صدور بیش از ۵۰۰ میلیون دلار محصولات دانش بنیان به سایر کشورها
محمد فرهادی وزیر علوم گفت: در طول فعالیت دولت بیش از ۵۰۰ میلیون دلار محصولات شرکتهای دانش بنیان به سایر کشورهای جهان صادر شد.
وزیر علوم تصریح کرد: این میزان صادرات و همچنین سفر هیاتهای مختلف علمی و فناوری به کشورمان و برگزاری نشستهای تخصصی و کسب میزبانی سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارکهای علمی و مناطق نوآوری در سال ۲۰۱۸، از جمله فعالیت هایی است که در پرتو عقلانیت و فعالیت مستمر بدست آمد.
دستور انتخاباتی سرپرست دانشگاه آزاد/ بخشنامه جدید مالی ابلاغ شد
علی محمد نوریان گفت: قراردادهای جدید بالای یک میلیارد ریال (یکصد میلیون تومان) فعلا منعقد نشده و درباره قراردادهای فوری کمتر از آن نیز پس از تایید عامل خزانه دار استان و تصویب معاون اداری و مالی سازمان مرکزی اقدام شود.
بر اساس بندهای این بخشنامه با توجه به نزدیکی ایام انتخابات، هیچ یک از بخشهای ستاد مرکزی و واحد و مراکز دانشگاهی و واحدهای تابعه و وابسته مطلقا مجاز نیستند که در اوقات اداری و یا با صرف هزینه از منابع دانشگاه برای گروههای سیاسی و کاندیداهای مورد نظر فعالیت و تبلیغ کنند.
رتبه سوم ایران در تعداد فارغالتحصیلان رشتههای دانشگاهی
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در برخی رشتهها تعداد فارغ التحصیلان زیاد است، افزود: بعد از روسیه و آمریکا از نظر فارغ التحصیلان دانشگاهی کشورمان رتبه سوم را دارد که استاندارد نبودن آموزشها میتواند علت اصلی رشد غیر کارشناسانه باشد.
وی افزود: یکی از نقاط ضعف در آموزش عالی ماموریت گرا نبودن مراکز آموزشی است که باید هر چه سریعتر اصلاح شود، زیرا به نظرم یک مرکز آموزشی نباید خارج از ماموریت و هدفش دانشجو جذب کند.
شریعتی نیاسر در خصوص علت وجود صندلیهای خالی در دانشگاههای کشور اظهار داشت: کاهش جمعیت دانشجویی و مراکز آموزش عالی بی توجهی به استانداردهای آموزشی و ظرفیت بیش از حد دانشجو سبب ایجاد صندلیهای خالی در دانشگاهها شده است که چاره آن بازگشت به ماموریت دانشگاههای سراسر کشور است.
ادغام دو رشته در دانشگاه امیرکبیر
احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر گفت:وزارت علوم رشته فناوری اطلاعات و کامپیوتر را با یکدیگر ادغام کرده، بنابراین دانشجویان در قالب همان کامپیوتر جذب این رشته میشوند.
وی ادامه داد: احتمالا اسم رشته در دفترچه تغییر کرده باشد در غیر اینصورت جذب دکتری فناوری اطلاعات متوقف نشده است.
وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بررسی شد
به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۶۳ این کمیسیون نسبت بودجه تحقیق و توسعه کسب و کار به تولید ناخالص داخلی میان کشورمان با این کشورها ژاپن، ترکیه، مالزی و برزیل در همین بازه زمانی، نیز بررسی شد.
پس از ارائه این گزارش آماری، اعضای کمیسیون به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که میتوان به، تدوین آمار دقیق از وضعیت فارغ التحصیلان بیکار در کشور، در نظرگرفتن شاخصهای مربوط به هزینههای تحقیق و توسعه براساس شاخصهای معتبر بین المللی، تعریف جامع و نظاممند از مفاهیم مرتبط با هزینههای تحقیق و توسعه به منظور مدیریت راهبردی جریان علم و فناوری وهدایت بخش خصوصی به سمت فعالیتهای بین المللی توسعه علم و فناوری اشاره کرد.
