افغانستان کشوری با بزرگترین منابع زیر زمینی

نیویورک تایمز: افغانستان از لحاظ ذخایر زیر زمینی به عنوان ثروتمندترین کشور جهان شناخته شد.

افغانستان کشوری با بزرگترین منابع زیر زمینی
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در گزارش تازه روزنامه نیویورک تایمز آمده است که میزان ذخایر تازه‌ کشف شده‌ لیتیم، آهن، مس، کوبالت و طلا در جنوب افغانستان به اندازه‌یی است که می‌تواند افغانستان را به یکی از کشورهای مهم و ثروتمند جهان تبدیل کند.

روزنامه‌ی نیویارک تایمز در گزارشی خود آورده است که لیتیم افغانستان برابر با نفت عربستان است و معدن حاجی گگ به مقدار دو میلیارد تُن ذخیره آهن دارد.

این گزراش می‌افزاید که اورانیم افغانستان در جهان بی‌نظیر و ذخایر مس افغانستان با بزرگترین ذخیره مس چیلی برابر است.

این روزنامه امریکایی در ادامه گزارش خود به ارزش گاز افغانستان پرداخته  که یک تریلیون دالر قمیت دارد.

در پایان این گزارش نوشته شده است که حتا زمرد افغانستان از زمرد کلمبیا و الماس افغانستان از الماس افریقا هم با کیفیت‌تر است.

این گزارش افزوده که دیدبان شفافیت در افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان توانایی مدیریت منابع زیرزمینی کشور را ندارد و هراس افگنان و زورمندان بیشترین سود را از استخراج غیر قانونی معادن افغانستان به دست می‌آورند.

گفته می‌شود سالانه پنجاه میلیارد متر مکعب آب افغانستان به گونه‌ای رایگان به کشورهای همسایه سرازیر می‌‎شود که ارزش آن۵۰ میلیارد دالر برآورد شده است.

با این وجود هرچند منابع زیرزمینی در حال حاضر کلان ترین ثروت افغانستان دانسته می‌شود، اما بسیاری‌ها باور دارند که اگر این منابع به گونه‌ی درست مدیریت نشود حتا به جای فرصت به چالش و تهدید برای افغانستان بدل شده می‌تواند؛ زیرا هراس‌افگنان و گروه‌های مافیایی از این منابع سوء استفاده کرده و از عواید آن بر ضد افغانستان کار خواهند گرفت.

شاید افغانستان از محدود کشورهای باشد که منابع زیر زمینی فراوان اما دست نخورده دارد.

به همین دلیل برخی‌ها می‌گویند افغان‌ها مردم ثروتمند اما فقیر اند. زیرا؛ نتوانسته به علت نبود متخصص و امکانات و امنیت از منابع فراوان طبیعی خود بهره ببرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۵ مهر ۱۴۰۱
بسیار خوب است