سخنگوى هيئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: از تاييد برخى فعالان فتنه در انتخابات شوراها تعجب كرديم و قطعا بررسي مجدد انجام خواهد شد.

تاييد صلاحيت فعالان فتنه در انتخابات شوراها باعث تعجب است/ با مهندسى انتخابات برخورد خواهيم كردبه گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد تجرى سخنگوى هيئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در نشست خبرى كه در محل خبرگزارى تسنيم برگزار شده بود، گفت: هئيت‌هاى نظارت استان بايد تا ساعت ١٨ روز ١٧ ارديبهشت نتيجه بررسى اعتراضات رد صلاحيت شدگان را به فرماندارى ها اعلام كنند.

وى افزود: ما با دو جريان تلاش مي‌كنيم كه برخورد كنيم، اول افرادى كه سعى دارند انتخابات را مهندسى كنند، اجازه نمي‌دهيم هيچ جريان و تفكرى بر هئيت نظارت بر انتخابات تاثير بگذارد و البته ضعف قانون نيز بر هيچكس پوشيده نبست اما با تمام توان اين قانون را اجرا مي‌كنيم.

تجرى با اشاره به اجراى قانون گفت: هدف اجراى مر قانون بوده و ملاك براى ما قانون است و بر مبناى قانون و استعلامات تصميمات خود را اتخاذ مي‌كنيم. در عرصه بررسى صلاحيت‌ها ممكن است اشكالاتى به وجود آماده باشد و براى ما مفسدين و فعالان فتنه خط قرمز هستند و از تاييد برخى از فعالان فتنه در انتخابات شوراها ما نيز تعجب كرديم و قطعا بررسي مجدد انجام خواهد شد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ادامه بااشاره به ساختار هیئت نظارت اظهار داشت: مطابق قانون دو نفر از کمیسیون اصل ۹۰ و ۲ نفر نیز از کمیسیون شورا‌ها به عنوان اعضا توسط نمایندگان در صحن علنی انتخاب شدند و جزء هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات هستند. 

وى با اشاره به زمان اعلام نتایج بررسى صلاحیت‌ها گفت: هیئت‌های استانی نظارت بر انتخابات شورا‌ها فردا یکشنبه (۱۷ اردیبهشت ماه) نتایج اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شورا‌ها را به شخص داوطلبان اعلام خواهند کرد.

تجری افزود: از فردا به مدت یک روز یعنی تا پایان روز ۱۸ اردیبهشت ماه، فرصت دریافت اعتراض‌ها در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها است.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ادامه تصریح کرد: نهایتا هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شور‌اها در روز ۲۰ اردیبهشت ماه نتایج قطعی بررسی صلاحیت داوطلبان شورا‌ها را اعلام خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی که در مورد نامه اخیر آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان به هیئت نظارت انتخابات شورا‌ها مبنی بر عدم تایید اقلیت‌های مذهبی و تاثیر این نامه در روند بررسی صلاحیت‌ها اظهار داشت: تا کنون پرونده‌های استانی به دست ما نرسیده و اعتراضی نیز در این مورد نداشتیم چرا که اینگونه موارد بسیار نادر است. 

تجری در ادامه تصریح کرد:، اما در مورد محتوای این نامه باید گفت که ابتدا میبایست بررسی شود که آیا چنین مواردی وجود دارد یا خیر و به نظر نامه‌ای که آیت‌الله جنتی خطاب به هیئت نظارت ارسال کردند موارد مبتلا به آن بسیار نادر است. در مورد این نامه جامعه حقوقی و همچنین رئیس مجلس نظرات متفاوتی داشتند، ابتدا باید بررسی شود که آیا چنین مواردی وجود دارد یا خیر.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در پاسخ به این سوال که ملاک بررسی صلاحیت فعالان در فتنه محکومیت احتمالی آنهاست و یا مشارکت احتمالی آن‌ها در فتنه گفت: مطابق قانون نظرات مراجع صلاحیت‌دار برای ما ملاک است و نظر وزارت اطلاعات و مراجع امنیتی و نظامی نیز برای بررسی صلاحیت افراد اخذ می‌شود. 

وی افزود: علی‌رغم اینکه هیچگونه محدودیتی برای استعلام از مراجع وجود ندارد، اما ما در هیئت نظارت به جهت عدم تضییع حقوق داوطلبان از مراجع مختلف استعلام خواهیم گرفت و باید گفت که مفسدین و همچنین فعالان فتنه قطعا برای ما خط قرمز هستند. 

تجری در ادامه نشست خبری با بیان اینکه ملاک عملکرد ما قانون است، اظهار داشت: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها تمام تلاشش بر این است که به دور از خط و جهت‌های سیاسی و حزبی قانون را اجرا کند و هر فردی با هر سلیقه و هر گرایشی می‌تواند تایید یا رد صلاحیت شود و به دنبال خارج کردن افراد به این دلیل که در یک جریان سیاسی هستند، نخواهیم بود. 

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان در اجرای مر قانون است و به دور از یارکشی‌های سیاسی و جناحی و اعتقادی سعی داریم تا قانون را نهادینه کنیم.

انتهاى پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.