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه «عرضه و تقاضای پژوهشی» در پاسخ به سؤالی درباره تعامل با دانشگاه آزاد، اظهار داشت: دانشگاه آزاد هم یک دانشگاه است، مانند دانشگاههای دیگر و باید با وزارت علوم برای دریافت مجوز رشتهها، ایجاد رشتهها و موارد دیگر تعامل داشته باشد.
وی در پاسخ به سؤالی که عنوان شد آقای ولایتی بر تعامل با وزارت علوم تأکید دارد، گفت: ما نیز بر تعامل با دانشگاه آزاد تأکید داریم و باید این تعاملها بیشتر شود.
تمدید فرصت انتخاب رشته آزمون دکتری ۹۶ تا شنبه
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور اظهار داشت: به منظور فراهم کردن تسهیلات لازم برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته آزمون دکتری «Ph.D» (نیمهمتمرکز) ۹۶ و پذیرش در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به جز دانشگاه آزاد اسلامی که تاکنون انتخاب رشته نکرده اند این فرصت تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۹۶ تمدید شد.
وی افزود: از میان شرکت کنندگان در آزمون دکتری تعداد ۱۹۹ هزار و ۳۰۳ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند که تاکنون تعداد ۹۸ هزار و ۷۸۸ نفر معادل ۴۹. ۵۷ درصد داوطلبان مجاز نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام کردهاند که توصیه میشود سایر داوطلبان سریعتر نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.
تفکیک وزارت علوم با بهداشت ضربه بزرگی به آموزش زده است
محمود نیلی احمد ابادی رییس دانشگاه تهران گفت: تفکیک وزات علوم با بهداشت بزرگترین ضربه را به اموزش و حتی اقتصاد وارد کرد و به نظرم دانشگاهها خود میتوانند بواسطه خدمات شان منابع مالی خود را تامین کنند و خود این کار مراکز اموزش عالی را به سمت تامین نیازهای جامعه سوق میدهد.
نیلی احمد ابادی ادامه داد: آموزش مهارت مساله مهمی به خصوص در حوزه کسب و کار است و جهت گیری و یکپارچگی اهداف مسیله مهمی در راستای برطرف کردن نیازهای جامعه است.
وی افزود: اگر دانشگاهها در حوزه کسب و کار وارد شود مشکل اشتغال را به خوبی میتوانند حل کنند.
لزوم تدوین برنامه درسی دانشگاهها
محمد فرهادی وزیر علوم در مراسم دومین همایش ملی آموزش عالی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: عامل و همکاری بیشتر بین دستگاههای متولی آموزش، تبین جایگاه و نقش آموزش در ایجاد جامعه دانش بنیان، خردورز و نکوداشت سرآمدان آموزش از برنامههای روزهای سوم تا ۱۲ اردیبهشت است.
وزیر علوم اظهار داشت: آموزش از پیش دبستانی شروع و تا دانشگاه به صورت پیوسته مطرح است که تعداد دستگاههای متولی آموزش با این فرضیه در تناقض نیست بلکه تعامل و هماهنگی بین دستگاههای اجرایی از اولویتهای این همایش محسوب میشود.
وی با بیان اینکه ۳۰ دانشگاه بر حسب رشتههای تحصیلی امکانات و نیازها در حال ماموریت گرا شده و پذیرش شده، افزود: توجه خاص به کیفیت در آموزش عالی به گونهای است که اگر مؤسسهای دارای کیفیت نباشد، باید لغو مجوز شده و ظرفیت پذیرش دانشجوی آن صفر شود که برای مثال ۱۰ مؤسسه لغو مجوز و ۲۶ مؤسسه ظرفیتشان صفر شده است.
بی مهری دانشجویان نسبت به رشتههای علوم پایه
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه علوم پایه در کشور مورد بی مهری قرار گرفته، بیان کرد: جوانان گرایش بیشتری به رشتههای علوم انسانی و مهندسی دارند و اکنون کمتر از ۵ درصد دانشجویان در رشتههای علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند که این مساله باید مورد بازنگری قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه علوم پایه در کشور مورد بی مهری قرار گرفته، بیان کرد: جوانان گرایش بیشتری به رشتههای علوم انسانی و مهندسی دارند و اکنون کمتر از ۵ درصد دانشجویان در رشتههای علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند که این مساله باید مورد بازنگری قرار گیرد
انتهای پیام/