بر اساس توافقنامه که میان افغانستان و چین به امضا رسیده، دو کشور از طریق شبکه فیبر نوری به هم وصل می‌شوند که به گفته مقامات افغانستان با این کار، این‌کشور به مرکز ترانزیت معلومات مبدل خواهد شد.

فوائد وصل شدن شبکه فیبرنوری افغانستان با چینبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سید احمد شاه سادات سرپرست وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی در یک نشست خبری در کابل گفت، با عملی شدن این پروژه، در کنار بالا رفتن عواید، قیمت خدمات انترنتی هم کاهش خواهد یافت.

وی افزود:"این پروژه افغانستان را به دیجیتال هب مبدل می‌کند و میلیون‌ها دلار از طریق ترانزیت دیتا به بودجه افغانستان می‌ریزد، خدمات اینترنت در داخل افغانستان ارزان می‌شود و زمینه کار برای شماری زیادی از افغان‌ها مساعد خواهد شد.”

بر اساس گفته‌های آقای سادات، امورات مربوط به این پروژه در سال ۲۰۱۷ تکمیل و کار عملی روی آن در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز خواهد شد.

به گفته مسئولان در وزارت مخابرات، این پروژه حدود ۵۰ میلیون دلار امریکایی هزینه بر می‌دارد که از سوی بانک جهانی و پروژه کاسا دیجیتال پرداخت می‌شود.

بر اساس توافق‌نامه میان افغانستان و چین، قرار است لین شبکه فیبر نوری از کاشغر چین از مسیر واخان به طول ۴۸۰ کیلومتر به فیض آباد بدخشان وصل شود.

مسئولان در وزارت مخابرات می‌گویند، با وصل شدن چین و افغانستان از طریق شبکه فیبر نوری، تأثیرات مثبت بر مسیر دیجیتالی راه ابریشم نیز وارد خواهد شد.

با عملی شدن این پروژه انتظار می‌رود که افغانستان از طریق فیبر نوری به کشور‌های اروپایی، افریقایی و همچنان پاکستان، هند، ایران، ازبکستان، تاجکستان و ترکمنستان نیز وصل شود.

در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی از توافق‌نامه افغانستان و چین در این باره استقبال کرده و بر تحکیم روابط دوامدار میان دو کشور، تاکید می‌کنند.

عبدالقادر جیلانی یکی از این کارشناسان می‌گوید، چین در بخش تکنولوژی نوین یک کشور پیشرفته است و می‌تواند در این بخش همکاری سودمند با افغانستان داشته باشد.

وی افزود:”اگر به بخش تکنولوژی دیده شود، چین یکی از کشور‌های است که در این بخش پیشرفته است و وسایل بسیار پیشرفته دارد، ما نباید تنها در بخش تکنولوژی با این کشور قرارداد داشته باشیم بلکه در بخش‌های صنعت، تولیدات، ساختمانی و استخراج معادن قرارداد‌های داشته باشیم.”

جیلانی می‌گوید، نیاز است تا افغانستان قرارداد‌ها با چین را بهتر مدیریت کند تا این پروژه‌ها بیشتر دوام پیدا کند.

به گفته وی، سرپرستان و مقام‌های پائین رتبه حکومت نمی‌توانند تا روابط دوامدار با چین و دیگر کشور‌ها را تأمین کنند.

انتهای پیام /

شفقنا

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار