوداتکایی نزدیک کند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل با اشاره به اینکه از محل زکات پرداختی یک واحد مسکن مددجویی برای خانواده تحت پوشش که فاقد منزل مناسب بود، احداث شده است، افزود: 92 منزل خانواده‌های تحت حمایت نیز مورد بهسازی، تعمیر و مقاوم سازی قرار گرفته است.

وی با اشاره بهارائه خدمات درمانی به 213 نفر از مددجویانگفت: مساعدت‌های مردمی برای درمان بیماران روند بهبودی آنان را تسریع بخشیده و سبب می‌شود آنها علاوه بر تحمل درد و رنج بیماری متحمل هزینه‌های سنگین درمان بیماری خود نشوند.

دشتی با بیان اینکه 62 نوعروس تحت حمایت از کمک هزینه تأمین جهیزیه بهره‌مند شده‌اند که نوعروسان پس از دریافت کمک هزینه جهیزیه راهی خانه بخت شده و زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند، اظهار کرد:پرداخت کمک هزینه تحصیلی به 14 دانش آموز نیازمند از دیگر بخش‌های هزینه کرد زکات بوده به طوری که کمک هزینه‌های فرهنگی و تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان به منظور جلوگیری از ترک تحصیل و تلاش برای راهیابی آنان به مقاطع بالاتر اعطاء می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیلبا اشاره به اینکه یک هزار و 634 مددجو نیز از سایر خدمات حمایتی کمیته امداد بهره‌مند شده‌اند، افزود: از محل زکات سهم‌الفقرادو زندانی جرائم غیرعمد از زندان آزاد شده و به آغوش گرم خانواده‌های خود بازگشته‌اند.

دشتی بیان کرد: در سال گذشتهاردبیلی‌های خیر بیش از 27 میلیارد و 181 میلیون ریال زکات مال و فطریه پرداخت کرده‌اند کهزکات پرداختی خیرین در سال 95 نسبت به مدت مشابه خود در سال 94، حدود 21 درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: 880 روستا مشمول پرداخت زکات هستند که بر اساس فرمایش قرآن مجید که «اگر همه زکات خود را به موقع پرداخت کنند هیچ فقیری باقی نخواهد ماند» امیدواریم هم‌استانی‌های نیکوکار بیش از پیش به پرداخت زکات واجب، مستحبی و فطریه مباردت ورزند تا بتوانیم فقر و محرومیت را به طور کامل از منطقه ریشه کن کنیم.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل با بیان اینکه شفاف‌سازی هزینه کرد زکات سبب افزایش اعتماد عمومی می‌شود، اظهارکرد: زکات جمع‌آوری شده در همان محل و روستاهای مؤدی زکات هزینه می‌شود و ریالی از آن به سایر مناطق استان و شهرستان‌های دیگر اختصاص نمی‌یابد.

دشتی با اشاره به اینکه با همکاری هر چه بیشتر مسئولان، خیرین و نیکوکاران می‌توانیم شاهد رفع فقر و محرومیت در جامعه باشیم، گفت: انتظار می‌رود در سایه تعامل و همیاری‌های گسترده توانمندی و خودکفایی خانواده‌های نیازمند را مشاهده کنیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.